|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Att M5 E39 är en bil av rejäl kaliber tror jag det är få som vet. Ta tex min skattekonsult. Han åker M5-01 Svensksåld. Lite stadstrafik 1500mil tor jobbet i småköer är inte det mest optimala för en sådan vagn:) Rätt så mycket åsikter undras hur många som kört den?:) Mvh Asken |
|
|
Igentligen har det hela spårat ur, även om jag har hjälpt till med det. Det borde finnas en lösning på kopplings problemet, även om det inte verkarsom bmw tar hand om det problmet på bästa sätt. Kolla lite hos trim firmerna over there, alltså i staterna. Dom brukar ha mer eller mindre avancerade lösningar på dom flesta akileshälarna. MVH Pelle cs4605 |
|
|
Finns ingen lösning i USA. Däremot finns det några tyska tuners som säljer en sk "Sportkupplung", bl a G-Power och Nowack. Vet inget om G-Powers men det finns Nowack-bilar som slirar på kopplingen också. Det kan iofs bero på att det bara sagt att de monterat en annan koppling men i verkligheten är det originalkoppllingen. Skulle gissa att både G-power och Nowack använder sig av den kopplingen som 540is nämnde. |
|
|
Har visst det kört M5 E39. Visst det är en maffig prestandamaskin men båda gångerna följde försäljaren med. Han sa hela tiden "Va försiktig med kopplingen". Hmm kul att köpa bilen och åka runt med dom orden i huv'et Mip |
|
| Det finns ett sätt att kring gå problemet det är att göra som AMG kör med automatlåda inte kul men hällbart.Jag tror inte heller att det är kopplingen som är det stora problemet utan felaktigt användande.Skulle dom ta en koppling från en scania som tål 2000nm så lär ju den bli bränd den med om man gasar i väg med 6500rpm på mätarn. | |
|
M5 med automat, tänk er! För min del så blir det varken en automat eller en SMG på minst 10 år framöver! Det ska finnas kopplingar i bilar som gör åtminstone resan mycket roligare! Aja, det var min mening :) /Manray/ |
|
Lotus Samuel |
Vad jag har hört så förstärkte bmw kopplingen till 01:orna. Borde finnas en anleding till det kanske? Jag har inte haft problem med min koppling iallafall. Är jag en bra förare då eller? ;) |
|
Lotus Samuel, Jo det gjorde ngn ändring. Problemet kvarstår dock vilket stödjer min åsikt. Du måste vara en utmärkt förare. :) Kör ni inte bana snart? |
|
|
Sachs Performance Partno.' 88 3082 999 749 Druckplatte 88 1864 999 978 Kopplungssheibe 3151231032 Austruckslager (klarar 640Nm med denna lamell) Priset 9900:- inkl moms. |
|
|
Inte bara M5: Länk |
|
| kasta i en atumat låda så är problemet löst!!!!!!!!!//danne | |
|
Har en M5 99a och kan bara konstatera. Johann vet vad han pratar om. Fick själv byta koppling direkt efter jag köpt bilen hade gått ca 6000 mil. Man måste släppa upp kopplinge HELT innan man börjar trycka på.Bort med foten från kopplingen Det kan inte vara så svårt att begripa när man har 500 nm i motorn. Bmw teknikerna borde kanske ha tänkt på att det finns folk som inte begriper vad dom har köpt och instalerat en koppling som håller för betydligt mera vid slirning av koppling M5 Power |
|
Hello Nasty! |
Konstruera nytt med AP racing eller liknande. (två eller tre skivors) Men visst vad har dom i lastbilarna, där kan vi snacka monstervrid direkt från låga varv, dom tuffar på 150000mil utan probl. /Henrik |
|
Problemet och ev lösning Länk |
|
|
Köpte bilen igår; har kört "demo" för kompisarna hela dagen idag(...), på väg hem dyker kopplingspedalen ner i mattan och stannar där, helt utan förvarning och under körning! Jag rullade undan, böjde mig ner, tog tag i kopplingspedalen och drog "upp" den, pumpade några gånger - och helt plötsligt funkade den! Vad var det för fel? Har jag slitit ut den ? (Kopplingen är c. 300 mil gammal, tror jag.) Om man nu inte får gasa när man lyfter upp kopplingen, hur ska man då ta 0-100 på 5,6 sek?.... |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag tror att det var en kompromiss mellan teknik- och marknadsavdelningen på BMW som så många andra gånger ligger bakom kopplingsstrulet. teknikgänget ville säkert ha en sintrad flerskivig racekoppling, men marknadsavdelningen ville ha en extremt lättrampad variant. man la sig någonstans mitt emellan, så att andra än karlar med hår på bröstet kunde köpa bilen. en ganska rimlig avvägning, tycker jag. själv hade jag aldrig köpt en M5 om inte min sambo kunnat trampa ner kopplingen! ingen som har kört sintrad koppling kan ju på fullt allvar mena att det funkar i en gatbil. samma sak gäller med en tungtrampad koppling; en M5 måste ju faktiskt fungera i kökörning utan att föraren ska få kramp! Sedan förvärras problematiken som kompromissen ger av förarmisstag, precis som Johann säger. det går inte att jämföra M5:ans urkraft med andra bilar, tex. de mera högvarviga M-sexorna. framförallt går det inte att jämföra med en turbomotor, som har en turbofördröjning inbyggd. när man släpper kopplingen på en M5:a så tar 500 Nm emot DIREKT, alla som läst mekanik vet att 500 Nm inte är att leka med. Min förra -99:a hade gått 8800 mil på första kopplingen, min nuvarande -00:a har såvitt jag vet originalkopplingen ännu, på 12000 mil. fungerar trots detta helt perfekt! så jag tycker inte det är ett dugg konstigt att ett 500 Nm-monster måste köras på ett annat sätt än exempelvis en 318i -92 med långt under 200 Nm. Mvh Johan |
VIP |
Sätt SMG i M5:an så löser vi detta problem för alltid.... Sen vet jag att flera BMW-handlare säger alltid till nya köpare av M-bilar att dom ska släppa kopplingen innan dom börjar dra, tydligen sa även denna handlare att dom flesta inte vet hur man använder en koppling utan slirar igenom sig växlarna..... |
ErikJ |
har kört min M5 2000 9800 mil med org koppling, fungerar hur bra som helst.....:-) |
Buspelle |
...och min har gått 5200 mil med original koppling och fungerar hur bra som helst..... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.