AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.709

320D 02 som inte startar när det är för kallt ute

Sida 2 av 2
St
13
Stefanlar
320D/T M-Sport -02
Orkade inte ta blider, man fixar det lätt med den guide du gjorde. Den är så bra och detaljerad.

Vet inte om det vart bättre än, det har ju inte vart så kallt än, men det måste det väl bli antar jag. Tog även bort spjällen och gjorde rent EGR´n. Samt bytte Vehusventilation.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag har också bytt mina glödstift men har samma problem ändå. Det funkade bra de första dagarna så det verkar ju som att nya glödstift gjorde något i alla fall. Kan det vara något som bränner glödstiften?

Ja vad kan det vara?

Jag har en E36 325TD - 93
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Tänkte bara lägga till ifall nån (som jag) googlar detta problem framöver.

Fick pris från BMW Karlstad på 2850:- för att byta glödstiften.
vo
11
volcom
320D -03
Volvo 144 deluxe -72
Hej ni som bytt glödstift, jag har precis beställt och fått mina nya stift (NGK) från Tyskland.

Var in med bilden för ett tag sedan på service, då fanns det en felkod att glödstift nr 4 var ur funktion.

Min fråga, måste man återställa felkoden efter man bytt stift?

320D -03
Ja, felkoder måste raderas manuellt.
vo
11
volcom
320D -03
Volvo 144 deluxe -72
Nu har jag tagit lös allt men insuget verkar kila sig fast ändå. Hur mycket våld törs man använda?
Det är självklart löst men går ej att lyfta ur helt, verkar som något under insuget kilar emot någon slang eller dyligt.

Hur mcyket styrka behövde ni använda? (man vill ju inte ha sönder ngt dyrt)

Har du lossat alla kontakter, slangar, oljesticka? Det behövs inget våld när det väl lossnat från anliggningytan. Det kan kanske hänga upp sig lite på pinnbultarna men det är bara att ändra vinkeln lite så ska det gå bra.
vo
11
volcom
320D -03
Volvo 144 deluxe -72
Jo jag hade lossat allt, men slangen som går vidare från tillsatsvärmaren var lite i vägen. Men nu är alla stift bytta, utan problem.

Kan lova att det var väldigt smutsigt inuti insuget efter 18.000 mil.

Tog mig ca 3.5 timmar totalt. Då har jag väldigt liten mekvana med bilar.

Tack för alla beskrivningar, utan dem hade jag lämnat in bilen på verkstad.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Mitt insug satt också rejält fast så jag fick ta i lite. Det är ju inte gått om plats direkt.
Däremot tog jag inte bort spjällaxlarna helt utan kapade dem bara precis vid första skruvhålet och lät stången som reglerar dem sitta kvar och hålla dem på plats.
Det sitter ju nån form av tätnig/lagring runt axlarna i pluggen.
Ett av mina spjäll glappade en del mot axeln som om att hålen i spjällen hade blivit större.
Passade även på att rengöra insuget ordentligt så inte MAP-givaren sätts igen, vilket jag hade problem med tidigare.
Det är ju inte dumt att passa på att byta glödstiften när man ändå är igång med detta jobb.
ha
12
hangman88
BMW 320d Touring - 04
Kanon guide.

Bytte vattenpumo i förrgår, passa på rengöra egr ventilen och lite, sen fick jag för mig idag fixa spjällen.

Men gick bet direkt på torkar armarna, måste ha en avdragare och verkstan är stängd så får bli nån annan dag tyvärr.

Några BRA tips på rengörings medel mot sot och klegg i insuget?

Körde en flaska break cleaner till egr ventilen, funkar men inte mycker mer, Behöver starkare grejer.

Gjorde exakt samma operation på min förra mercedes diesel, där använde jag en stark ungsrengörning, funkade också bra, Men borde finnas något som är jävligt mycket starkare som inte tar sönder plasten.

Mvh kim
Du behöver inte lossa torkararmarna
ha
12
hangman88
BMW 320d Touring - 04
jasså? jag får inte bort plastkåpan som håller pollenfiltret annars? Det såg ut att sitta ihop med den för när jag lyfte på locket där filtret är ser jag ingen skarv direkt mot den delen som sitter vid rutan. Svårt förklara, men det kanske är delbart, men knappast med några skruvar ?

Tack för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.