AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
54.313

Coupérnas kamp, Audi A5 3,0 TDi vs BMW E92 330xd

Sida 10 av 10
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Länk

:-)
Martin E,
Det uppskattas att du slutat (om än temporärt) med pajkastning.

"Det är väl snarare tvärtom att en kortare axel håller bättre mot höga varv och moment."

Vi har kommit fram till att vevaxeln håller i I6 och att den håller i en V6 maskin. Att vevtapparna är förskjutna är en faktor som designern av en vevaxel får ta hänsyn till. Likaså får en designer av en I6 axel i ännu högre grad se upp med torsionssvängningar. Här gäller noggrann design av axel och svängningsdämparen vilken effektivt skall terminera resonansnoderna.
Hindren går emellertid att övervinna vilket BMW har visat med tydlighet.

"Vem har patent på det som är rätt, motsatsen är ju bevisad att fler använder V6 an idag och det är väl en empiri som ingen kan bortförklara."

Och de främsta anledningarna är likaså förklarade. Motorn är kompakt men till priset av ökad komplexitet. Det är helt klart så att den nödvändiga balansaxeln tar kraft. Dubbel drivning av kamaxlar och dubbel styrning av kammar ökar förluster och komplexitet. Turbos är en annan dubblering men det går att åtgärda. Se hur BMW gjort på senaste V8an för att få upp effektiviteten, reverserat flödet och turbo i mitten.

För att en sexa skall gå vibrationsfritt utan balansaxel så gäller I6 eller boxer-6. Något som inga CAD program kan ändra på! Den vinkel som är sämst ur vibrationssynpunkt är 90 graders V, här är balansaxel ett absolut måste om det skall bli en balanserad maskin. Med balansaxel är motorn nu i balans så länge timingen på dess drivning är ok. Återigen, balansaxeln måste ge sin motkraft genom dess lager vilket kommer att ge förluster. En dieselmotor som arbetar med låga varv blir dock drabbad i mindre utsträckning än en bensin dito.
60 grader är en kompromiss som fungerar hyfsat bra utan balansaxel (vilket de flesta motorer av denna typ saknar). Gången blir dock lätt rå på höga varv.

"Tolkar att han menar framtung om klumpen sitter över framaxeln."

Jag menar att vikten är koncentrerad längst fram. Om vi har två stycken drivpaket (motor + transmission) som väger lika och når lika långt fram i fronten. Den ena drivpaketet är kort och det andra är långt (når längre bak) kommer tyngdpunkten att hamna länge bak på bilen med det långa drivpaketet. Inte svårt att förstå och jag ville inte dra några växlar på det här men det tolkas uppenbarligen annorlunda.
Det är väl också så att Audis V6 och BMWs I6 motorer väger ungefär lika, rätta mig om jag har fel.

"Andra fakta som talar emot I6 ans konstruktion inom racing och när vann BMW senat en betydande titel med sina I6 or."

Vad spelar det för roll?
Jag har en liten Peugeot 206 och Peugeot har gått bra i rally. ”Who Cares?”

Audi har ett chassie med motorn långt fram och slipper på så sätt en tranmissionsaxel framåt. Nackdelen är att bilen blir gärna framtung (ja nu har jag sagt det igen). BMWs chassie har drivpaketet förhållandevis långt bak viket ger bra vikfördelning till priset av en transmissionsaxel till slutväxeln fram.

mvh/ Anders
Jag skrev och missade era inlägg.

M.A. tack för påminnelsen.
Kommer nu ihåg att man satt ju och tittade på dessa tävlingar då BMW körde med sina sexor, och bra gick dom dessutom. Tänk vad man glömmer fort :-)

mvh/ Anders
Martin E
185 inlägg wow ! det är sant att den gamla hederliga femman drev toareg till trippelvint, tänk att det tog sån tid att avslöja bluffen hahahaha.

Måste erkänna att det är ett sant nöje att diskutera BMW porr på detta vis hohoho .

Frågan kvastår vilket sex man ska föredra i V eller rak form. Kanske man skulle logga in sig på ett AUDI forum och ifrågasätta V 6 an LOL.

En liten bisats i detta är att 120 Dieseln är den bästa bil jag ägt snabb, snål och rolig. Min kvinnliga kollega har dock köpt en likadan bil vilket gör att jag upplever den som en kärringbil.

O så var han bortspelad! Hahaha...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Martin E, du får ingen replik dina svar till mig då du helt missar målet.

Jag skrev "Jag vill inte ha detta till en diskussion BMW vs Audi utan för mig är det mer intressant att diskutera tekniken bakom och principen för hur en V6:a respektive rak 6:a i grunden fungerar med sin för-respektive nackdelar."

Du svarar genast med Paris-Dakar

Audi är snabbare runt Sviestad...

BMW och motorsport...

osv.

Tolkar det som att du egentligen inte är speciellt tekniskt bevandrad och inte intresserad av att komma till nya insikter heller utan bara vill framhäva Audis förträfflighet (som jag aldrig ifrågasatt).

Vore mycket intressant att diskutera V6 vs I6 även på Audi-forumet om det bara kan styras bort från att bli en BMW vs Audi tråd som aldrig leder någon vart oavsett märkesforum. Är övertygad om att det finns mycket trevliga och tekniskt kunniga personer även där.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Martin E, ska du sälja "kärringbilen" kan jag vara intresserad. Speciellt om den har dragkrok och priset är rätt.

Martin E
BjörnB
Kärringbilen den har dragkrok som du kan sätta av och på *L*.
225 tusen är ett utgångspris.
Är du inte nöjd med Bensinaren ?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ny blir det OT, men hur långt har den gått?
Är inte så intresserad av utgångspris utan vad ditt bästa slutgiltiga pris är ;)

Jodå jag är mkt nöjd med bensinaren men kommer att köra betydligt mer i år så diesel kommer definitivt löna sig nu.

(Sen har jag ju en Audi 100 2.3 med rak femma! Fan va det känns bra, i princip en vinnarbil i Paris-Dakar och en pefekt dragbil till min KTM 950 Superenduro)
Martin E
Hejsan BjörnB

Ja marknaden bestämmer men man bör väl vänta ett tag och se reaktionen.
Bensinmotorn tycker jag är en pigg rackare.
Själv äger jag även en rak etta med balans axel även den en Dakar vinnare men i klassen utan stödhjul dvs KTM 690E.

Helt klart verkar både AUDI och BMW göra riktigt fina sexor det kommer bli ett svårt val.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.