AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.683

Fast i Sveg med E34 M5 som inte vill gå

Sida 1 av 2
ta
76
tax
M5 Touring -94
Är på väg hem till Stockholm från Lofsdalen.
Bilen dog efter några kilometer.
Kändes som den inte fick soppa, slutad svara på gasen.
Till slut dog den.
Sen har den startat och gått en stund på tomgång ibland, men inte mer.
Jag tänkte ispropp, så jag hällde i lite k-sprit.
Funkade inte.
Bilen är nu bärgad till en jourmek i Sveg som faktiskt hade så han kunde läsa felkoder. De visar både fel på lmm och lamdasond.

Men jag tycker inte bilen borde dö av såna fel, trodde bilen gick dåligt av det men inte att den skulle tvärdö av det.

Kan en lmm verkligen få bilen att dö i landsvägsfart?

Tycker nåt is still med bränslepumpen eller ispropp känns rimligare.

Nu sitter man på ett hotell och meken vill sätta in en ny lmm för 10000 och det känns inget vidare om det inte hjälper.

Läget är alltså rätt surt, så alla råd är välkomna.

/Tomas

Vad har du för alternativ? Tåg/buss hem samt ta bilen på transport? Räkna fram totalkostnaden o välj det vettigaste...Vet inte hur det är på M5 E34 men min Passat -95 stannar efter ett tag när man rycker LMM när motorn går om jag inte missminner mig helt...
ta
76
tax
M5 Touring -94
Ja, jag får kolla upp vad det skulle kosta att få hem bilen.
Men det som jag tycker är värst just nu är att jag inte tror på felkoderna.
Lamdasonden ger väl alltid felutslag om bilen inte får tillräckligt med soppa?
Kan det inte bli samma med lmm:en?

/Tomas
au
362
audidriver
540iAT -97
jag tror inte det är lmm iaf. jag körde med min urdragen och den gick dåligt som fan, men den dog inte. igensatt soppafilter låter rimligare i så fall. felkoder kan ju finnas från tidigare. nollade han dem och kollade om de återkom?
Ja man kan tycka det. I vart fall, bilen skulle fungera rätt normalt även med en stendöd lambda...
Länk
uf
66
uffarn
bmw m3 e46
bmw 535d m sport
han lär ju kolla så bilen får bränsle o ger gnista för har bilen stannat under färd får han felkod på luftmängsmätaren samt lamdan pga förbränningen avstannade.... grejar mycke me bilar o har felsökningsutrustning o bilar som stannar för exempelvis tändläges givaren dör under körning så kommer de ofta felkoder på mängd o lamda i samma veva.
ta
76
tax
M5 Touring -94
Ja, blir det överhuvudtaget några felkoder för lågt bränsletryck/trasig bränslepump? Det måste man väl kolla "manuellt"?

/Tomas

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är antingen lambdasond eller LMM sönder brukar motorn gå halvdåligt, för då kan den gissa värden från någon av dem. Men har båda gått sönder så finns det inte mycket att gå på, så då går den oftast inte alls.
Det kan ju ha varit så att något varit sönder sedan innan, och nu la även den andra av?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jag hade precis samma problem när jag var nere över jul. dock har jag en e39. Den gick surt son fan och svarade inte på gasen sen dog den. Jag fick rulla dom sista metrarna till bensin stationen. Lampan för tom tank hade inte börjat lysa än men låg kanske på 15%.

Full tank och 10min tomgång avhjälpte mitt problem. rensade felkoderna(samma som du hade) och dom kom inte tillbaka. Troligen var det så att när jag stått still i en brant backe så hade motorn sugit in lite skit från tanken..kondens eller nått. Detta är ganska friska gissningar med jag blev iaf av med mitt problem.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Hej Tax. Jag säger lite som dej när det gäller felkoder på lmm o lamdan.
Jag tror inte ett skit på att din lamda eller lmm skulle vara boven, utan mer på b-pumpen eller om det skulle vara tätt i nån b-ledning.
Har själv haft problem med min e34 M5 o fick upp samma felkoder.
Jag hade fel på en tändkabel som det sitter en givare på som läser tändningen. Så mitt råd är, kolla så din bränsle pump verkligen går o se så den får bränsle. Får den det så kan du utesluta det.

