AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.364

Råd vid köp av 750 E38!?

Sida 1 av 5
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej.

Jag går i köptankar av en E38 750.

Skulle uppskatta att få råd om hur den ligger kostnadsmässigt både vid köp och drift/underhåll.
Jag vet ju att det inte är en "billig" bil i drift, men på ett ungefär få en bild av hur den ligger kostnadsmässigt.

Vad bör jag tänka på att kolla vid köpet, har läst APs råd men förutom det.

Tack på förhand!

Beemoholist javisst!
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Jag kan bidra med lite erfarenheter som 750 ägare under 3 säsonger (april-Oct) och ca 2200 mil. Jag hade tidigare en 540-93 (som Du också verkar ha) under drygt 6 år och noterade utgifter för densamma under denna tiden. Jag var beredd på att både service, rep och bensinkontot skulle öka med 750'n och det har stämt mycket bra. På min 540 lade jag 26.500SEK på service & "icke nödvändiga delar" samt 10.000SEK på reservdelar som måste bytas. Jag körde denna 5700mil och snittförbrukningen låg på 11,4 L/100km.

För min 750 ser samma siffror ut så här: 19.000SEK på service & övriga delar, samt 16.700SEK på reservdelar som måste bytas under dessa 2200mil.
Snittförbrukningen är 13,4 L/100km.
De reservdelar som utgör största delen av de 16.700 är rep. av AC (ett rör som gått av), utbyte av bensinpump i Tyskland (inkl. bärgning) samt en beg. TV monitor.
Sammanfattningsvis kan Jag bara säga att Jag inte ångrat bytet en sekund!
En mer underbar bil än 750'n har Jag svårt att tänka mig, när man trycker i sportläget, dämpar volymen och kan lyssna till V12'ans morrande, då är det gott att vara ägare av en "dussinbil".

/Stefan

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej Otto!

Tack för ditt svar, låter som att jag ska spara till en 750 !
Verkar vara värt den extra slant som den kostar..

Tack för din information :)!

God fortsättning...

någon mer information om vad jag bör titta på, fällor vid köp av 750???

Beemoholist javisst!
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Tack detsamma Tommy.

Läs igenom begagnatguiden för E38, där avhandlas de flesta typfel som modellen har. Vad gäller V12 motorn så är det viktigt att bultarna som håller oljepumpen är kollade,åtdragna & locktitade. En lossnad bult som var på väg in i kamkedjan hade sånär kostat mig min motor vid kollen förra året...!
Tändkablar,fördelarlock & rotorer är också sådant som kan orsaka problem när det blir gammalt & har hängt med några 1000 mil. På tidiga 95.or kan även v-lådan drabbas av plastkuleproblemet & spräckta lamellhus då det tydligen är en felaktig tryckregulator på dessa. Tanken är av plåt och rostar sönder på många ex (märks då du tankar fullt) ett byte kostar runt 10.000SEK.
Annars så gäller väl att Du tittar mycket noga på möjliga exemplar, att den fått regelbunden service och att den har "ärliga" mil.

/Stefan

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej igen.

Ok, jag ska nog ta mig en ordentlig "titt" och förmodligen åka till en GDS hall, och kontrollera bilen.
Låter som "dyra" fel om jag skulle missa att kontrollera.
En sak i APs råd låter märkligt: att jag inte ska gasa med backläget i.
Märkligt att man inte ska kunna ge gas med backen i.
Vad händer om jag då måste backa i lurande läge???

God fortsättning...

Beemoholist javisst!
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Ang. backläget så är det just den felaktiga tryckregulatorn som kan orsaka att lamellhuset spricker. Jag har för mig att detta bara gäller tidiga bilar som är tillverkade innan sommaren 1995 och en del har redan ersatt denna ventilen med en korrekt enhet.
Vid normal körning (inkl. att backa i lutning) så fungerar det helt OK, men man skall inte ge sig på att försöka "burna" på backläget.

/Stefan

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ok, viktigt att kontrollera helt enkelt.

Mvh

Tommy

Beemoholist javisst!
Farsans bil som är tillverkad 04/1996 hade problemet med tryckregulatorn som spräckte lamellhuset, något han upptäckte när han gasade med backen i.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
518i_e28_racing : Blev en dyr historia kan jag tänka mig...

Beemoholist javisst!
mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Otto, ja måste bara få påpeka att din kalkyl är ganska missvisande och egentligen inte säger nåt om skillnaden i ägande kostnader mellan en 540 och 750.

På så kort tid som 2200mil handlar de väl mest om tur hur mycket du behöver repa för på en begagnad äldre bil. Och när du sätter bärgning i tyskland under reservdelar(?) Otur för tolvan att du råkade va utomlands.. :)

De som kan vara värt att jämföra är väl kanske bränsle ekonomi, skatt, försäkring, standard service, m.m. De bästa vore ju att få motorrepkostnad/mil med ett snitt från flertalet bilar under samma mil, som biltidningarnas långtidstester om man nu verkligen vill fundera på saken.

Ja kan väl bidra med att min e38 750 är närmare 3000kr billigare i helförsäkring än e39 540touring som ja hade innan.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
munken: Jo, som sagt alla tips och kalkyler är välkomna :)

Beemoholist javisst!
mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Ja de är klart.. De var förövrigt i samma försäkringsbolag jag hade båda bilarna!
Hallå! Min kärra hade bara gått ca. 11000 mil när jag tog över den.
Det är det dyraste jag har gjort hitils med en bil......Men jag har nog tyckt att det var värt det, trotts allt.
Jag har samma försäkring som min f.d 540ia-99, ingen skillnad där inte.
Min bränsle kostnad är lite högre än 540:in var. Men det kan jag leva med när det gäller att åka 12:a.

