AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.228

Att förebygga problematiken med vevhusventilation. Parkering i varmgarage då och då?

Sida 1 av 2
hz
40
hz
525iA Touring -03
Kan det förebygga problemet med frusen vevhusventilation genom att då och då (eller så ofta som möjligt) parkera bilen i ett varmt garage (för åtminstone några timmar varje gång)? Kan det verka på samma sätt som att ta en långtur?

Har ni som dagligt parkerar i varmgarage även blivit utsatt för frusen vevhusventilation?

Inte frusen men på god väg.
Skall byta till nytt vevhusventilationssystem på måndag.
Tror att varmgarage bidrar till ökande fukt i oljan resp motor.
varm/kallt ger ju som alla vet kondens så detta borgar bara för mera kondens avfällning i så fall..
Min 3a står varje dygn i varmgaraget och detta resulterade i att det bildades vit klägg på insidan av slangar till vevhusventen samt ventilkåpan.
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Parkerar alltid i värmegarage.. Aldrig haft problem varken me vevhusventilation eller vitt klägg :) Haft E36or innan som alltid parkerades utomhus åretrunt o inte heller då hade ja nåt problem så ja verkar va en av få lyckliga då! :)
Förstår inte riktigt teorierna bakom fukt i oljan i varmgarage. På sommaren står alla bilar i varmgarage även utomhus. Skulle " lagen om den kalla väggen" fungera omvänt på bilmotorer?/ Einstein.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Ett varmgarage borde i mina ögon vara bättre med tanke på att kondens bildas då temperaturen varierar. Motorn blir varm, kall, varm osv. Kör man då in bilen i ett varmt garage minskar ju temperaturskillnaden.

Är oljan 90 grader så ska den sen kylas ner till säg 20 grader vilket ger en temperaturskillnad på 70 grader. Ska den istället kylas ned från 90 grader till -20, alltså en temperaturskillnad på 110 grader borde rimligtvis mer kondens uppstå.

Sen kan luftfuktigheten skilja mellan ute och garage men det borde inte göra någon större skillnad inne i motorn.

Någon som är expert på området här? Vore kul med fler teorier.

Tror förövrigt att det är bättre att ha bilen i carport vid stark kyla och snö med tanke på korrosionsprocessen.
Ja denna gåta med vevhusventilation är inte lätt att knäcka?
Enl min mek så är konstruktionen underdimensionerad på de flesta BMW modeller?!
Nu är det väldigt kallt ute mot det normala så det är inte bara BMW som lider faan av detta utan flertalet bilar/märken strular med liknande problem.
Eftersom detta disskuteras flitigt i olika trådar här på AP där man kör olika långt och bilar står ute eller i varmgarage samt att det rör sej om olika modeller gör det svårt att veta orsaken till varför det uppstår?
När det gäller kondens så vet alla med glasögon hur snabbt det bildas i synnerhet dessa dagar då man vistas ute och kommer in i värmen!
Men tar man andra saker som ex tjäle som många nu har problem med när det är svinkallt så är det så att problemen idag i svinkyla är mindre än när det börjar bli mildare då tjälen sticker djupar pga varmare temperatur på ytan !
Alltså borde problemen med vevhusventilationen bli större när det blir -5grader igen??
Tror nog min mek har rätt att det bara är en underdimesionerat system från början och den förbättrade satsen avhjälper detta genom bättre luftflöde/avkondensering!
Saab hade detta problem med på de äldre 9-5:orna där man bytte ut slangarna mot grövre saker för att avhjälpa problemet.
Det kan bli väldigt hög luftfuktighet i ett varmgarage eftersom vatten och snö rinner av bilen och ned på golvet, vilket tillsammans med den blöta bilen blir en stor yta som vatten avdunstar från. Den varma fuktiga luften letar sig in i bilen och om bilen är kallare än luften inne i garaget så kondenserar den och ställer till det.
Men låter man bilen stå tillräckligt länge och har ventilation i garaget så reder det upp sig, eftersom temperaturerna stabiliseras och den fuktiga luften vädras ut.
Om det ligger kvar vatten på bilen och golvet trots att bilen stått inne över natten bör göra något åt det. Höja temperaturen, förbättra ventilationen eller skaffa en avfuktare.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Problemet är INTE att det finns fukt/H20 ånga i luft. Det enda som sker vid temperaturskillnader är att H20 går från gasform till vätskeform (och sedan fast fas vid låga temperaturer). Det blir inte mer H20 totalt sett i ett system bara för att skillnaden är större (till viss del).
Det handlar om först och främst om att konstruktionslösningen är riktigt dålig.
Vatten får man in på flera sätt dels genom oljebyten, dels genom att du kör (finns en viss mängd vatten i bensinen även om den är försummande låg) Att vattnet emulgerar med olja/bensin och koks är något som drabbar alla motorer. Emulsionen blir mer trögflytande vid lägre temperaturer och effektiviteten hos evaporeringsystemet sjunkler med sjunkande temperatur. Har man då ett dåligt system att hantera den emulsion som blidas kan det uppstå proppar. Att BMW inte ser det här vid utveckling beror på att deras ålder/och stress tester inte har varit tillräckligt anpassade att reflektera "verkliga" förhållanden med sviktande kvalitet på bensin, olja osv.
Att undvika problemet bygger först och främst på att man konstruerar bort det så man inte behöver ta hänsyn till vad som händer om en bil går korta sträckor, står i kallgaraget, har "dålig" olja, långt mellan serviceintervall osv.
Har man väl råkat ut för en propp en gång räcker det inte med ett varmgarage för att få bort emulsionen. Även om man får det så är orsaken många ggr även ett symptom att man bör byta ut bef. system. Det är helt omöjligt att veta i vilken status t.ex membranet finner sig i i tryckregleringsventilen.
För mkig är det fantastiskt hur man har lyuckats med att göra ett sådant i grunden enkelt system så känsligt och komplicerat.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vid sträng kyla, lägg en 50-70mm gullfibermatta över ventilkåpan och se till att den kläms fast lagom hårt av huven. Ventilkåpan är den största kalla yta där kondens fälls ut. Spelar ingen roll hur länge man kör, det är en destillationsapparat ändå i kyla.
Hur man parkerar har ingen betydelse, den fukt som finns i det slutna systemet finns kvar där oavsett. Det är i drift som vatten i ångform vädras ur och det kondenserade blir kvar.
Vattenånga bildas vid förbränning och vevhusgasen vilken i realiteten är blowby gas från förbränningen innehåller rikligt med vattenånga. Vehusgaser produceras så fort motorn startas (och tas omhand av vehusventilationen).

