|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Har en 2002 4,4 och tycker det är en kanon bil. Tycker att den kanske är lite hård i fjädringen på dålig väg men går ju som på räls på landsväg. Har nyss bytt silent blocken i bakvagnsupphängningen var ett klonkande och gnekande missljud innan. Detta är rätt vanligt på dessa bilar att dom tar slut och mina var helt färdiga efter 12000 mil, bussningarna bak bytte jag själv med egen tillverkad avdragare nya bussningar kostar 2600kr hos Bmw, vet inte vad dom vill ta för jobbet. Bytte också främre och bakre krängningshämmar stag enkelt och inte dyrt. Blev imponerad av att den faktiskt tar sig fram väldigt bra har provat i drygt 40 cm lössnö och det var inga problem efter antispinn kopplades ur. Förbrukningen är helt ok, snittar 1,3-1,5. Försäkringen ligger på 7400kr helfösäkrad hos Trygg Hansa. Trygg och bra familje bil med lite för litet bagage. | |
| Min 4.4 02 med sportpaket ligger i stan på 1.7 blandad 1.44 och landsväg 1 L | |
| Jag lägger min röst på hitta ett annat objekt, Så grundligt less på min x5 -01. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Acahlon. Kan du inte vidarutveckla varför? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Nu när jag har haft den ett liiitet tag så ser det ut ung. så här: Landsväg - strax under litern. Blandad 50/70/90 - 1.12 och ren stadskörning 1.57 Så det är helt OK. "Negativa" (i-landsproblem) Reflektioner så här långt. - 3.0L motorn känns lite "tunn" för bilen. - Växellådan är lite som Audis geartronic. Lite rem-johan varning. Kanske det beror på att 3.0L är lite för "klen" eller programmering. - Lite stötig. Pga av sportkaross/dämpare antar jag. - Lite "jobbig" att skrapa framrutanpå ;) Webaston är inte så tidseffektiv som jag trodde den skulle vara ;) Annars är det bara topp i övrigt. Är väldigt glad att jag valde -02 och inte en med xDrive - då polarens med xDrive får "stryk" när vi har lekt Camel Throphy. Tur att det finns elvinchar för så mkt terrängbil är de inte ;) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Det jag tycker kan vara lite jobbigt, är när man kör på någon sämre väg pga sportpaketet men annars finns det inget dåligt att säga om bilen. | |
|
Det blev en X5 4.4 -01 med ganska mycket utrustning. Glapp i de fyra bussningarna bak och lite glapp i ett krängningshämmarstag, men inget kritiskt. Trevlig kärra får man säga. |
|
|
Lasse-sl500 Bara att gratulera till köpet och byt bussningar blir som en ny bil vart enorm skillnad på min, Har du nå ryckninar vid jämn gas ca 1700 rpm hastighet kvittat tycker min rycker lite känns som snål ryckningar Mvh |
|
|
Wallinski, tack tack. :-) Jag har inga ryckningar i 1700, även om jag inte hunnit köra så mycket idag så är jag säker på det. Har du prövat insprutningsrengöring (typ STP injector cleaner) ?? |
|
|
Vad exakt är "sportpaketet"? Min har hårdare, lägre fjädring, skålade sportstolar med lårstöd, men räcker det för att vara "sportpaket"? Vad mer krävs? En enda grej tycker jag är knäpp med X5, att baksätet är för stort på bekostnad av ett snålt bagageutrymme. Om jag fått bestämma skulle jag krympt baksätet med 15 cm och lagt de centimetrarna på bagageutrymmet istället. |
|
|
Nä men jag skall prova det sportpaketet 19 tummare luft fjädring bak samr side steps det tror jag är sport men är inte säker appråpå baksätet så är det enormt men litet bak annars en riktigt grym bil. Mvh |
|
|
Sportpaketet är sänkt sportchassi, sidesteps, 19-tummare, svarta högglanslister, skålade sportstolar, svart innertak. Är det grövre ratt också, eller är det samma? PS. min har 21-tums BBS (i mindre bra skick), är det sport-sport-sport? :-) |
|
