AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.628

Prisuppgift Vevhusvent

Sida 1 av 2
Vevhusventen är igenkläggat på min 320i-01 och nu undrar jag vad ett sådant "kit" kan kosta?
Gärna pris på ett sk Nordic eller polar-kit som är avsett för kallare klimat då..
Ämnar byta då risk för motorhaveri antagligen är nära förestående..hmm
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Priser för M54 motorn Länk

M52 motor Länk

628csi
Tack 628csi.
Har precis ring min BMW-mek och kostnaden hamnar på ca 3000kr inkl material + arbetskostnad.
Har beställt tid till på måndag så då är problemet löst hoppas jag?
Blir ett sk Nordic-kit som är anpassat för kallare klimat,så tiden får visa om detta kit håller måttet mot det gamla orginalmonterade kittet?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
3000:- låter nästan för billigt. Stämmer det?
Jäpps,enl min mek så sa han att delarna kostar 1000-1400kr och för arbetet skulle han ha 1500-1800kr mao max 3200kr.
Detta är också det sk Nordic satsen jag talar om som har grövre doningar än de standard monterade grejorna.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
får man fråga vart nr 6 och 7 går till för nått? och 3 ska väll gå in i insuget? detta för m52 motorn som 628csi länkade till.

annars ser de ju ut såhär
Länk

funderar nämligen på att köpa och montera ett cold-climate själv.

BMW ownz
52
Götesson
320IM -01
320i 2,5l Touring -89
2002 Gruppe H 2000ccm 16V -74
En kille i en annan tråd fick ju betala 2800:- bara för delarna ??
Stämmer verkligen detta...
Här är tråden Länk
Skall göra så här...
Efter verkstadsbesöket på måndag så skannar jag av kvittot jag får av min mek.
Därefter lägger jag upp det här på forumet för allas beskådan.
Blev själv lite fundersam då min mek hävdade att detta var priset ( delarna + arbetskostnaden ) efter vad jag själv läst här på forumet,men min mek är billigare på det mesta för att vara en auktoriserad Bmw verkstad.
Ex: Montering av dragkrok inkl material+arbetskostnad samt regbesiktning = 7200kr ( BMW 320i Touring E46 -01 ).
Montering Dragkrok Bmw 320i Touring e36 -96 = 4400kr (samma som ovan)
1lit Castrol SLX = 140kr
Byte Vattenpump BMW 525i Touring -02 = 2000kr ( Pump inkl arbetskostnad )
Detta är någorlunda färska priser ( max 1år gamla ) som jag själv har erfarit.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tittar jag på mitt kvitto från förra i måndags så är posten material på 3747kr men då ingår där mer än bara vevhusventilationen. Snabbt kan man plocka bort:
6 tändstift - 1237kr
Packningsats (ventilkåpan) - 445kr
2 L olja - 450kr

och då återstår 1615kr så det är väl ungefär vad jag betalade för delarna. Möjligtvis hör bussningar för 150kr till ventilkåpan och då är vi nere på 1465kr.

Alla priser inkl moms.

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Frrla: 7:an går också till insuget tror jag och 6:an är nog vacuum som styr ventilen.
52
Götesson
320IM -01
320i 2,5l Touring -89
2002 Gruppe H 2000ccm 16V -74
Ja...Då stämmer nog priset som Alex84 har fått.
Sånt bök som det verkar vara att byta alla slangar mm, så är det nog värt att lämna in bilen för att slippa svära i garaget, över hur trång och bökigt det är.
Ja jag kände så jag med ang jobbet,samtidigt om det uppstår ev problem med avdragna skruvar,bultar mm så fixar förhoppningsvis verkstaden till detta samtidigt medans en annan antagligen bryter ihop om det händer i garaget?
Tack programmer för din räkneuppgift,känns bättre nu då det verkar stämma med de uppgifter min mek lämnade mej igår :)
Min far skall även han byta ut vevhusventen på sin 320i Touring -01.a på Tisdag hos samma mek och även han fick dessa uppgifter på kostnaden,så det känns bra.
Däremot så blev min fars tid senare lagd pga delarna ( vevhusventilations satsen) är restnoterade för tillfället !!
Innebär att många har problem just nu med detta fenomen antagligen ?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Alex: Byte av ventilkåpspackning görs väl också?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För att komplettera mina uppgifter ovan...Min bil hade tryck ut olja genom ventilkåpspackningen samt även in i cylindrarna. Fick bärgas till verkstaden.

