|
Sida 3 av 10
|
|
|---|---|
|
Re: Lövet Rationella argument ?? Var och en måste ju själv bestämma vad de tycker är snyggast/bäst. Största skillnaden på de två är ju baksätet som i mina ögon inte finns i A5 men har man inte behov av det så är båda fina bilar. Mvh Johan |
|
|
Utseende är inget rationellt argument alls utan endast en fråga om tycke och smak. Kan inte BMW fantasterna pruducera något bättre än sådant att klaga på Audin så är det beröm så gott som något här. ------- //Lövet |
|
|
Det som gör de flesta Audi och övriga i DKW familjen lite konstiga i proportionerna (icke sportigt attribut) jämfört med BMW är att framhjulet hamnar på tok för långt bak i karossen. Tänk på det när ni tittar på vilken bil som helst så ser ni att det är en viktig parameter för en lyckad desig. Även avståndet mellan framskärmens övre kant och huvens övre del skall vara smal (eller tunn om man så vill) för att det skall se bra ut. Ett bra exempel är Honda S2000 men även E36 är bra på båda dessa "parametrar". F.ö är ju "stuket" med lite framåtlut mer aggressivt och sportigt på en coupe än "Böljande" linjer som på Hyundai eller A5. S2000: Länk E36: Länk Allt detta enligt mitt tycke då förstås.... och nu pratar jag ju bara ur utseendesynpunkt. Pratar vi motorer och känsla så blir det några kapitel till är jag rädd! |
|
Martin E |
Den välkände designern Walter de Silva är den som varit ansvarig för A5 Coupéns linjer. Jag anser att designen i denna coupé är välbalanserad och kraftfull. Överglänser E92 i alla vinklar. Länk Länk Länk E92 ans design ser föråldrad och alldaglig ut, ser ut som en Sedan utan bakdörrar. Dvs en bil som är allt för lik 3 serie Sedan och jag spontant tycker inte man lyckats med att ge den en Klassiskt snygg Coupé design. Länk En äkta Coupé bör se ut så här som Porsche 997 Länk Att smak och tycke är olika och väldigt färgat av vad man själv äger råder ingen tvekan om. Självklart väcker en så snygg bil som A5 Coupé obehagliga känslor hos vissa BMW ägare här som känner ett deras fina dyra BMW står sig slätt vid en direkt jämförelse. |
Martin E |
Flashg E36 liknar en 10 år gammal Toyota avensis sedan !Länk Jag hittar jag inte ett enda argument hos någon här för att ändra åsikt |
|
Påverkas verkligen människors tycke och smak av vad de äger? Omvänt gäller förstås, att vad de äger påverkas av deras tycke och smak. Varför i hela världen skulle någon argumentera för att du ska ändra åsikt? :-) |
|
|
MArtinE: Har du fått dig en rejäl provtur i både A5 och E92 så du kan läppja mersmaken likt en god cognac?:) Mvh Asken |
|
|
Martin E: A5 är bra - så bra att den vann testet mot E92 i Auto Motor Sport. Sånt är svårt för vissa att svälja. ------- //Lövet |
|
|
Martin E, på de bilder du länkar till tycker jag också att A5:an är snyggare e92:an. Men det tycker jämförelsen är lite orättvis då det sitter 16" eller 17" fälgar i riktigt tråkigt design på BMW:n medans i Audin har snygga 19" (?). Dessutom är studiobilderna i sig klart trevligare på Audin. Generellt tycker jag inte att A5:an är snyggare är e92:an om det sitter m-paket och 19" originalfälgar på e92:an. Hur det är är att äga och köra har jag ingen aning om då jag aldrig suttit i en A5 och har inga problem med att Audin skulle vara bättre. Har inga aktier i BMW, bara att byta märke. |
|
|
Martin E: Ja det finns en del likheter mellan E36 och Avensis (och de är båda 10 år gamla, minst...) men kolla på de två attribut som jag tidigare nämnde så så ser du stor skillnad som jag personligen tycker gör att helhetsintrycket blir ett helt annat, trots att Avensis har många likheter i detaljerna. Jag tog upp S2000 och E36 för att visa på hur ett par sportiga designattribut bör se ut enligt mig. Jag säger inte att de är varken snyggare eller bättre än E92 el A5, bara ett inlägg i den heta debatten. Jag ser dock att A5 saknar dessa attribut och den skulle kunna vara både snyggare och få bättre väghållning om den uppfyllde dessa detaljer som bl.a E36 och S2000 har ganska utpräglat. |
|
|
För ordningens skulle bör vi enas om att det finns likheter mellan Avensis och E36. Om ni är med på skillnaden ;-) ------- //Lövet |
|
| Jag kan tycka att det finns vissa likheter men varför ska man enas om design??? | |
Martin E |
Bedömmer att ju mer subjektivt tyckande det finns utan rationella argument för ett val desto klarare framstår det att man är styrd av känslor som försvarar ens egna val. Designen ska väcka en känsla och identitet som man vill ha. Visst spelar utseendet en väsentlig roll i våra val såsom cognac finner jag det vara en fråga om tycke och smak. Mina provturer är begränsade till 30 min vardera visserligen med en 330D Xi och en A5 3,0T diq Sportback utan coupé och upplevde 2 mkt fina bilar. |
|
BRa, då har du ju nästa process och det är ju den som pågår i tråden, vilken ska man välja?:)) Lycka till och glöm inte bort Cognac i 2x 30 minuter för att balansera intrycken:) Mvh Asken |
|
Martin E |
Andreas självklart är kvalitets medvetna och nöjda BMW ägare mycket medvetna att Audi kan göra minst lika bra bilar. Asken jag ser framför mig hur mitt omdömme mer styrs av fåfänga än berusande desinfektionsmedel. Fastän Konjak anses vara en destillationsprudukt av vin så har det länge ansetts vara en medicin som är värmande och ger ett visst beroende. |
|
MartinE: Sådant fordon kräva sådan dryck. Mvh Asken |
|
|
Audin påminner en dåligt jäst limpa, grillen är hämtad från en jänkartruck. :-) mvh/ Anders |
|
|
Dessa bilder fick mig att köpa S5;an Länk Länk Länk Tycker fortfarande att det är en av de vackraste bilar med rätt fälguppsättning. Nu väntar jag bara på att få se och provköra nya RS5:an. Kan säker bli en sådan i framtiden:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Rationella argument --> Bakhjulsdrift. |
|
|
Såvida inte fyrhjulsdrift med bakhjulsdriven karaktär duger... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.