Jag har sportpaket light då jag har chassi, dämp/fjäder, side, 19" men inte sportstolar eller svart innertak (grått). Lite synd tycker jag då den kunde vara lite mer gungig men exemplaret var i sådant skick så jag kunde inte låta bli att slå till. Synd bara att det är två olika fälgbredd fram - bak. Jag skulle helst se att man har samma så man kan rotera däcken. Ngn som vill byta sina 19" fram mot mina 19" bak ;) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
Btw! Grattis Lasse. Vilken färg blev det? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Tackar! Den är Avus-blå eller LeMans-blå, jag är osäker. Ska kolla pappren. Svart skinn, svart innertak, original BMW mörka rutor bak och mörka trälister. Jag har varit så inne på en svart bil, men jag köpte den här ändå. Och jag gillar faktiskt den blå nyansen. det är en 4.4 med detaljer från en 4.6 is (bakspoiler tex). Bakre fämparna är bytta och det sitter dubbla kromade spark utblås, riktigt snygga i min smak. Jag tänkte byta färg på den till Carbon-schwartz eller Estoril-blå, men nu vete fasen. Den är ganska snygg i den blå färgen tycker jag. På minussidan är ett trasigt c-lås i höger framdörr (kostar ca 4000 att byta), en trasig mikrobrytare i bakluckan bak (vet ej vad det kostar), halvdåliga bussningar bak (men det känns inte, och man kan köra några tusen mil till innan dom är slut. Kostar 600 styck, är fyra stycken. Fälgarna är fina, äkta BBS 21 tum, men tyvärr är de i bedrövligt skick. Saltet har ätit upp fälgbanan, klarlacksläpp. Sidestepsen är också angripna av salt, det var en massa centimeterstora svarta fläckar på aluminiumet. Har tvättat med stålull idag och nästan alla fula fläckar är borta, men inte helt. en dålig tätningslist till takluckan, den väsnas lite i fartvinden. Främre strålkastarna är lite grumliga på insidan av klarplasten. Tänkte ta isär lykthusen och polera upp dem inuti för ljusets skull. Enligt säljaren har den 315 hk, att den skulle vara chippad. Vet ej, kan lika gäörna vara 286 häst för mig, det räcker. Något jag såg idag när jag tvättade den grundligt var till min glädje att den har två-färgat skinn. Det är så diskret så man inte lägger märke till det när det är mörkt, men sits och rygg är svarta och sidorna mörkgrå. Är det standard? Vad har ni för erfarenhet av era? |
|
|
Lasse Du ska köpa surt rengörnings medel för alu då blir sidestepsen som nya bara att spraya på och sen skölja fungerar klockrent eller som urmakaren sa är klockrent samma sak som urtvättat. Mvh |
|
|
Wallinski: tack för tipset. Har du något namn på produkten, och var kan man köpa det? |
|
|
Optimal heter det och jag köper det på mekonomen här i piteå. Men är inte säker att alla mekonomen har det men det ska vara ett surt rengörnings medel med högt ph värde då blir aluminiumet som nytt. Mvh |
|
|
Tack för tipset Wallinski -- det är guld värt, jag ska pröva det. Jag tvättate med Sonax fälgtvätt och stålull. Det blev mycket bättre men det finns fortfarande svarta prickar i aluminiumet. Om det blir helt bra med surt rengöringsmedel så är frågan hur man sen förseglar det? En sak är helt klar, man ska tvätta bilden ofta så att inte salt ligger kvar och tär. Misstänker att tidigare ägare inte varit helt vassa på tvättbiten. :-) Jag har fem bilar, men det är för att det är fel i huvudet på mig :-), jag är INTE bilhandlare... :-) Jag ska sälja några, bland annat 740:in är till salu. Om någon letar en ovanligt fräsch svart E38 till rimligt pris är det bara att höra av sig. |
|
|
Något som är surt har lågt PH, och något som är basiskt har högt PH. Det finns följaktligen inget som kan vara surt och ha högt PH! ;) Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.