Dumt att byta sånt det kanske inte är fel på på grund av okunniga mekaniker

M-killen
ta
76
tax
M5 Touring -94
Ja, nu blir det tåg/buss hem. Fanns inga hyrbilar och snabbussen är är fullbokad. Sen tror jag försöker få bilen transporterad till Perre (i Huddinge).
Den här verkstaden verkar inte funka för det här.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Decarto. Troligtvis är din sugstrålspump trasigt i tanken, den pumpar bensinen internt mellan tankhalvorna och är den defekt så stannar bilen när det är ca 15 liter kvar i tanken. Sugstrålspumpen drivs av returbränsletrycket.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ta
76
tax
M5 Touring -94
Efter mycket tjat fick jag meken att hämta en bränsletrycksmätare i grannbyn och det visar sig mycket riktigt vara nära nog noll. Så nu byts pumpen, så hoppas jag den blir körbar hem. Otroligt skönt om det funkar så kan jag åka tillbaka och hämta bilen om några dagar. Ska kanske inte ropa hej än, men det känns som diagnostikverktyget verkligen ledde snett här.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Bräsnleförlust via bränslepumpshaverie eller annat fel som inte ger tillrckligt med bräsnle ger inga felkoder i sig men följdfelskoder på tex lambdasonder då de brukar ge felkod när dom hamnar utanför sitt reglerområdet dvs de kan inte längre reglera pga bränsleförlusten är orimlig.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Notera att de även sitter ett avsäkrat bränslepumpsrelä samt säkringar till pumpen, men då blir det tvärdött oftast.

Länk
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Hoppas det löser sig o att den funkar bra sen när du fått ny pump i.
Mvh

M-killen
Tackar hasso. ska genast kolla upp detta.
ta
76
tax
M5 Touring -94
Tack för råden, värmer när man sitter fast här uppe.

/Tomas
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
När det gäller felkoder så skall man tänka på att koder som är avgasrelaterade så är de styrda av lagkrav. Det menas att om avgasvärdena försämras så skall kod sättas (detta är iofs inte så relevant för en -94 i Europa, men diagnosen är designad för amerikanska krav).
Om bränslepumpen dör så kommer motorstyrningen inte kunna ge rätt bränsle/luft förhållande -> försämrad förbränning ->ökade emissioner och detta detekteras genom att lambdavärdet blir felaktig detta behöver INTE betyda att sonden är trasig.
Lite skumt att LMM satte kod den brukar jämföras med ett ett beräknat värde baserat på varvtal, trottelvinkel, lambdavärdet samt om det finns en MAP sensor.
Den kan vara dock vara relaterad till bränslepump men Sondfelkoden borde ha kommit före och stängt av lmm diagnosen.

Elektriska diagnoser brukar visa mer rätt och de kan man lita mer på. Dock så är det vanligaste felet kontaktstyckena. Detta gör att när verkstaden har bytt detaljen så fungerar bilen normalt eftersom de har haft isär kontaktstycket men bytet av delen var helt ointressant.

Felkoder är bara ett hjälpmedel vid felsökning inte en komplett felsökning.
Ofta när mindre verkstäder eller hemmafixare läser ut felkoder så missar de att titta när koderna är satta. Koden kan ju vara satt för väldigt lång tid sedan.
lars
ar
457
argungu
118i -20
Ursäkta om jag går offtopic här, men tråd-rubriken har en poetisk kvalitet som får mig att tänka på denna klassiker av Bob Dylan:
Stuck Inside of Mobile With the Memphis Blues Again.

Länk

Lycka till med kärran Tomas.

/Erik
ta
76
tax
M5 Touring -94
Tack Erik, mörka stunder skapar kanske bra poesi:) Fast jag minns inte att jag skrev mer än "Fast i Sveg".

Är hemma i Stockholm nu, har inte hört nåt från meken i Sveg. Nojar in mig på att det är nåt annat, allvarligare (dyrare) fel.

/Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.