AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.710

dålig kupevärme i min 528-97

Sida 1 av 2
Har ett bekymmer med kupevärmen i min 528 -97.Har väldig dålig värme får ha på fullt på 32 grader för att det ska komma någon värme om jag stänger av cirkulationen av kupeluften så kommer det rejält med värme men funkar ju bara kortare stunder eftersom bilen snabbt immar igen.Motortemp är som den ska med fungerarade termostat. har även rengjort den lilla fläkten i konsolen. Så nu min fråga vad kan vara galet. Nu behöver man ju verkligen värmen ibilen. Någon som har några tips om vad som kan vara fel tacksam för snabba svar
Men det kan väl inte imma igen om du har den fullt på 32 grader och full effekt? Jag har det och det fungerar.. tar ju ett tag innan värmen kommer men när den väl kommer blir det bastu o ingen dimma.
Hej läste du verkligen mitt inlägg? Men kan ta det igen.Om jag bara tar luften inifrån kupen så immar rutorna igen efter en liten stund och det är inget konstigt med det. Utan problemet är ingen värme i autoläge eller väldigt dålig.
Hej!

Jag tror du har ett spjäll som inte öppnar som det skall från värmepaketet.
Eller så är Värmeelement igen kalkat.

Avser du de två värmeventilerna som sitter ovanför den extra elekriska vattenpumpen eller finns det fler ventiler. Om nu elementet skulle vara igensatt finns det någon bra lösning att fixa det eller är de bara att byta.
Nej jag menar att där finns spjäll som öppnar och stänger för luften som passera
värmeelementet och just där kan problemet vara, eller en SENSOR som styr värmen och spjällen. Har värmeelementet kalkat igen så kan du prova kylarens.
Kolla Också om det kommer någon värme via retur röret från värmeelementet.
Lycka till.
Hej Igen
Har haft bilen på verkstad för kontroll av vattenpump som visade sig vara okey och skovlar av metall och luftning av systemet efter detta så fungerade värmen tills igår. Plötsligt iskall luft. dessutom gick tempen upp till kok stannde omdelbart och fick bärgingshjälp. Har fyllt på ny kylvätska och försökt lufta men kommer bara vattenånga. Känns som det inte är någon cirkulation i systemet undre kylarslang till pumpen är iskall och den övre varm. Slangarna känns ganska så hårda. Verkstaden kollade även med CU- mätare men den gav inga utslag.
Vad tror ni kan vara fel är det mest troliga att toppen har gett sig eller kan det ändå vara pumpen eller termostaten Oerhört tacksam för svar.
kjda
Byt termostaten! Låter som det.
Ska absolute prova att byta termostaten, borde man inte se någon cirkulation när pumpen fungerar och ska inte temostaten släppa igenom lite även om den inte öppnar och tycker man skulle få lite värme in i bilen även med en trasig termostat som det är nu är luften iskall. Kan någon förklara hur det hela hänger ihop.
kjda
Kollade Du av vilket fryspunkt Du hade på Glykolen innan och efteråt?
misstänkte också glykolen eftersom det var -22 på natten så lät bilen stå inne i varmgarage hela dagen glykolen klarade -35 så inte var det det heller.
Det brukar vara ett litet hål i termostaten men det är bara för att hjälpa luften ut ur systemet. När du köper termostaten! Köp den inte på biltema ;)
Blir BMW orginal nu när det strulat så mycket och när jag hade bilen på verkstan för kontroll av vattenpumpen så bad jag dem att se över termostaten också vilket jag tror aldrig blev gjort. Så imorgon bärgas bilen till en BMW verkstad. Hoppas bara det är nu detta och inte toppen som strular
kjda
Termostater kan vara luriga! Ibland stänger dem inte och då blir det ingen värme i bilen sedan om dem inte öppnar så blir det en gas bubbla därav inte pumpen kan dra runt vattnet (ingen värme i bilen)
tidigare kunde man se om man öppnade kylarlocket en lite stråla som sprutade ner i expansionkärlet men nu kommer det inget alls så tyder väl på en igensatt termostat eller pumphaveri.
Problemen bara forsätter Vatttenpump är okey ny termostat, prov med en annan kylare har gjorts, men cirulationen i systemet är väldig dålig näst intill obefintlig, ibland verkar allt fungera men sedan ingen värme i kupen och motortemp blir hög. Är det mest troligt att det finns någon spricka i toppen eller att den är skev ?. Om den extra vattenpumpen till kupenvämen inte fungerar upphör cirulationen i hela systemet eller är det bara att värmen till kupen som uteblir.
Tacksam för så snabba svar som möjligt för att ta beslut på om toppen ska rivas eller ett motorbyte.
kjda
Tycker du skall kolla tändstiften, där kan man se om det har gått in vatten i cylindern eller se skillnad på dem i förbränning. Men det kanske du redan gjort.
Samt kolla om det finns vatten i oljan (grädde) Något av detta så är det säkert
spricka eller packning.
ma
15
mangelus
545iA -05
Jag hade samma problem som du. Vad som krävdes var en rejäl avluftning av kylarsystemet med ihärdigt pumpande på slangarna. Tog ca en timma. Kolla först att oljan är ok och gör sedan hassos avluftning (finns under mektips "Termostat- och vattenpumpsbyte). Kom ihåg att ha framdelen upphöjd.

Visa användare
174
azumio
528iA -97
Har liknande problem med min bil, dvs dålig värme i kupé men stabil motortemp. Efter lite sökande här på forumet har jag kommit fram till att det är den elektriska cikulationspumpen i mitt fall.

För att besvara din fråga gällande den:
Under 2000 RPM ger den ingen/svag värme i kupén om den felar. Symptom kan vara hett på vänster utblås när höger ger mindre värme.
Däremot ska systemet vara ok.

Nr 1. på bilden (jag har latentvärme)
Länk

prosperity is a mindset!
Kan det vara så att du har blandat två olika glykolsorter? Blandar man olika typer av glykol blir det tvärstopp eftersom glykolblandningen klumpar sig och blir geleartard. En mindre propp i värmepaketet bör väl ändå låta motorns arbetstemp hållas normal om jag förstått saken rätt.

I så fall blir det till att skölja med mängder med vatten till du till slut kan fylla på och tömma 10,5 liter vatter eller vad det nu ska vara i just din kylare. Först då kan du fylla på och lufta som vanligt. Fyller du innan dess (innan du kan tömma ur 10,5 liter) har du sannolikt någon propp i värmepaketet.
Hej nej har inte använt mig av olika sorters glykol, är lite inne på att kanske den elektriska vattenpumpen inte fungerar något som ska kollas nu. Men det verkar inte vara någon som helst cirkulation i systemet så kanske så illa som att felet finns i toppen för även om det skulle vara stopp i värmepaketet så borde det ju bli någon cirkulation i motorn dessutom så bygger den nu upp tryck och skjuter ut vatten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.