|
Sida 5 av 10
|
|
|---|---|
|
Vi får hoppas att BMW kliver upp ett steg med Nya 3-serie coupe.. Verkar som Audi A5 är valet för de flesta mycket pga att det ser ut och känns mer ombonat samt exteriördesignen.. Jag gick med raska steg till Audi när jag hade fått den otroligt kassa 335an jag köpte 2008 och sade till mig själv "aldrig mer det jävla skitmärket BMW!" testade Audi S3, S5 och gick raka vägen tillbaks till BMW. Det känndes liksom inte bra i Audi bilarna och jag kan tamejfan inte förklara varför då Audi på pappret är den perfekta bilen.. Lövet har rätt, finns inga rationella argument till BMWs fördel.. Allt och alla pekade mot Audi, ändå står det en BMW 335i i garaget =) |
|
Martin E |
Om jag inte missminner mig ligger den kompakta V6 an framför framaxeln med runt 56% av vikten och den raka 6 an bakom framaxeln med ca 53 %. Ingen större skillnad heller. |
|
Ett AWD system som dynamiskt fördelar kraften mellan fram/bak blir ett oförutsägbart system för föraren och antagligen aldrig lika roligt och med samma känsla som bakhjulsdrift alternativt "fast" fördelad drivning mellan fram/bak. Fyrhjulsdrift kan ju vara bra på terrängfordon och vissa SUV'ar etc. På en "sportbil" (sportig bil kanske...) tycker jag det bara blir tyngre o sämre i många fall. Dock är ju all form av fyrhjulsdrift trots allt bättre än framkrafs.... |
|
|
"alternativt "fast" fördelad drivning mellan fram/bak." Fast några sådana system sitter inte i vanliga bilar. Alla system flyttar kraften framåt och bakåt efter greppet - även X-drive. ------- //Lövet |
|
|
flashg: Så du menar att ex. Porsche GT2 och Lambourghini Gallardo inte är några vägmaskiner? MVH Christofer |
|
|
Martin E, Du måste också se hur framaxlen är placerad i bilen om du skall kunna dra några slutsatser utifrån motorn placering över axeln. En 90 graders V6 (Audi) är inte utbalanserad, motorn har balansaxlar för att kompensera detta, balansaxlar tar energi. V6an skall dessutom dra runt 2 extra kamaxlar. BMWn är ideal i den här bemärkelsen, rak 6a som är naturligt utbalanserad tillsammans med ett chassie som har 50/50 viktfördelning. BMW har i mina ögon en elegant teknisk lösning. mvh/ Anders |
|
|
"flashg: Så du menar att ex. Porsche GT2 och Lambourghini Gallardo inte är några vägmaskiner?" GT2 är endast bakhjulsdriven. Om bankörning var prio 1 skulle jag lätt välja en bakhjulsdriven GT2:a eller ännu hellre en GT3 (oxå bakhjulsdriven) framför Gallardon (4wd). |
|
Martin E |
AKN Tvekar inte en sekund att få slår E92 ans sexiga raka oljebrännare. Ljudet är dessutom svårslaget. Faktiskt dess enda argument förutom förarmiljön även känns mer solid. Den genialiska 60-40 drivningen ger bilen en bakhjulsdriven karaktär där den snarare tenderar överstyra på kännt Bmw manér. Att V6 skulle vara en sämre konstruktion ser jag inte som ett argument. En V form gör paketet kompakt och massan centraliseras. Notera att den formidabla M3 an i E90 äger en V formad skapelse. |
|
BjörnB: Det har du helt rätt i, my bad. Ta då t.ex. 997 Turbo... MVH Christofer |
|
|
Martin E, Vi måste göra en klar skillnad mellan V8 och V6. En V8 saknar kompromisserna V6an dras med i avsende balansering. Det finns goda skäl varför BMW hittills inte tillverkat V6or. mvh/ Anders |
|
| Hade inte en 997 Turbo varit ännu sportigare som bakhjulsdriven är frågan man ska ställa sig... | |
|
Man väljer väl inte coupe efter rationella argument (då köper man sedan eller kombi) man väljer den man får bäst känsla i! Ut och provkör och känn efter, vilken trivs du i?! Har itne kört någon av dem men baserat på utseende etc så lutar jag åt audin då den känns lite maffigare och snyggare. Tycker inredningen i BMWn är lite tråkig... |
|
|
