AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.707

320D 02 som inte startar när det är för kallt ute

Sida 1 av 2
St
13
Stefanlar
320D/T M-Sport -02
Har sökt på forumet redan och tror mig veta svaret, men jag skriver ändå ifall det kan vara något annat.

Kan börja med att jag börjar bli grymt trött på denna bil, då det är fel och små fel hela tiden. Men nu till mitt problem.

Har haft bilen i mitt garage , det är ca + 4 grader där under vintern. När den har stått i garaget startar den fint. men när den stått ute i ungerfär 4 timmar eller mer om det är under ca - 8 grader så går den inte att starta, den hackar och försöker starta upp, men det går inte. är det ännu kallare typ -15 då går den bara runt på start motorn.

Har läst mig till att det kan vara glödstiften, men är det det enda det kan vara? Eller finns det mer det kan vara typ batteriet är dåligt eller något annat.
För när jag skulle starta den härom dagen så var batteriet helt slut så jag laddade upp det. Men det har inte hänt igen.

Mycket tacksam för svar.
Har vart kanon nöjd med alla de andra BMW jag haft. men denna funderar jag på att sälja snart.
Det verkar som det är glödstiften.
St
13
Stefanlar
320D/T M-Sport -02
ok, om det är glödstiften, är det något man kan byta själv eller är det verkstasjobb?
Det beror på vilken mekarvana du har.

Man måste ta bort insuget för att komma åt glödstiften. Det är iofs inte speciellt svårt.

När insuget ändå är demonterat så är det lika bra att ta bort spjällen som sitter där för att förhindra framtida trubbel.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
glödstiften.. Hade samma problem med min, 3 av 4 var brända. Kostade runt 5000:- att låta BMW solna fixa det. Nu startar hon utan problem i -25.

De märkte att glödstiften var paj på servicen, så din lokala bmw verkstad borde kunna se det direkt på felkoderna..

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
St
13
Stefanlar
320D/T M-Sport -02
Ok, då har vi problemet i hamn, bara att byta glödstift.
Har beställt dem nu.

Är det någon som vet någon guide med bilder, hur man gör detta?
Vet inte vart insuget är om det är på höger eller vänster sida, när du står framför bilen.
Insuget sitter mitt på motorn.

Jag ska prova skriva ihop en lite guide ur minnet imorgon.
St
13
Stefanlar
320D/T M-Sport -02
Det låter kanon bra det Backard.
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
När börjar man byta dom? Har samma problem, svårstartad nu i minus 10 och neråt. Min har gått drygt 10' mil.
Här kommer lite information så du kan börja. Hör av dig om det strular.

1.Ta bort plastkåpan på motorn

2.Ta bort kåpan över pollenfiltret och ta bort filtret

3.Ta bort själva “huset” som pollenfiltret sitter i, lossa clipsen för kablarna på framsidan och låt kablarna ligga kvar över motorn

4. Ta bort ljudisoleringen längst bak på motorn, sitter med två bultar

5. Ta bort EGR-ventilen som sitter i högra framkanten på insuget

6.Lossa fästet till oljestickan. OBS! Oljestickan måste sitta kvar så inte oljan rinner ur tråget

7.Lossa kablaget till injektorerna och de två små torxskruvarna så kablaget blir fritt.

8.Skruva loss de åtta bultarna 10mm hylsa, och fem muttrarna 11mm hylsa, som insuget sitter i. Tappa inte muttrarna (m7)

9. På högra sidan sitter det tre kontakter som måste loss. Det är ett metallclips som ska tryckas in så frigörs låsningen och kontakterna går att dra av.

10. Det sitter tre eller fyra vacuumslangar på högra sidan bakom EGR som måste bort.

11. Nu kan du lyfta bort insuget. Glödstiften sitter mellan insugkanalerna på högra sidan.

Jag har säkert glömt några delar men när du väl kommer igång så ser du säkert hur det ska va.

Passa äve på att rengöra EGR, demontera spjällen i insuget och byta vevhusventilation när du ändå håller på. Du får jobbet för dessa punkter på köpet så att säga.
St
13
Stefanlar
320D/T M-Sport -02
Mycket tack för detta Backard, ska prova och fixa detta under helgen.
Ska ta och dokumentera allt med bilder, så kan det kanske bli en guide med bilder i fall någon annan behöver.

Några frågor dock.

