AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.826

Nya M5:s koppling

Sida 1 av 3
Har nyligen införskaffat mig en BMW M5 -00. Tyvärr har jag märkt att kopplingen på högre varvtal och bara fr o m 4:e växeln liksom inte riktigt tar, varvtalet går upp men bilen "drar" inte?? Hur kommer det sig att fenomenet bara uppstår på de högre växlarna - är
inte "vridet" lika starkt mellan tvåan och trean som ex. mellan femman och sexan?? Likaså har ju bilen bara gått drygt 2 000 mil (den är dock importerad) så bord einte detta klassas som ett fabrikationsfel, eller vad tror experterna??
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Problemet som du beskriver består troligtvis på att kopplingen är på väg för dig.
Dock låter det lite konstigt att det ska hända på en bil som bara har gått 2000mil.

MVH
Pelle
cs4605
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Vad jag fått höra av en kompis som har en M5 -00 så kan kopplingen gå på 1000mil också om man kör fel med den alltså lätt o bränna kopplingen på dessa bilar p.g.a vridet..
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Sachs har botemedel för detta - ca 10' exklusive montering.
detta är ett känt problem med M5 E39, kopplingen håller inte för effekten..om du går in på www.bmwm5.com och kollar in deras forum så har detta diskuterats otaligt antal gånger, dock på engelska...

greg är grym när det gäller kopplingar....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den info jag fått från 2 olika håll är att många M5:or går i trafik med hög köbildningsgrad.. Detta med slirning hos ovana förare gör att den slits ut väldigt fort..
Mvh
Asken
Det är inget fabrikationsfel som man kan hävda att BMW skall stå för då?? Vet ju att många ägare till 99:or fått sina kopplingar utbytta på "goodwill", men detta kanske bara gällde just första M5-serien?!
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Asken, Har du någonsin hört talas om en gammal VOLVO som man har slirat ihjäl kopplingen vid en skiten köbildning......??? Nej förmodligen inte!!
Det finns inga försvarbara ursäkter för att en så dyr bil som nya M5:an att den kopplingen går ihjäl hela tiden, grymt skämmig tabbe av BMW tycker jag personligen.
bla,bla,bla...... folk har slirat på kopplingen hit och dit och kört fel mm, mm........ SKITSNACK!!!!

Felet får nog allt BMW ta på sig.

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bonje: Den informationen jag fått kommer dels från en svensk BMWverkstad och från den tyska ÅF där jag köpte min bil. Jo jag har både sett och kört volvo(940turbo i det här fallet, 94:a med 2700mil på mätaren) som har slirat kopplingen. Hög effekt i samband med köer och slirning kan få den tendensen. Om man sedan tycker det verkar en rimlig förklaring eller inte är av högsta en personlig refleketion. Du får ursäkta om jag inte använder utropstecken, frågetecken eller versaler i flertal när jag besvarar en fråga.
Den går under nybilsgarantin på 1 år(dåvarande) om det går sönder inom ett år. Har kört en 14000 milare 99 med orginalkoppling och den var klockren. Mest långkörning på den vagnen. Samma problem inträffade med min gamla M5 3.8-95. Den hade rullat på Strandvägen och kortsträckor i sthlm...
Det man gör är en garantiförfrågan hos en BMWverkstad.
Sedan får man ja eller nej. Enkelt. Min personliga åsikt ser Ni ovan.
Mvh
Asken
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bonje, Har du hört talas om ngn Volvo som har 500 Nm original? Nej förmodligen inte därför håller kopplingen.

Kopplingen håller om man kör rätt, det är förarfel som gör att den tar slut för fort, ingenting annat. Det bekräftas tydligt av att en del behöver byta koppling efter koppling och en del andra kan köra mkt lång på en koppling.

Hello Nasty!
Håller inte med, tycker det är skandal av BMW att inte kopplingen ens håller 1000mil.
Det finns kopplingar som utan probl. klarar av effekten i en M5:a men tyvär så har BMW snålat o satt dit en koppling som uppenbarligen inte klarar av det, så enkelt är det!

Man ska kunna misshandla en koppling ruskigt mycket utan att den ska ge upp efter så få mil!

BMW får bita i det sura äpplet håller helt och hållet med Bonje en bil i den prisklassen ska inte ha sådana probl.

/Henrik

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag lovar att jag kan förstöra vilke koppling som helst inom 1000 mil, DET ÄR förarrelaterat och inte kopplingen det är fel på.

Skall BMW stå för krockskdaor också eftersom de byggt en bil det går att krocka med?

Tycker BMW bytt onödigt många kopplingar på goodwill och garanti, speciellt för de som inte ens efter två bytta kopplingar inte fattar att man inte skall gasa hårt innan man släppt upp kopplingen helt.