Detta är bytt: Kolkanister (plopp i tanken), kylfläkt (glapp), bärarmar fram (alla) komplett med bussningar. styrleder h+v yttre, cirkulationspump för kupén, tank, bromskivor + belägg + backar bak.
Sedan gick genartorn (vattenkyld) 15500:- böt instrumentklustret samtidigt + 5500:-
2st nya batterier. Sedan var allt frid och fröjd.......en stund.

Så långt var det väl bara standard fel som jag åkte på. Och med tanke på milen så stämde ju det ganska bra övens. Sedan uppstod det magiska
spökjludet i växellådan. Det många beskriver som "att åka på dom vita strecken". Då rev jag ner kardan och böt knut, lager, hållare och hardyskiva när jag ändå tog ner hela skiten, med avgassytem och allt.
Fortfarnde samma fel. Böt olja och filter i lådan i Sumpan hos fredrik tror jag han hette. Samma fel.
Då ringde jag Pertz i Helenelund, han rev lådan och böt convertern.
Lådan hade då haft 2st växlar i samtidigt...inte bra. 4:an&5:an. Annars inga fel i låddan. Ljudet borta men 10.000:- fattigare. Då hade bilen rullat 13.500 mil. Sedan är det ju vanlig service på detta + lite nya däck......service på hydralmotorn för bakluckan...som alla gör på sina 700 bilar. o.sv. inget märkvärdigt. :)

jag har säkert glömt något...
Jo, bananstagen i bakvagnen vid 14.200 mil. Detta i sammband med en 4 hjulsinställning med nya däcken.......+ 1st stag som dom drog sönder när dom justera den...bakvagnen alltså. sedan brast en fjäder fram..just det.
2st nya blev det fram också.....nä, nu får det vara bra.

Länk

Mvh,

Pocke
Jag missade en 99 750 21000 mil för 47000 i tyskland i höstas, hade jag inte köpt min 740 så vete faan.
Kostnaderna om man har otur ,verkar ju vara dyrare på 750.
Men det verkar ju övervägas av 12an samt komforten/utrustningen.
Måste man föresten dra åt oljepumpsbultarna på mod 99a??
Matte
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Vill gärna ha fler kalkyler, kan ej ta mig råd till stora reparationer just nu.
T.e.x. stötdämpare för 8000styck som de tydligen kostar på 750.
Jag vill helt enkelt undvika att köpa en med "dolda" fel på.

Självklart förstår jag att den kan bli dyr i drift...

Tack för alla svar hitills :)

Beemoholist javisst!
no
88
norranedre
X5 sd -08
Om jag jömför med Pockes beskrivning hade jag liknande med min 740 96. Bara växellådan som jag inte hade problem med. En kanonbil på alla sätt och vis men går sönder gör alla bilar. Och om man kör en exklusivare bil blir prislappen på delarna ofast lite större. Skillnaden mellan 3-7-serien i pris på delar är om inte stor men det blir skillnad om det är mycket som måste bytas.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
norranedre: Jag får överväga hur jag ska göra. Ta i beaktande att en 750 kan bli en dyr historia. Ska åka och provköra en ikväll. En 96a med 29 000 mil på mätaren.
Servicebok, fullutrustad...
Har faktiskt ärligt aldrig kört en 750, så det ska bli trevligt.

Hur är förresten dessa bilar på vintern, tar de sig fram bra?

Beemoholist javisst!
mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Tommy, vet inte riktigt vilken budget du har eller priset på bilen men med 14 år och 29 tusen mil på mätarn och kanske ännu mer i verkligheten så är de nog troligt att de kan bli någon rep kostnad här å där som kan kosta en del även om bilen är "felfri" när du köper den...

Sen har jag lärt mig att de är svårt att känna om v12an går 100% bra, går den 80% bra så kan den ändå upplevas fantastisk även om man har lite bil vana. Och om väglaget är halv isit så är de nog nästintill omöjligt eftersom att de slirar så länge du vågar gasa även om den inte är 100% i motorn. Du kan ju tex se om kattarna är bytta för annars är de kanska dags och de är ju inte så billigt ;)

Tycker den är bra på vintern, mycket stabil och bästa värmen man kan ha!
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Hade en 740i -01 från den var ny tills jag bytte vid 17000 mil till nuvarande 730d.
Det kostade att renovera framvagnen vid två tillfällen samt byte av stötdämpare en gång vid 6000 mil. Det är bara frågan när dessa jobb måste göras, inte om det måste göras.
Alla 48 ventillyftarna bytta vid 9900 mil (försäkringsskada som tur var) pga knackande. Detta fel uppträder möjligen inte på V12 med tvåventilsteknik.
Lackade om hela bilen en gång för 25000 kr och huv, framdörrar byttes under rostskyddsgarantin. Bilen gick som en dröm för övrigt och 740:n är mycket härlig att köra/åka i men det är ju redan sagt av alla här. Den är också mycket bra i vinterföre, tung, stabil och bra antispinnsystem.
Provkör ordentligt, inte bara toppfarten utan tight manövrering med myckt inbromsningar. Bromsskivor, bromsok kostar också som du redan noterat.

Slägga
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ska snart iväg och titta på bilen. Har en tanke att jag sköter bilen bra, den har full servicebok.
Ska köra lugnt med den, mest glida.
Då borde den hålla.
Blir nyfiken på bränsleförbrukningen, en kompis kompis säger att han får den att dra under litern på landsväg, medans när jag tittar på APs modellguide så drar den 1,42l/mil. ???

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Vad typiskt, bilen var på reparation.
Något med kylaren.
Då vet jag att kylaren kommer vara ok iaf :)

Beemoholist javisst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.