EGR vad är det?
Varför ska man demontera spjällen?
Byta vevhusventilation, betyder det att man ska beställa grejer på BMW.
I så fall ska man ha vevhusventilation med värme. (Min är tysk importerad)
Läste lite på forumet om det.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Stefanlar: spjällen är en onödig konstruktion som sitter närmast blocket på insuget. de öppnar endast fullt ut när man gasar på skapligt. de är någon form av miljögrej som inte fungerar särskilt bra.
när de blir slitna. i vissa fall redan vid 10k mil så lossnar de och far in i motorn och pajar allt så är de godnatt sen. ny motor gäller.

sök lite om detta på 5-seriens forum så finns de mycket bra trådar om detta.

sök gärna "spjäll insug" och kolla första tråden som kommer upp.
kan ej länka på autopower...

BMW ownz
Här Länk kan du se hur det går till på en 530D. Det är samma princip på en 320D.

Den här bilen saknar spjällen i insuget och han byter inte glödstift men i övrigt är det samma sak som du ska göra.

Vevhusventilationen måste du beställa på BMW art.nr. 11127799224
Den kan du byta senare du behöver inte ta bort insuget för det. Tidigare är det ett "luddfilter" som kunde bli tätt. Det har blivit ersatt med en oljeavskiljare i plast som verkar vara underhållsfri. Syns tydligt på bilderna i länken. Jag har tittat på min vid två oljebyten och det finns inte minsat spår av gegga där. Det du läst om värme/isolerade rör till vevhusventilationen gäller bensinmodellerna, dieslarna har inte detta problem.

Spjällen kan som sagt lossna och ställa till ett ordentligt haveri. Bra att förebygga det. Länk
Förklaring till EGR. Exhaust Gas Recirculation, återför en del av avgaserna för att sänka förbränningstemperaturen.
St
13
Stefanlar
320D/T M-Sport -02
Har nu demonterat allt, men får inte låss insuget ändå, det sitter en kabel med ett metal clips på insuget i närheten av oljestickan.

Är det någon som har någon idé hur man får låss denna kontakt, har bökat med den i 40 min utan att den lossnar?
Har provat och trycka in metal clipset och dra ut kontakten, men den rör sig inte alls.
Den kan nog sitta rätt hårt vill jag minnas men det är samma princip som övriga kontakter.
St
13
Stefanlar
320D/T M-Sport -02
Fick loss den till slut.

Backard vet du vilket lim man bör använda för att lima fast skruvarna när man tagit bort spjällen?
Jag gängade M5 och använde LocTite skruvlåsning
St
13
Stefanlar
320D/T M-Sport -02
Allt gick bra för mig, inte så knepingt att byta själv, enda som är lite krångligt är att få loss alla skruv och kablar för det sitter så trångt till.

Så jag tackar Backard för guiden.
Reviderar den lite, så man vet hur många grejer man måste ta bort.

1.Ta bort plastkåpan på motorn

2.Ta bort kåpan över pollenfiltret och ta bort filtret

3.Ta bort själva “huset” som pollenfiltret sitter i, lossa clipsen för kablarna på framsidan och låt kablarna ligga kvar över motorn

4. Ta bort ljudisoleringen längst bak på motorn, sitter med två bultar

5. Ta bort EGR-ventilen som sitter i högra framkanten på insuget
Fyra bult och en grov slang samt en vacumslang + ett rör.

6.Lossa fästet till oljestickan. OBS! Oljestickan måste sitta kvar så inte oljan rinner ur tråget

7.Lossa kablaget till injektorerna och de två små torxskruvarna så kablaget blir fritt.

8.Skruva loss de åtta bultarna 10mm hylsa, och fem muttrarna 11mm hylsa, som insuget sitter i. Tappa inte muttrarna (m7)

9. På högra sidan sitter det 1 vaccumslang och 1 kontakt som måste loss (lite besvälig att få loss). Det är ett metallclips som ska tryckas in så frigörs låsningen och kontakterna går att dra av. Sedan sitter det en kontakt bak till mot värmepaketet.

10. Nu kan du lyfta bort insuget. Glödstiften sitter mellan insugkanalerna på högra sidan.

Åter igen mycket tack till Backard.

Vad används glödstiften till förutom vid starten, är det något?
Bra att du kunde fixa det och bra guiden blev uppdaterad. Har du bilder på operationen?

Glödstiften i en modern motor används lite olika beroende på motortyp men det vanliga är väl att det sker i flera steg med förvärmning, startglöd och efterglöd.
Glömde fråga om det blev någon skillnad med nya glödstift?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.