AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.231

Att förebygga problematiken med vevhusventilation. Parkering i varmgarage då och då?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det enklaste och billigaste borde vara att köpa dämpmatta på t.ex. Biltema för 59kr och montera i njurarna för att slippa den värsta kalluften. Mycket enkelt att montera. (5-10 min, 1 dämpmatta, ett rakblad).

Då blir bilen varmare snabbare kalla dagar också, dvs mindre "kallstartskörning".
folke: Hänsyn tagna till de fysikaliska naturlagarna eller inte så är det en kraftig brist i konstruktionen varje fall, det tycker jag man med säkerhet kan konstatera. Många har blivit drabbade även ganska kort tid efter oljebyte, inklusive mig själv för drygt 1 år sedan.

Tycker att BMW hanterat det här kontroversiellt dåligt. De mest utsatta motorerna klarade sig i en del år pga ovanligt milda vintrar?

Det verkar ju vara så att inte det här drabbar de nyare sexorna (eller åtminstone mycket, mycket sporadiskt). I någon länk var det t.o.m någon som citerade vad BMW konkret gjort för att förebygga att det fryser. Hittar ej denna info nu.
Här hittade jag ett gammalt inlägg om BMWs nya motorer. Tagit från ett inlägg av marin849 i tråden Länk

"Crankcase Ventilation N52KP and N51
The crankcase ventilation system on the N52KP and N51 uses a crankcase ventilation
valve which is incorporated into the cylinder head cover. Oil is separated via an internal
labyrinth which is also incorporated into the cylinder head cover.
This system, like the N54, also benefits from the integral components. This design
allows engine heat to warm the crankcase vapors which decreases the likelihood of any
moisture freezing in the system during conditions of low ambient temperature."
Mats_epost: Jag kan hålla med om att man gott kan slippa bekymra sig för detta. Men varför drabbas inte alla om det verkligen är en felkonstruktion? Många kör med identiska motorer, men alla drabbas inte, det måste bero på mera omständigheter än konstruktionen eller hur?
Samma sak händer ju för övriga biltillverkare, idenstiska utrustningar, men alla drabbas ändå inte, visst är det lite skumt?
Jag ligger själv mitt i riskgruppen men ännu efter 10+ år har jag klarat mig, fast bara för detta så händer det väl nu...
Jag är tillräckligt gammal för att ha avverkat ett antal bilar och gult eller grått klegg under locket och inne under kåpor osv som utsätts för kondens tillsammans med oljan (en oljeemulsion) har alltid funnits till och från. Både detta och hela orsaken tillhör mer eller mindre fysikaliska grundlagar.
Vad som däremot är fastlagt är att vissa oljekvaliteter/typer är kinkigare än andra, och bildar även sludge som ännu lättare kan frysa/proppa igen osv.

FP
Det är väl bra att man tagit till åtgärder på N-motorerna som kan hjälpa till att förebygga detta problem.
Men det innebär ju inte per automatik att man när man konstruerade M52 osv och detaljerna för vevhusventilationen osv, kunde förutsäga att t.ex yttre omständigheter i kombination med oljekvaliteter/sorter osv som inte fanns då, skulle innebär ett problem ett antal år senare? Om det nu är detta som är orsaken, vi kan ju bara spekulera en del eller hur?
Vad jag vill ha sagt, varför skulle man medvetet smyga in en dålig konstruktion för M52 om man kunnat undvika, vem skulle bli lyckligare av detta, på kort eller lång sikt?

FP
folke: Mitt intryck är att en majoritet som drabbas gör det när det är väldigt kallt.

Från ca minus 10 och kallare. De flesta sannolikt när det är runt eller kallare än minus 20.

Sannolikheten / risken ökar sannolikt om bilen står utomhus över natten samt om oljekvalitén eller viskositeten inte är lämplig. Men tycker vi sett en hel del exempel på folk som drabbats med fräsch, bra olja. Även relativt många som drabbats som redan har cold climate cit installerat.

Att inte precis alla drabbas är kanske inte så konstigt tycker jag? Om man ska kalla det för felkonstruktion eller en väldigt känslig konstruktion är dock en defintionsfråga.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min E39:a har nu rullat dryga 21000mil i ur och skur och året runt.. dagligen i princip.
Aldrig haft några problem med vevhusventilationen.

Bilen är utrustad med motorvärmare och har fått service regelbundet sedan dag 1.
100% historik, svensksåld..
Bilen står inte i varmgarage.

Mvh Janne.
Folke: Nej, självklart skulle inte BMW medvetet smyga in en dålig lösning.

Problemet är kanske att de inte testat tillräckligt under extrema förhållanden.

Som sagt, felkonstruktion eller känslig lösning är en definitionsfråga.

Själv väljer jag det förstnämnda eftersom jag tycker att en modern bil av BMWs dignitet ska gå att köra med i tex Sverige och Kanada på vintern utan att drabbas av detta. :-) Finns relativt gott om exempel med folk som drabbats mer än en gång.
Janne T: Problem motorn nr 1 är M54 (ohotad förstaplats), på andra plats tror jag M52TU kommer.
SIB från BMW Nordamerika:
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

mats_epost:
Jo, det har man sett att det är främst M52TU och M54 som har dessa problem, men även M52 har tydligen drabbats...dock lååångt ifrån i samma omfattning som M52TU/M54.
Här på forumet är det någon "enstaka" som haft problem på M52..

Tacka vet jag gamla M30...aldrig problem med ventilationen där :)

Mvh Janne.
Håller vevhusventilationens komponenter en temperatur över noll sker ingen frysning! Så enkelt är det.

mvh/ Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

AKN:
Jo, men det kan väl inträffa att också enbart oljan "slammar/kläggar igen" en del känsliga passager också om man inte servat tillräckligt ?
Beror nog mest på "slitagenivån" i motorn då..dvs slitna kolvringar el. dyl.

Men visst, kylan är det som är det största problemet i då kombination med "taskig konstruktion"..när det gäller frysning såklart.

Mvh Janne.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det fanns en tråd om en här på forumet som kontaktat BMW Sverige samt media i ärendet. Någon som har länken dit? Det var ett par veckor sen och det ska bli intressant att se hur BMW Sverige väljer att hantera situationen.

F.ö. har jag aldrig haft tendenser till frusen vv i någon av mina bilar. Regelbunden service förstås. Svensksålda.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tiden det är för kallt för vattnet att behålla ångform är nog det mest kritiska. Varmt då och då och vattnet ventileras ut i ångform. Kallt hela tiden och det destilleras mer och mer vatten i systemet. En jobbarkompis drabbades med en Volvo 245 för länge sedan. Packboxen till kamaxeln innanför remskivan trycktes ur. Så även tackjärnsgaltar drabbas.
Janne T,

Ja visst är det så. Jag svarade närmast på folkes inlägg.

mvh/ Anders
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Här är tråden jag menade: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.