AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
12.218

Inget ljud från radion

Sida 1 av 2
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Hej,
Efter att sökt svar på diverse forum är jag nu här. (också.)
Är sedan en vecka ägare till en 530iA touring som jag tycker är väldigt mysig.
När den köptes så hade den stått ute ett tag och batteriet (min misstanke) har utav detta tagit stryk.

Vi fick nästan omgående startproblem och när jag laddade batteriet så visade det fortfarande "svart" på den cell som indikatorn sitter på, batteriladdaren visade dock på att laddningen skulle vara klar.

Kuskade iväg och införskaffade ett nytt batteri, och har nu problem med att vi inte kan få ljud i radion? Har inte hunnit testa om navigeringsljudet fungerar.

Har dock provat (med det nya batteriet isatt) att följa en guide som fler verkar testat som haft liknande bekymmer:
Länk

Provade detta igårkväll (i går kväll, klockan e mycket nu...) och radion hoppade igång på momangen!!
Men, jag hade knappt hunnit sluta flina förrän jag återigen bara hörde brus i högtalarna. (Bruset ökar med volym +)
Ska testa samma sak igen när jag klivit upp, och då låta batteriet vara bortkopplat längre, kan hända jag inte lät det gå fullt 5 min, svinkallt ute.

Ville bara undersöka om det fanns någon i Sverige som råkat ut för samma sak? Radion fungerade perfekt tills problemen började med batteriet (gamla), bilen ville ej starta och vi tog startkablar till hjälp.

Någon? =)

Har sökt här om detta men inte hittat något matnyttigt.

/Mvh E
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Om du provat samtligaförslag på lösning som finns i forumet utan att nå något resultat så är
antingen Radiomodulen trasig eller DSP / förstärkaren (om du har en sådan).

Låna en radiomodul eler förstärkare och testa vilken.
Har du inte möjlighet till det men kan tänka dig ta svängen förbi stockholm så säg till så kan du testa med någon av de reservmoduler jag har på hyllan.

/Andy
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Hej,
Har precis varit ute oplockat bort minuspolen igen.
(Säkring 7 o 41 ur) nyckeln i och lysena på.
(Detta för att dra ur elektroniken, förmodligen ngn kondensator eller två.)
Skall strax ut igen, tror du denna modul är pajj om radion fungerar intermittent?
(Dvs fungerade igårnatt då jag testade första gången, om än bara för 5 minuter.)

Funderar på om det kan vara någon mute funktion för telefonen som spökar... (Skall undersöka detta närmre.)

Ja, om det blir en tur till stockholmshållet så vore det kanon och få utesluta en defekt del så, men kan den ha gått sönder i o m det dåliga batteriet och att vi fick lov att starta med hjälp av startkablar?

Mvh
Det kan vara mutefunktionen som går in och dämpar ljudet, se tidigare tråd i samma ämne med beskrivning om kabel för mute osv. Dämpas ljudet från CD också?
Vid batterireset kan du trycka in ciggtändaren en kort stund efter att du lossat minuskabeln från batteriet, den är bland det enda i belastningsväg som är direktkopplad till elsystemet.
Lyse och annat kopplas via den elektroniska ljusmodulen, funkar inte som urladdare när elsystemet är utan spänning.

FP
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Hur ser man om ljudet är "Mutat"?

Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Hej igen,
fick ljud i bilen idag.
For runt på stan med min son för att jaga laserskrivare när ljudet plötsligt kom tillbaka.
Efter middag på stan ( ca 2 timmar o parkerat ute) så skulle vi hem, då var ljudet återigen borta.
Ca 20km senare hoppar det igång igen, och jag tänker bara kall lödning eller dålig kondensator...
Ska ta ur radiomodul o cd växlare ikväll.
Ngt speciellt att tänka på än att ha batteripolen av?

MVH
Det är ju rätt enkelt att knipsa mutekabeln tillfälligt och köra ett par dagar för test, enkelt att återställa igen osv.
Ev. fel inne i radion/förstärkaren kan ha många orsaker. Dåliga lödningar är inte helt ovanligt men sen finns det ju en dröse med olika komponenter och felmöjligheter på dessa. Kondensatorer är nog inte det första i en muteswitch, mera vanligt är kanske temperaturberoende fel i någon halvldedare, diod, transistor osv.

FP
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Hej Alla,

Efter att ha plockat ur cd växlaren har jag nu liv i den. Fungerar kanon! (fettet var stenhårt.) Dessutom fungerar CD'n då radion inte fungerar, detta kanske kan vara en ledtråd!?
(Iallafall skönt att ha ngot att lyssna på om radion inte fungerar)
Har radiodelen ur nu och motionerar kontakter samt ockulärt grå över kretskortens lödningar. Ska skrota reda på mltimeter'n och verifiera några punkter.

Muteswitchen var en brun kabel läste jag i en annan tråd, borde inte mute (om det är den?) muta även CD'n? (Eller menar du att det går både en mute till radio och en till CD?)

