AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.827

Nya M5:s koppling

Sida 2 av 3
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
ang. enkolvsok;
Dom e billiga att tillverka och enkla att serva...
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
ang. demobil som slirade;

hade hänt "flertal" ggr. att koppling blivit förstörda vid utlån.

ang. cdv;

Visste faktiskt inte att M5'an saknade den.
Tack för infon !
...då måste man skylla på att kopplingen suger megafett då.
Pratade med en kille på Peter Rudvi Bil AB ( BMW handlare i Karlskrona ). Dom hade haft inne den nya M3 för provkörning. Efter två månader hade dom bytt 2 kopplingar pga att folk inte kan köra som dom ska. Bilen hade då gått ca 700 mil. Jag skulle nog också vilja säga att det är skräp bakom ratten när sånt händer. Vill inte klanka ner på någon, men man måste ju faktiskt ha lärt sig koppla rätt innan man köper en sån här bil.

Tack för mig!

Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Hello Nasty,

M5:an som Gullabo körde i Superstage slirade ju på kopplingen redan från början så det spelar väl ingen roll hur duktig han är eller inte. Att sedan BMW Sverige släpper iväg demobilar som redan har en slirande koppling är under all kritik.

Enkolvsoksskiten är ruttna för oss som kör på bana men för de allra flesta duger de nog, kollar man på bromssträckor så ligger M-bilarna i toppen, lika bra som många Porschar. Antagligen så sparar BMW några kronor per bil vilket ger mer vinst.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det är enkelt att skylla på personen bakom ratten när, som i det här fallet att kopplingarna är underdim.
Ni precis som jag vet att m5/m3 inte är någon banbil utan en serieproduktion avsed för stadstrafik kö körning osv. Och när delarna i en sådan vagn inte håller, så är det fel på konstruktionen oavsätt om där är 500nm eller 100nm.

Som oxå kommer att satsa på en ap koppling;-)

MVH
Pelle
cs4605
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
540is,

Så det är automatiskt bilen de är fel på och inte körtekniken?

Bara de faktum att den pajat flertal gånger vid utlån tycker iaf jag tyder på taskig körteknik.

Jag har verkligen inte behandlat min koppling so om den vore gjord av glas utan bara följt en grundprincip, att inte gasa fullt innan kopplingspedalen är helt uppe och att föröska möta med gas så bra som möjligt vid nerväxlingar. Trots diverse rödljusrace, bankörning, strippkörning med mera så har min koppling hållt mer än 8400 mil. Är det då jag som har fått en extra bra koppling eller är det ngt annat som spelar in?

Möjligen hade det funkat med en sintrad koppling men hur många vill köra omrking med en sån till vardags?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Pelle Persson,

Jag bor i Stockholms innerstad och sitter dagligen i köer. Kopplingen håller bra för det om man kan använda den rätt.

Verkligen enkelspårigt att kräva att en serieproducerad bil skall hålla för vilken behandling som helst, speciellt när det gäller en slitdel som koppling. Har ingen funderat på varför kopplingen är undantagen från garantin eller varför den inte täcks av maskinskadeförsäkring? Konstigt att ingen klagar på att bromsbeläggen tar slut för fort på M5:an eller att det är dåligt av BMW som inte har bromsbelägg som klarar vad som helst..........

En kompis fick sin koppling bytt och efter ca 400 mil på Autobahn och tre varv på Ringen var den helt slut, beror det också på för klen koppling?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det finns INGEN koppling i hela världen som tål att sliras med hur som helst. För folk som följer racing så ser man ganska ofta folk som bränner kopplingen under depåstopp och liknande.

Instämmer med johann att det till 99% är förarens fel om kopplingen är slut efter 1000mil.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Visst om man ligger med foten på kopplingen och slirar, så tar den slut bra mycket snabbare.
Men m5/3 är fortfarande en serie produktserad std bil om än lite vassare modell, och ska klara av den behandlingen som som en std bil utsätts för.

