|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
eablyfot: nu vet jag inte exakt hur stor skillnad de är i jobb och så mellan dessa bilar. men de luktar "lurendrejeri". har råkat ut för lite olika verkstäder som ger helt olika prisuppgifter på samma jobb. skulle byta kylare på min citroen och fick förslag från ca 8000 till 15000...... det var länge sen så jag minns inte exakt men sjukt stora skillnader iaf. man undrar ju. BMW ownz |
|
|
Du ser ju mina priser ovan för en 530i -01 och dom är ju snarlika (något högre) de som alex betalade. Med tanke på att delarna ligger på 1500-2000kr så är ju 7500 i arbetskostnad i överkant kan man väl tycka... ___ //Ulf |
|
|
Kompletterar lite ang det sk Norden satsen.. Den är isolerad men den sista biten till ventilkåpan med 90graders böjen är oisolerad. Igår kväll blev det således ett kompletterande av den biten.. Hittade ett gammalt sittunderlägg ( dessvärre blått...blää ) som justerades och täckte denna delen så att värmen i slangen bibehålls hela vägen in i ventilkåpan som sagt. Stog där med sittunderlägget i handen efteråt och kom på att jag läst om någon på AP som täckt för sina Njurar för att höja tempen i motorrummet. Sagt och gjort,bitar friserades till och applicerades bakom gallren i njurarna. Färgen blå intalades påminna om den Bayerska blå,men....näääe... Skit samma,ser inte snyggt ut med en Staulhgrau 320 med ljusblåa njurar trots att gallren försöker lufta utseendet...:( Hur som,ser det som ett kortvarigt test då tempen i mitt område stabilt ligger på -15grader just i denna skrivande stund (12:45) med strålande solsken !! Provade igår kväll i -19graders kyla att åka en sväng ( ca 2mil ) för att sedan jämnföra om det blev varmar i motorrummet? Och det blev skillnad :) Locket över vanosen är betydligt varmare nu än tidigare och ventilkåpan var ljummen mot tidigare iskall efter 5mils körning. Det enda som är negativt är de ljusblåa luftintagen (Njurarna).... |
|
|
Som ovanstående postare undrar. Har själv en 330 -02, så jag antar att den saknar detta paket för kallare klimat? Är det något som ni rekommenderar att jag ska montera? Via BMW såklart, inte själv då jag saknar alla kunskaper inom detta område. Vad påverkar detta paket, sänker den tex. förbrukning och sådant eller är det ett sätt att slippa onödiga meltdowns såsom vevhusventiler som fryser? Torskade i början på november att betala nästan 14 tkr för att byta samtliga hydralventillyftare bland annat så vore skönt att kitta upp för att slippa sådant i så stor utsträckning som helst. Tacksam för hjälp och svar! |
|
| Fan va skönt att man har en M50 motor som inte har nå problem me kyla å vevhus hehe. | |
|
cstjawa: Enligt din profil har du ju en bil till men den kanske inte rullar på vintern? ___ //Ulf |
|
|
Efter några dagars test av det jag skrev här tidigare så är skillnaden stor mot tidigare. Att täcka för Njurarna är inte så tokigt när tempen är kallare än -5/-10 grader under denna delen av året. En annan sak som hänt är att styrservon känns mjukare och det gnäll som lät ibland vid de låga temperaturerna är bort oxå? Ett resultat av högre temp i motorrummet antagligen och således ett skönare klimat för de delar som verkar där under. Skall göra ett bättre skydd för Njurarna som är enklare och snyggare att applicera till kommande säsonger. Funderar på att profilfräsa ur några plastbitar med några finurliga "snapon" funktioner för att enklare kunna montera/demontera dessa saker? Kanske det finns sånt på marknaden redan? |
|
| Har inte E60 någon typ av bimetallstyrda spjäll i njurarna? Kanske går att modifiera sådana i så fall. | |
| Programmer, kör bara e34 på vintern. | |
|
Är det någon som har koll på svårighetsnivån på att själv byta delarna i förebyggande syfte... Behövs några specialverktyg? Hur mycket måste monteras bort? Oljan måste väl tömmas ut innan? |
|
|
Nu har jag fixat min 330i själv! Delarna till vevhusventilationen kostade ca 2200:- och då vart allt nytt, oljesticksrör också. Däremot så trodde jag att topplockspackningen också gått så jag rev av toppen innnan jag konstaterade vad felet var. Den hade tryckt ut olja längst bak från ventilkåpen och jag trodde från början att det var topplockspackningen. Rykte som attan både från motorrum och avgasrör. Sedan bara dog den. Stum i motorn så man befarade det värsta. Cylindrarna var fulla av olja. Jag kom åt vevhusventilationen lättare eftersom jag lossade insugsröret. För att bara byta vehusventilationen behövs inga specialverktyg, bara torx, men det är trångt! Man behöver inte byta olja eller vatten om bara vevhusventilationen ska bytas. Det svåraste i hela min operation var att lossa och sätta dit grenrören, fruktansvärt trångt. Fixerade kamaxlarna genom att svetsa en enkel fixtur av plattjärn liknande BMW's special. Mätte upp kamaxeldrevens position noga. Allt material kostade 6500:- med topplockspackning, nya bultar och sotningssats. Att bara byta vevhusvent klarar de flesta som har verktyg, mekat tidigare och har tid. Manual väldigt bra så man vet vart alla skruvar, mm sitter. Tips är att ha lite såpa eller diskmedel på O-ringarna när man trycker ihop det så går det mycket lättare. Lyfta toppen kommer jag nog inte att göra själv om det skulle bli aktuellt igen. Betalar gärna 10000 för det arbete jag la ner...... |
|
| Pedahl, bra info! | |
| Måste bara fråga...Varför byta oljesticksröret ? Vet att returen från cyklonen går ner där, men varför byta det röret.Det går väll att rengöra och sätta tillbaks.Eller är det något annat strul med det, där av bytet ? | |
|
Helt rätt Götesson. Var ganska trött på bilen i det läget..... När jag var till BMW så sa de att de alltid brukade byta röret. Det är väl så att det blir billigare än att låta verkstadspersonal rengöra det. Min tid var ju "gratis" så visst hade det gått att rengöra det. Är en ganska smal passage men det hade säkert gått bra. |
|
| OK.. Då förstår jag, tack för svaret. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.