Totalsumman för mig hamnade på 7284kr
Material - 3747kr
Tillsatsmaterial - 284kr
Byte vevhusventilationen - 2844kr
Oljesanering motor - 1219kr
Totalt 8094kr
Sedan gavs en rabatt för "Max reparationskostnad" på 810kr vilket gav slutsumman 7284kr.

Som tur var har man tillägget för bogsering och hyrbil på försäkringen för då kostade inte bogseringen något och eftersom jag inte utnyttjade någon hyrbil så fick jag istället stilleståndsersättning på 14 dagar gånger 100kr...

___
//Ulf
@kane: Näe det behövs inte då det inte läcker något från denna.
Min vevhusvent är inte (Var inte) frusen ännu,jag kopplade bort slangen från ventilkåpan för kontroll och såg då att den nästan var tät av vitt klägg (olja/vatten) samt att insidan av ventilkåpan oxå var vit av detta.
Har nu bilen i varmgaraget samt att motorvärmaren varit inkopplad i snart 1 dygn medans påfyllningslocket varit avskruvat och oljestickan borttagen ur röret.
Detta har medfört att allt vitt klägg försvunnit från både rör/slangar och insidan av ventilkåpan.
I och med att motorn blir varm och fukten kan stiga och försvinna ur från motorn så blir detta bättre och bättre.
Men skall byta vevhusventen i alla fall för att min mek sa att den är feldimensionerad från början,och på frågan om han bytt detta ofta så sa han att han för länge sedan slutat räkna antalet ;)
Som jag skrev tidigare så var delarna from idag (fredag) restnoterade och detta betyder att det finns flera med akuta problem antagligen?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
tack Anders-72. ska ta en rejäl funderare på detta.

Alex84: intressant tipps om hur du fick bort "allt" vitt skit från slangarna och insida ventilkåpa! ska nog göra detta själv då de börjat lite smått i min IGEN.....

BMW ownz
Frrla: Ja ibland slår blixten ner på "rätt ställe" ;)
Det funkade,men naturligtvis finns det en mörkt brun beläggning kvar ( inte tjock ) efter oljan som är kvar.
Skall byta Vevhus-kittet iaf samt ett oljebyte för att driva ur de resterande oönskade resterna av detta problem.
Det sitter en sk kontaktvärmare på min e46a dvs inte en blockvärmare/doppvärmare i blocket.
Detta medför att min Kontaktvärmare värmer från botten av motorn så värmen startar där längst nere och sprider sej sakta upp genom olja och blocket.
Kanon i detta fallet,men ger en aningen sämre effekt än mot den vanliga blockvärmaren som värmer vattnet i kylkanalen direkt.
Hur som så går det tydligen inte att montera den sk blockvärmaren på min e46a utan det är kontaktvärmaren som gäller?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja gjorde såhär. lämnade bilen på tomgång i 25 min medan jag åt mat sen va klegget borta ;) då varmkörd motor innan.

Alex84: defa kanske har?
Länk

BMW ownz
Så var det fixat :)
Hämtade bilen ikväll hos meken och detta var priset på operationen..
Bytte Vevhusventilation samt Fläktmoståndet Summa Arbkostnad=2312,50kr
Ombyggnads sats vevhusventilation = 1451,25kr
Fläktmotstånd = 940kr
Summa= 4703,75kr inkl moms

Vevhusventilationens slangar och delar är isolerad med ett ytterhölje, samt en aningen grövre slangar och större membrandosa.
Som befarat så hade det frusit helt i den nedre ändan,och efter ca 1 timme efter demonteringen så rann det fortfarande vatten ur membrandosan !!
Hade tur där att det inte sprängde motorn eller packningar...puhh !!

Nu återstår det att se om detta avhjälper framtida problem eller om det korkar igen efter ett tag ?
Frrla: Det är Defa som är monterat = Kontaktvärmare.
Samma är det på min 5a -01 som oxå endast kan monteras med Kontaktvärmare ?
Defa eller Calix,spelar ingen rol enl deras lista,det är kontaktvärmaren som gäller på M54an tydligen ?
ea
35
eablyfot
330ci -01
Tur att inte jag bytte på min 330ci. För på Auto partner skulle dom ha 9200:- För ett BMW nordik paket med jobb. Eller är det så mycket dyrare till 330?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.