AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.365

Råd vid köp av 750 E38!?

Sida 2 av 5
Skillnaden i ägarkostnad mellan en 740 och 750 är så liten att den knappt är mätbar. Skicket är det som spelar långt större roll inte modell.

M73 V12:an är lika snål/törstig som M60/M62 V8. Ja en V12 går att köra på motorväg/landsväg för knappt under en liter per mil. Min drar prick en liter per mil i rask motorvägsfart 130-140 km/h

Stötdämparna är lika dyra/billiga som till en 740. Stötdämpare för 8.000 kr/st kostar det om bilen är utrustad med EDC, långt ifrån alla 750 har det och det är lika dyrt för en 740 med EDC. Jag har inte EDC på min och stötdämpare fram till min kostar drygt 700 kr st hos Schmiedmann
Om du beställer dämpare från Tyskland kommer du undan med ungefär hälften för Sachs EDC-dämpare, iaf senast jag kollade på det.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ok, man lär så länge man lever. tack för tipsen.
Då ska jag kolla om det är EDC.
Står inget om det i annonsen.

Kan jag byta till vanliga stötdämpare om den har EDC?
Tänkte utifall den har edc och det behövs byta...

Hellre har jag en 750 om dom är så att säga lika dyra i drift.
Fint att 750 "stänger av" 6 cylindrar om man mjuk-kör.

Beemoholist javisst!
Nej V12:an stänger inte av 6 cylindrar om man mjuk-kör.

Och det går att byta till vanliga stötdämpare från EDC
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Var kommer denna myt ifrån egentligen? Att tolvan stänger av halva motorn? Mercedes testade ett tag detta,men det är mer avancerat än man kan tro.

Tänk scenariot att man stänger av tändning och bensin till en cylinderhalva. Ahhh, -perfekt kan man ju tro då, men det man missar är att den del av motorn som inte genererar effekt, stjäl effekt från den del av motorn som levererar effekt.

Den kraft det kostar att komprimera en bränsleblandning som går att antända kommer bara att kosta energi lika mycket oavsett tillförd gnista eller bensin. Kompressionen kommer att ta den effekt som kan utvinnas ur att köra på 6-cyl.

-Men hur löste Mercedes det då? - Jag vet inte, men en "enkel" lösning vore ju att ha både insugningsventiler och avgasventiler öppna på låglast. -Men givetvis är det inte så enkelt. Då skulle ju motorn gå som skit, -eller?. Finns dom som kan redogöra för hur det funkar.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520

Beemoholist javisst!
Att beskriva bilen som rostfri och samtidigt lägga ut en högupplöst bild på passagerardörrarna rimmar inte så bra. Nej, Henke nu får du förklara vad du håller på med.

Länk

BMW CS #1812

Rostfri har förvandlats till "pyttelite ytrost". Båda dörrarna måste ju åtgärdas.

Är det mer information som ska ändras i efterhand?

BMW CS #1812

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
minn gammla 750 till salu,mkt på kostad renov låda,fast årsmodellen stämmer ej det är en 95a.Länk
Får man bytt bagagelucka på den blir det kanon WAN. Är det du som monterat fyra utblås?

BMW CS #1812

Struntprat. Du påstod att bilen var rostfri och missade att det syntes på bilderna.

BMW CS #1812

Så du är fortfarande bitter nåväl det är ditt problem inte mitt.
Varför är din annons borttagen, samma dag som du la ut den?

BMW CS #1812

Du mobbade mig så häftigt så jag tog bort den
Skämt å sido, sanningen måste ju ändå fram när bilen ska säljas. Varför dölja det...

BMW CS #1812

WA
2.343
WAN
(philip salhlsten) jag monterade fyra utblås på denna bil fast de har bytt ut slutrören de är ju alldeles för smala,det är ca 6år sedan jag ägde bilen ,är bakluckan rostig?
Jag tycker det ser ut som bättrad rost och inte snö som syns ovanför silverlisten på bakluckan.

Det är ju det klassiska stället på E38. BMW skulle tillverkat hela luckan i plast, inte bara nederdelen ;-)

BMW CS #1812

WA
2.343
WAN
Nä det är snö ovan listen ,tror också den är omlackerad hade rost ovan kofångaren bak
Okej, det är säkert sant. 37.000 kr är riktigt billigt för en så väl underhållen 750!

BMW CS #1812

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.