Pavel: Du har så rätt i det du skriver. När jag satte mig bakom ratten i M3:an efter att jag sålt Audin föll alla bitarna på plats. (Kanske kan uppfattas som lite löjligt för vissa) Det kändes så rätt på något vis. I synnerhet drivlina, ratt samt styrning. Innan jag beställde 335:an testade jag S4:an och den kändes totalt själlös på något oförklarligt vis. Audin kändes kanske mer modern med sköna stolar och ombonad interiör men känslan som BMW har visade sig aldrig hur man än försökte leta efter den. Oavsett bilmodell man varit intresserad av har jag alltid återvänt till BMW. BMW ger mest valuta för pengarna om man ser till helhetskonceptet. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Mycket snack o lite verkstad! Tack och lov att vi tycker olika, tänk vad tråkigt om alla bodde lika, åkte lika, tänkte lika osv... Beställ din A5:a nu! | |
Martin E |
Det finns goda skäl varför man inte ska tro på all marknadsföring. AKN Jag är mer övertygad om att Audis motortekniker klarar att konstruera mkt kompetenta V6 motorer än dina argument. Om nu den raka sexan skulle vara så övrlägsen V sexan skulle väl flera tillverkare utnyttja den konstruktionen och en V8a måste väl också driva ett par extra kam och vevaxlar. Hur många moderna högprestanda bilar utnyttjar den raka sexan ? Jag tänker tbx till B30 aan som fanns i Volvo 164 Både Audi och MB utnyttjar V6 an flitigt som med modern teknik eliminerat de medfödda vibrationerna och utnyttjar dess kompakta mått så den är kortare än en R4a samtidigt och bättre bränsle ekonomi än V8 men ändå får bra prestanda. Därför är V6 an den näst vanligaste motorkonstruktionen efter den klasiska R4 an Taget från wikipedia En rak 6 som i sig tar mycket plats och tenderar att göras långslagigare för att inte ta för stor plats vilket kan vara negativt vid höga varv Dessutom vill vevaxeln en rak 6a vrida sig i längsriktningen vevaxeln måste göras mer vridstyv och tyngre med tanke på flex, detsamma gäller kamaxlarna. Alla motorer har sin för och nackdelar. |
Martin E |
Passo Mycket snack när sakliga argument saknas ;) |
|
StefanL: Du fattar PRECIS vad jag försökte förklara förut! Jag antar att man måste uppleva det för att förstå, och då måste man våga köpa andra märken för att uppskatta det speciella med en BMW. |
|
|
MartinE, en V6:a blir kompaktare men en rak 6:a är naturligt utbalanserad och får en mer vibrationsfrigång i grunden. Därmed inte sagt att Audi och Mercedes inte kan bygga fina motorer. Men generellt verkar BMW satsa extra på körupplevelsen. |
|
|
MartinE, Jag är övertygad av att Audi har duktiga tekniker. Det är bara det att de tvingas jobba runt en från start icke optimal konstruktion. Alla motorkonstruktioner har sina för och nackdelar. Har du förresten sett hur en vevaxel till en 90graders V6 ser ut? Om inte kommer du att se att axeln har förskjutna vevtappar för varje vevpar vilket försvagar axeln. En sexa tänder med 120 graders intervall och med 90 graders V måste tapparna vara förskjutna 30grader för att komma till 120grader. Det finns lite trådar om det här med motorer här på AP t.ex: Länk Motorer är kul om de görs rätt! mvh/ Anders |
|
|
Det är klart att Lambo och nån enstaka 4wd-Porsche säkert är kalas men de skulle nog vara ännu bättre som rent bakhjulsdrivna som jag hävdade tidigare.... Nya M3 (E92) i all ära en en E46 M3 med sin 343 raksexahästar som sjunger ut på 9000 rpm blir är svårslaget i mitt tycke! Själv ser jag det som ett bakslag att M3 inte fick behålla sexan, M5 kan gott o väl få både V8 och V10....den är ändå för stor och tung för att blir rolig, nästan som en Audi...Hehe! F.ö tycker jag att det var synd att Audi inte fortsatte att utveckla 5 cyl motorer som var deras grej, det hade varit mer förknippat med Audi historiskt sett. Tror visserligen att nya TT finns med femma, eller har jag fel? Håll med om att dom gamla 5 cylindriga Audi-gjutgärnsspisarna ett härligt gurglande sound?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.