Mvh Emanuel

Mutekabeln är vit/brun (brun = jord). Helt riktigt så påverkar muteläget både radio och CD, och om det alltid enbart är radion som tystnar så ligger orsaken inte på att yttre enheter mutar stereon. Man kan enkelt testa mutefunktionen genom att tillfälligt jorda den brun/vita kabeln. Förutom att ljudet dämpas så brukar det (beroende på modell) komma upp nån form av text i display eller naviskärm, t.ex "Telefon", "Mute" eller liknande. Kan inte svara på hur/om detta visas på de olika modellerna som sitter i bilar och årsmodeller.

FP
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Aha.
Ja då drar jag faktiskt slutsatsen att något inte står rätt till med min radiodel. (modul)
Den ligger just nu på köksbordet, skall bara leta reda på en torx storlek skitliten. =)
Det var skönt att CD'n funkade, blev liksom lite lättare att felsöka.

Jag har ej fått något meddelande om telefon eller mute.

Är det någon som sitter inne på vetskapen på i vilken ordning de olika modulerna sitter? Kanske t o m har ett flödesschema el liknande?

CD - radio - nav - telefon
| | | |
Förstärkare eller nått.....
|
Högtalarsystem

Mvh Emanuel
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Även om du får ljud i CDn men inte i radion så kan det vara fel i DSP förstärkaren. Däremot är det vanligare att radiomodulen är trasig när ljudet helt försvinner på alla högtalare samtidigt.

/Andy
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Ok.

Ljudet försvinner, men jag hör ett slags grundbrus, "shhh" som ökar med volymen.
Jag tror att felt är åtgärdat nu iallafall. DSP isärtagen och de värsta lödningarna omlödda samt kontakter motionerade.
Radiomodul isärplockad och den fick samma behandling.
CD-växlaren hade ju klibbat fast, men fungerar nu efter lite rengöring.

Känns rätt okej nu faktiskt! =)

Nu ska jag istället börja kika på att peta in digitalbox för TV och sen adapter för min iPhone! (Sånt som jag VILL pyssla med när allt annat fungerar.)

Tack för er hjälp och era råd.
Har läst Era tips nu i efterhand i andra trådar nu när jag lärt mig vad grejorna kallas (Lättare få träff då =D )

God natt och tack än en gång!
Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
ja har samma problem med min bil...ljudet kommer o försvinner...kan du säga va du lödde om i radio modulen ? vore jätte bra !

/Nico
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Hej Nico,

Ska jag vara ärlig så gick jag över samtliga lödningar som såg suspekta ut. (Sambon verkade ha hur kul som helst åt mig där jag satt med pannlampa och duttade med lödpenna i köket...)
Jag inriktade mig först på de kylflänsar med transistorer som jag inbillar mig vara någon typ av effektsteg. Dessa är stående upp från "baskortet" och hade fetare lödöar i linje. Dessa såg i vissa fall ut att ha kratrar runt själva komponentmetallens ben, vilket inte är så bra.
Har inget problem alls med ljudet nu.
Radiomodulen sitter som bekant under plasten som sitter innanför "hjulbultsverktygs-hållare-plasten" =)

Hoppas att du fixar det du med!
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Nico,

Om du höjer volymen, hör du då ett "brus" som ökar i takt med att du ökar volymen? (Så hade jag)
Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
sitter den på samma ställe på en x5a ?ja har en x5 2001....vet ej vart den sitter

/Nico
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Lånar tråden lite: Har ett liknande problem. När jag hämtade ut bilen från verkstan så fanns det inget ljud ur vare sej radio eller CD. På verkstan ser man ut som ett frågetecken när jag undrar vad dom gjort. Det hör till saken att den stått där i över en månad, tidvis i -20 graders kyla, så kan nå´t ha gått sönder om man t.ex. använt starthjälp?

Freude am fahren
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Kan tillägga att allt ser normalt ut i monitorn, saknar även ljud från navigatorn.
OT:( När kommer en edit funktion i forumet?)

Freude am fahren
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Det är ju vanligt att lödningar spricker vid stora temperaturväxlingar, men det kan i ditt fall vara annat än dåliga lödningar.

Det är ganska vanligt att BMWs förstärkare och radiomoduler går sönder (i denna generation) när man kör delarna på för låg batterispänning.

Om Verkstaden fick bilen med fungerande radio och radion ej fungerade när du hämtat bilen kan jag bara rekommendera dig att kräva att de fixar felet.

Om det trots allt ej reder sig är rekommendationen att ta reda på i vilken komponent felet sitter (förstärkaren eller radiomodulen) samt påbörja felsökning alternativt köpa en ersättningsdel begagnat.

/Andy
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
När jag startade bilen i kväll så funkade eländet igen. Avskyr den här typen av fel.
da
12
daniel_lid
530d touring --99
Har samma radioproblem ja.. radion kommer o går.. Allt mitt är helt tyst (radio, navi, cd).. nån som vet vf??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.