|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sambon var ute med vår 530 e39 igår och när hon kom hem sade hon att det luktade bränt i den. Hon hade kört ca 2 mil med den lukten. Allt hade fungerat och när jag gick ut så luktade det fortfarande. Gjorde ingen större felsökning då det är 15 grader kallt och garaget är fullt. Kan det ha något med att det är så kallt? Vet inte om jag ska köra den till verkstad eller köra med den för att se om något händer. Någon som har något tips eller idé om vad det skulle kunna vara. | |
|
Kan vara vevhusventilationen. den har en förmåga att frysa så att det kan pressas ut olja genom ventilkåpan. Då rinner det ner Olja på grenröret som luktar bränt. (en rejäl stank ofta av bränd olja) Kan också vara att värmeslingor har pajat någonstans (bakruta, elspeglar dylikt) Men det luktar bränt på ett annat sätt...mer elektronikbränt om du förstår vad jag menar :-) 3:e svaret hjälper inte så mycket, men det kan vara allt med elektronik eller motor som har gått för varmt/sönder. Men som sagt mitt tips är att kolla efter olja i motorrummet...samt testa all elektronisk utrustning. |
|
BMW 528 |
För ett år sedan var vi ute och körde med vår E87:a = 1 serien...det luktade bränt flera dagar, vi kunde inte se var felet bestod av så vi tog och åkte till BMW för undersökning. Resultatet av kontrollen var en plastpåse som hade lindat sig runt en bit av avgasröret. Lite sandpapper på det brända plasten och sedan var det luktfritt. Mvh /// Leif |
|
Effektsteget till klimatanläggningrn? Länk Svekke |
|
|
Hej! Har samma problem, rök o lukt från mitt ventilation. Det hände idag, mckt kallt. Stängde fläkten för säkerhetsskull. Vad kan det vara? |
|
|
På min har jag konstaterat att olja sprutar ut från ventilkåpspackningen så troligen har min vevhusventilation frusit igen, som för många andra. Jag har bokat verkstadstid nästa vecka. Då får jag reda på vad som hänt. |
|
| min 530 -02 är likadan vevhusventilation har frysit förmodligen är det bäst att låta bilen stå eller kan man använda den ändå. | |
| Jag skulle absolut INTE köra med bilen som VV är fryst! | |
| ok hur får ja den att tina upp.Är det någon fara när den tinat. | |
|
Hur kan den frysa ? Finns det vatten där eller vad är det som fryser ? |
|
| det blir väl kondens speciellt när man åker kortsvängar också pga vädret kan ja tro våran fuktiga luft och temperaturändringar i norrland har dom inte detta problem inte lika vanligt iaf torrare luft där | |
|
Det bildas kondensvatten i systemet och denna blandas med oljan. När det blir kallt så fryser sörjan, vanligtvis i anslutningen till röret för oljestickan. Om du har gul-/vitaktig sörja i oljelocket samt kondensvatten så har man med största sannolikhet samma sörja i rören för vevhusventilationen. Vid kortare körningar (< 2-3 mil) så hinner inte oljan bli tillräckligt varm för att hinna få bort kondensen i systemet. //H |
|
|
Tack för svar. Kan man 'bränna bort' eventuell kondens eller sörja genom en riktig långkörning , eller är det för sent om det redan börjat samlas lite sörja? |
|
|
Hej, du kan inte bli av med sörjan om den redan bildats. Bytte till "coldclimate" på min tidigt i höstas. Oljeröret var helt igensatt av gulaktigt klegg. Du kan få en liten vink om statusen då det brukar följa med lite klegg när man drar upp oljestickan. /H |
|
|
Tackar för info Håkan, Dum fråga men om man lossar röret till oljestickan kommer det rinna ut olja då, dvs ska man tömma oljan ? Jag har ingen sludge i oljesticka eller vid oljelocket men vill nu göra en ordentlig check. /A |
|
|
det kommer inte att rinna ut ngn olja. Nivån står precis i höjd med hålet. Men, det är bra att göra rent ordentligt runt om röret innan det lossas. Detta för att inte få ned skit i oljan. |
|
|
Ingen fara att lossa oljesticken , oljan ligger längre ner i tråget. vad är det som ingår i "cold climate" kitet ?? Min bil står på upptining med blåst ventilkåpspackning pga frusen vevhusventilation , enligt mektipset ska man byta nr 1 Länk , är det något mer man bör byta i förebyggande syfte när allt är rivet ? |
|
|
Hej, jag rekommenderar att du byter allt. Hade hål i slangen som går utmed toppen. Är inte heller lätt att få isär allting helt. Vakumklockan (nr 1) med isolering får precis plats. Denna är egentligen anpassad för M54an, som har ett mindre spjällhus. //H |
|
|
Finns det någon risk att det blir för varmt om man istället för att isolera slangarna stoppar vindraget med en papp eller plast skiva ? |
|
|
Fan WM måste fixa en edit funktion , glömde lägga till ettt tack och att jag imorrn stannar vid OK och kollar om det ser täppt ut vid oljestickan. Den kommer man väl åt underifrån utan att behöva plocka bort en massa först ? |
|
|
Är nog svårt att komma åt denna underifrån. Röret sitter med en bult och slangen från vakuumklockan måste lossas. //H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.