Hur många av oss här har haft en bil med 500 Nm eller mer och manuell låda påstår att det är kopplingen det är fel på?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMW har väl testat de produkter innan dom släpps ut på marknaden men man kan inte klandra dom för något som är relaterat till problem bakom ratten. Jag utvecklas själv som förare varje dag och ligger på årsbasis ett snitt runt 5000mil/år. Johann bör nog veta.
Mvh
Asken
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Spelar egentligen ingen roll tycker jag,
faktum är att kopplingen suger fett
:-), provade själv en Demo M5'a från Novation nyligen
och det var inte direkt svårt att få den att slira...
BMW har ju själva byggt in slir i kopplingen
med CDV ventilen som just skapar slir vid växlingen.
för att få mjukare ingrepp av kopplingen -
tillsammans med en förare som har svårt för att koppla och växla "ordentligt" <- Konstigt att just BMW M5 förarna har så svårt för det....
och Orginal Sachslammelen som går upp i rök vid 300 grader precis som på vilken Volvo som helst = BAD COMBINATION.

men det är klart brutalsläpper man kopplingen och väntar en sekund på CDV'n så är det ju bara att gasa :-)

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Problemet är ju inte att den från början slirar med uppsläppt kopplingspedal utan att föraren slirar för mkt på kopplingen med kopplingspedalen delvis nertrampad samtidigt som man ger gas så att det bölir ett för högt varv. Om det händer tillräckligt många gånger så blir lamellen glasad och då kommer den att kunna slira även när pedalen är helt upp om det vill sig illa.

Om det däremot hade varit så att den slirar från början med koppligspedalen helt uppe hade man kunnat säga att den är för svag men så är inte fallet.

Det är viktigt att man håller varv under 1500-2000 när man startar och att man absolut inte kliver på fullt INNAN kopplingspedalen är helt uppe. Detta gäller även vid uppväxlingar.

För att spara ytterligare på kopplingen kan man varvtalsmatcha vid nerväxlingar, dvs blippa med gasen så man får rätt varv på motorn så det inte motorbromsar samtidigt som du släpper upp kopplingen. Rätt utfört ger detta mjuka och snabba nerväxlingar samtidgigt som det låter coolt och sparar kopplingen.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
540is,

Det finns ingen CDV-ventil på M5, bara på 540i.

Konstigt att en demobil hade en kopplig som slirade.....

Tänk efter lite nu. ;)
Sökte på "clutch + slip".

134 svar :)

Länk

Länk
Johann-om inte bmw stopar i en koppling som håller för 500 nm som du skrev så ska dom fan inte göra en bil med så mycket vrid..eller så får dom byta levrantör utav kopplingar...
T_J
Jag måste hålla med några av ovanstående talare. Visst är det en för klen koppling för den bilen, det är uppenbart.
Visst ligger det i nått vad Johann säger om förarfel, i endel fall är det säkert oxå det, men det är högst osannoligt att varannan M5 ägare inte kan köra bil och måste få sin koppling bytt inom några tusen mil..

En fråga, sitter det samma koppling i M5 och 540 (e39)?

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
rosa,

Kopplingen håller mer än väl för 500 Nm DÅ MAN SLÄPPT PEDALEN! Det finns ingen koppling i hela världen som håller för felaktigt användande. Med över 450 Nm på i princip tomgång gäller det att vet vad man gör annars pajar den.

Tycker det är väldigt mkt snack som saknar erfarenhet av både M5:an eller ngn annan riktigt stark manuell bil. Sen kan jag mkt väl tänka mig att varannan M5-ägare aldrig haft en lika stark manuell bil tidigare och de som varit lite slarviga med kopplingen på tidigare bilar kommer tveklöst att få en bränd och slirande koppling om de inte lär sig fort. Att de inte lkan köra bil bara för de slarvar med koppling tycker jag är en stark överdrift.

Det är inte samma koppling i 540i och M5.

Vad ingen tänkt på är att man väldigt sällan hör talas om andra fel på transmissionen, tacka kopplingen för det. Och vilket är billigast att byta?

Hello Nasty!
Bilen är konstruerad för 400hk 500 Nm så transmission osv. ska utan probl. klara dessa effekter, men som sagt kopplingen håller jag inte med vissa, tycker det är för dåligt.

Gullabo klagade också på detta när bilen gick superstagen i Emmaboda och han kan köra bil tro mig har sett han ratta rätt många bilar här hemma.

Inte för att klanka ner på nya M5:an men dom kunde gjort detta betydligt bättre.

Kommer själv innom snar framtid åka en kraftigt mod. M30 3.5l men kommer antagligen köra med AP.

Har även en sak till o gnälla lite på när det gäller BMW:s M bilar, bromsarna varför är BMW så frälsta i enkolvsok?

/Henrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.