Förskojs skull kan jag nämna, på fd bil hade jag 564nm och även om jag slirade mig iväg på koppling så klarade den det utan haveri efter 2000mil.

MVH
Pelle
cs4605
Har tidigare själv hört talats om detta problem med slutkörd koppling efter bara knappa 1000 mil och varit minst sagt förvånad ??

En förklaring kan vara den som Johann anger, att föraren helt enkelt slirar för mycket, varför instruerar då inte BMW de som råkar ut för kopplinshaeri att byt
forts.

Varför instruerar inte BMW de som råkat ut för kopplingshaveri att byta körstil ?

Har någon erfarenhet från en annan koppling till e39 M5 där du kan slira och samtidigt få den att hålla 10.000 mil ?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Pelle Persson, Du har nog missat det faktum att de flesta M5:ors koppling håller betydligt längre än 2000 mil. Vad den bilen du nämnde för vrid på 1000-1500 varv?

Du kanske borde prova en M5 med frisk koppling sen kan du uttala dig om den är dålig eller inte. Det gäller er andra också, så det blir lite erfareheter som talar och inte bara massa tyckande.

M3\\Robby, Det vore nog bra men hur säger man till en kund att han inte kan köra bil på ett fint sätt?`;) Sen tjänar de ju pengar på de flesta kopplingsbytena.....

Dessutom så går det utmärkt att slira sig iväg på M5:an bara man inte gör det vid för höga varv får de bränns kopplingen fort.

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Håller iof med att kopplingen rasar mycket pga. av föraren, men blir samtidigt besviken på BMW som inte tar sig råd att sätta i skjyssta grejor från början, tänker då först o främst på lamellen som orginal har samma kvalitet som vilken svennebil som helst - man tycker kanske att dom kunde lägga en tusenlapp på en lite värre lamell när den dessutom finns i Sachs sortiment, i en bil för dom pengarna och med fina //M märken på bakluckan.

Enligt Ekholm på Bil & Trans tål "eftermarknads" varianten ca. dubbla värmen (650 grader) innan den börjar "gå upp i rök". (vilket är problemet på M5'rna) och då är det fortfarande en vanlig organisk lamell vi snackar om, och inte sinter som kanske inte e så roligt i stadstrafiken :-)
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
När BMW tog fram nya M5:an med 400Hk och 500Nm så borde det ju ha "klickat till" i knoppen på dom på BMW att det här kommer bli en bil som kommer att KÖRAS hårt vid många tillfällen...... (Varför tog annars den här bilen fram?? ja inte var det för att kärringarna skulle åka till ICA med den!!)
Varför tog man då inte till med en koppling som kanske klarar (vad vet jag) 700Nm isf. Då kunde (nästan) vilken klantskalle som helst köra den bilen utan att bränna upp kopplingen, det är ju iofs inga problem om man verkligen går in för det.
Om den sedan skulle bli lite mera tungtrampad så går det ju att lösa med utväxlingar i länkage, annnan huvudsylinder och slavsylinder mm.

Det tror jag hade varit mycke bättre "reklam" för BMW, samtidigt som denna diskution aldrig hade ägt rum.

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
540is,

Jag tror du är inne på helt rätt spår med att värmen är boven i dramt. Förra året gjorde jag lite efterforskningar och hittade en eftermarknadskoppling från Sachs som skulle vara SÅÅ bra, när det väl kom till kritan så var det in´gen större skillnad. Så jag undrar den eftermarknadskopplingen verklig är så mkt mer tålig. Är den det borde ju BMW börja sälja den som reservdel.

Är den det så valde BMW garanterat den billigare efter noggrant övervägande och sannolikt tjänar de mer pengar nu. Självklart hade jag föredragit den bättre varianten men vi BMW-ägare har inte alltid samma prioriteter som BMW.