Sätt handen för agasröret och bli blöt :-)

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: Det är ju ett slutet system endast med motorn avstängd. I drift är det ju som AKN säger luftens fuktighet som skall igenom hela maskineriet och ut i avgassystemet. Det mesta går ju direkt ur cylindrarna och ut i avgasröret. Gaser på "villovägar" tar omvägen via vevhusventilationen och är den för kall kondenserar ångan och fryser dessutom ibland.
Tillägg2 :)
Utöver den vattenånga som finns i luft bildas även vattenånga i förbränningsprocessen > mycket vattenånga.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja just det, koldioxid och vatten är det som kommer ut längst bak. Vätet från bensinen och syret från luften bildar vatten i förbränningen. För de som häller sprit i bilen istället för oss "normala" som dricker den finns även syre med i bränslet :)
Och 95 oktan har väl ca 5% E85 dessutom.
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
"Och 95 oktan har väl ca 5% E85 dessutom. " Innebär det att E85-befriad bensin är bättre? 98 oktan, är det ren bensin, och finns det några vv-erfarenheter från de som kör på 98?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog ytterst lite vatten som kommer från E85-delen. Det mesta kommer nog från bensinen, tvåa är nog luftfuktigheten. Det enda är nog att hålla kylda delar lite varmare på vintern så att det inte kondenserar. Isolerad ventilation och ev. min stylinglösning med gullfiber. (Öh kolfiberinsug.....nej :))
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Min X5 frös VV ihop på nu när det var så j-la kallt. Samtidigt tänkte jag på hur jag haft min E39 i 10 år utan minsta problem med klägg/kondens. Regelbundet servad visst, men den avgörande skillnaden är att jag då jobbade i"stan" och bilen stod i varmgarage vardagar 08-17. Jag tror visst att varmgarage har stor del i att många m52 m54 inte har problem med sina vagnar.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Vart grejar man de här grövre rören för att förebygga frusen VV?

Någon som han gjort det själv?
Många trådar med förklaringar finns det, vissa mera riktiga, andra mest spekulationer. Dock kommer vi knappast att kunna påverka de fysikaliska naturlagarna med kondens pga omväxlande kyla/värme osv, och fukt i vevhusgaserna kommer det alltid att finnas/bildas vare sig vi vill eller ej. Oljekvaliteer, bytesintervall, körstil/sträcka och annat skiljer och bör vara det som vi möjligen själv kan påverka utifrån.
Jag tror inte en Gullfibermatta utanpå plastkåpan över tändspolar osv påverkar märkbart. Även om det blåser lite kyligt ovanpå kåpan (obs att huven är tätad framtill med gummilist), allt är relativt, så är det rätt varmt inunder. Och först längre ner kommer ju själva ventilkåpan och därinne sedan ventiler, varm olja, varma vevhusgaser osv.

FP
Frysproblemen med vissa typer av vevhusventilation är relativt enkelt att härleda. Det yttre komponententerna blir helt enkelt alltför avkylda och isbildning kan uppstå, BMWs M52TU och M54 är exempel på detta. Visst spelar körprofil och liknade stor roll men det fråntar inte det faktum att konstruktionen är bristfällig.

Det finns bilar (däribland BMWs) som klarar ihållande kallt klimat och det är bara att se på dessa kontruktioner vad som skiljer mot de mindre lyckade.

mvh/ Anders
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Jag tror på sambandet gult klegg undertill på oljelocket = risk för vv-haveri då vattnet i vv stoppas upp och kan frysa. Dvs har man gult klegg och låter bilen stå i ute när tempen är låg eller kör i kallt klimat löper man hög risk för problem. Genom att höja temperaturen i motorrummet motverkas problemet. Att parkera i varmgarage gör ju att det inte fryser över natten iaf. Sen hur det blir om man ger sig ut och kör landsvägskörning i låt säga 80 km/h i -30 är en annan femma. Själv så kör jag hårdare och längre med bilen när det är kallt och får därigenom inget gult klegg. Ingen vetenskapligt underlag men jag har klarat mig hittills..:)
Att täcka för njurarna osv hindrar ju nedkylningen och troligtvis också klegget men inget jag har gjort än så länge. Skönt att det är plusgrader iaf!

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
motorvärmare hjälper till en del, vilket rekommenderades av min bmw återförsäljare.
Och det stämmer. Oljeröret håller sig tom varm och även övrigt i motorn. Sen hjälper det att bygga bort en del kondens.
Efter att jag satte in motorvärmare eller sk blockvärmare så hade betydligt mindre klegg under oljelocket eller ingenting alls (oftast).

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.