AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.482

Ny 120d el. begagnad 123d?

Sida 1 av 2
ro
7
ronnie_
120d -09
Går i tankar på att införskaffa en 120d eller 123d.

Har en lista på grejer som helst bör vara med vilket inkluderar M-sport, advantage, comfort, USB, Xenon, Isofix, 18", läder, klima, fällbara nackstöd bak, radio professional, hifi.

Pristak runt 300', helst inte mer. För de kosingarna kan man ungefär välja mellan en sprillans 120d eller en 123d med 1-2 år på nacken och körd c 3000 - 4000 mil.

Bilen kommer att användas av mig och min fru och mest till pendlande till/från jobbet i stor Sthlm.

Vilket skulle ni valt och varför? Motivera gärna.

(Ursäkta om liknande frågor ställts innan.. :-/)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ska bilen främst användas i Sthlm ser jag inte poängen med 123d. Man åker ju inte fortare än 70 km/h ändå någonstans. ;) Det är ju jämt folk i vägen. Då skulle jag hellre köpa en ny 120d som jag får precis hur jag vill.

Sedan är ju kanske nyckelfrågan: Hur gasglad är din fru?

-------
//Lövet
1/ provkör båda alt
2/ hur längs skall ni ha bilen?
3/ jag hade valt den vassaste motorn. Extrautrustning är mkt dyr. Alltså sannolikt beg bil. Men det är skillnad på en bil gjord ht 2007 (årsm 2008) och idag (årsm 2010). Så värdera därefter. Beg är inte alltid billigast.
Med tanke på att 118d blir skattefri fr o m denna månad känns det som ett bättre köp som kanske kan vara intressant.
ro
7
ronnie_
120d -09
Min fru är inte så gasglad, men däremot jag.. :) Kommer antagligen att ha bilen kanske 2-3 år, beroende på vilken årsmodell det blir.

Det som jag tycker talar för 120d är att den är ny, ingen annan har kört den innan, man behöver inte vara orolig att inkörningen inte gjorts ordentligt etc, mera valmöjligheter vad gäller utrustning, den lägre skatten och lägre bränsleförbrukning (skillnade på de två sistnämnda är väl inte så jättestor ändå, men..) Samtidigt brukar extra utrustning tappa värde ganska snabbt och 123d är ju som bekant piggare, men som andreas säger, det är sällan man kanske behöver den extra effekten i Sthlm..

Finns 123d för provkörning hos BMW i Sthlm nånstans? Har provkört 118d och 120d och av dem kändes 120d trevligare.

Hmm, blir 118d skattefri? Ändras skatten på 120d/123d också? För 120d ligger den runt 2500 kr just nu, men läste att den skulle sjunka till 1500 kr nästa år(?)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skattefri blir den om CO2 ligger under 120 gram

Har aldrig sett någon 123d hos BMW i Sthlm. Dock så har jag inte letat aktivt, men 118d och 120d står i drivor hos handlarna.

-------
//Lövet
118d har blivit skattebefriad. Men 120d/123d kommer fortfarande vara skattepliktiga.
Genom att köpa en 118d sparar man in över 2000kr per år som annars hade betalat i skatt. Samtidigt ska du köpa något som du vill ha och anser du att betala de extra pengarna i skatt varje år för att få lite extra hästkrafter så satsa på en 120d. En 123d är marginellt snabbare än 120d.

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nypriset på 123d och 120d verkar skilja nästa 50.000 när jag tittar i konfiguratorn. Hur mycket skiljer i grundutrustning? Annars är det en rejäl prislapp för de ytterligare hästarna.

2000kr/år är visserligen pengar men vi pratar om bilar här som kommer kosta runt 50.000kr per år bara i värdeminskning. ;-)

-------
//Lövet
Värdeminskning fås oavsett vilken bil man köper. Att köpa en nyare bil är och kommer nog aldrig bli en bra investering. Samtidigt tror jag att efterfrågan på 118d kommer att öka då den är skattebefriad vilket borde leda till ett bättre andrahandsvärde, dvs lägre värdeminskning per år.

Avsätter man de pengar som utebliven skatt ger och investerar dem i drivmedel så kan de stå för mellan en tredjedel och en fjärdedel utav den totala körsträckan per år om man kör ~1000-1500 mil per år.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ta med nybilsgaranti och 3-års / 8000-mils fri service i beräkningen också.

På en bil som rullat 4-5000 mil närmar det sig kanske med däckbyte med, inte billigt om man ska köpa samma kvalitet som sitter på bilen som ny.

Det som kan locka med en begagnad är ifall det dyker upp en med mycket extrautrustning som är dyrt vid nybilsköp.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag håller också med om att bra utrustad 118d M-pkt är ett bra val som troligen kommer bli eftertraktad som begagnad när den blir skattebefriad (bilar reggade efter 1/7 2009)

Visserligen är skillnaden i förbrukning jämfört med 120d liten, och 177 hk motorn i 120d är också betydligt roligare, men 118d är ändå en slant billigare och fördelarna med skattebefrielsen tycker jag väger upp den klenare motorn.

BMW CS #5139
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Själv väldigt nöjd med 120d-motorn. Övervägde 123d men la pengarna hellre på utrustning. Men miljöbil=skattefri tror jag på sikt kan löna sig. Kanske känns det bättre för miljösamvetet? Och om 118d är billigare så kanske det är lättare att ro hem ett nybilsköp där man kan välja själv den utrustning man vill ha (oftast allt).
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Bör ju tilläggas skattebefrielsen endast håller i 5 år efter att bilen tagits i trafik. Jag anser att i dessa kalkyler är inte 10.000kr särskilt mycket.
Martin E
Så klart frugan ska ha en 123D

1 Ovanligare
2 Mer lättsåld
3 Mer effekt

Verdi
En sprillans ny bil tappar sjukt mycket första året. En lätt begagnad blir billigare även om inköpspriset är lika högt.

I övrigt kan jag bara skratta åt de som fnyser åt besparingar på över 10' eftersom det är "så lite i sammanhanget". Sammanhanget spelar ingen roll. 10' är 10'. Även när man köper/säljer en lägenhet för 3-4 miljoner eller köper en bil för 300'. Fast jag håller med om att det är lätt att tänka som ni gör. Det är lättare att förfasa sig över att en liter mjölk på statoil kostar 10 spänn... Hehe...
Verdi
ps. det är absolut inget fel på x20d-motorn på 177hk. Valde dock att chippa min före jul och nu går den som tåget. (~221hk/450Nm med samma förbrukning som innan)
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
Verdi: var chippa du din?
Verdi
Jag beställde hem en enhet från Bluefin Länk som är en engelsk firma. £450 (~5300:-) eller nåt. Går att köpa från en Motor Nord Länk men de tar 6950:- för exakt samma sak.

Det fungerade väldigt smidigt. Jag betalade med mitt Visa-kort och sen kom det med DHL inom ett par dagar. Med enheten kan jag även återställa till originalmappen och även läsa felkoder (tror jag).

Det finns en tråd om Bluefin i trim-forumet också. ("+44hk -6950:-" eller nåt sånt)
Verdi
Effektkurvor:

Länk
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
är det där typ samma som v-tech?
Verdi
Yes, men det känns säkrare/seriösare. Det är ett större företag och det känns inte som att de ligger på gränsen på samma sätt som VTech.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.