Bonje, Det verkar som du inte vill fatta, kopplingen är inte för svag för den slirar inte när kopplingspedalen är uppsläppt. Den börjar slira efter att ha misskötts, dvs föraren låter den slira med för mkt varvskillnad på motor och hjul. Det är lätt hänt med en varvvillig motor som har så pass mkt vrid redan från tomgång. Dessvärr hade det inte hjälpt med en starkare koppling om denna inte tål mer värme. Värmen kommer från slirande av föraren och när väl kopplingen blivit bränd (glasad) och svänghjulet blånerat så hjälper det inte om man har en koppling som klarar 2000 Nm.

Den dagen din bil levererar 450 Nm strax över tomgång så kan du återkomma och berätta om du fortfarande tycker att det bara är klantskallar som bränner kopplingar.

Fö, klarar den redan idag 650 Nm.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
BMW kanske skulle montera in en lastbilskoppling i M5-an, som tål 2500Nm ;-) Håller ca 150'mil.
//Marin
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Konstigt att denna diskussion blir så lång. Det är väl ganska lätt att inse att M5 kopplingen inte tål lika mycket stryk som den borde tåla. Allt i M5 borde vara byggt med tanke på att klara 500 Nm inte bara utav riktigt duktiga förare utan av de flesta. BMW brukar sätta sina säkerhetsmarginaler högre för att saker skall hålla det är vi vana vid men här har dom helt klart inte gjort det. På en M3 som kräver högt varv vid snabba starter är man ju tvungen att slira lite. Och M3 kopplingen håller för detta. På M5 behöver man ju inte starta så eftersom man har grymt vrid redan på låga men om man skulle vilja starta så så bränner man kopplingen. Det är ju trist. Det är väl en sportbil M5:an och då ska den tåla lite.

Mip
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Brända kopplingar är ju inte helt okänt på andra riktigt starka bilar som Lamborghinis, F550, Porschar med mera och jag vidhåller att det inte finns en koppling som funkar till vardags OCH håller för missbruk/felanvändning.

Är ju inte direkt ovanligt med brända kopplingar på andra MANUELLA bilar med mkt kraft heller, t ex Impreza GT, diverse Audi S och RS, Evo6 m. fl.

Tror den enda lösningen på problemet skulle vara utbildning av förare FÖRE uthämtande av bilen.
viobebe
Håller med de flesta inläggen här att det är kasst att kopplingen inte håller.Det finns miljontals olika körstilar och BMW borde anpassa kopplingen till de flesta körstilar,inte bara till proffesionella förare.BMW fattar ju själva att bilen kommer att leva ett hårt liv varför spara på en sådan bagatell.Johann påstår att han kan bränna kopplingen lätt!på hans BMW tror jag det säkert går lätt.För 10 år sedan hade jag en Peugeot 205 GTI-90 den misshandeln den bilen fick leva var inte av den här världen burnouter,backa järnet i med ettan släpp upp kopplingen,spinna runt i cirklar+allt annat hur höll den då?hade bilen i ett år.Bilen rullar fortfarande.Förresten är kpplingen inte det enda bekymmret med M5 orna de dricker mycket olja också,en vän till mig hade en och oljeförbrukningen vid hård körning var 1-2 liter på 100 mil.....
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Oljeförbrukning beror på att man inte kan köra ordentligt. ;)

Skoja bara, det däremot är ett problem som man inte kan påverka som förare och BMW rättade till det genom en förbättring. Bilar nyare än April 2000 skall knaptt dra olja alls och de flesta bilar med (även äldre) drar betydligt mindre efter ca 1000 mil. Min är nere på max 1 l per 500 mil. Vilket fortfarande är för mkt i min mening.

Men vem fasen går runt och tror att det finns ngn bil som inte är behäftad med brister vare sig den har ett "fint" M-märke på bakluckan eller inte?
Snacka om naivt.

Ge mig den där Peggan så skall jag köra slut på kopplingen på halvtimme! :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.