AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
12.998

Sugen på X5 E53, erfarenheter?

Sida 1 av 4
Jag som aldrig tyckt att SUV:ar är jobbiga har gått och blivit lite sugen på en E53, gärna en 4.4.

Bortsett från den fina modellguiden så undrar jag lite vad ni har för erfarenheter, både positiva och negativa av modellen?
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jag är lite av en anti suv typen men har en själv, kollade runt lite på olika modeller typ VW Touareg, MB ML, cadillac srx och Landrover men den som jag gillade mäst vart min nuvarande X5 4,4. Jag fiskar en del så jag drar runt min båt med den oxå och har bara positiva saker att säga.
Men Cadillac SRX är en välldigt trevlig bil den oxå.

Är sexan för klen, eller dricker den lika mycket som V8:an?
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Blir väl oftast den effekten av för klen motor?
Que??? :)
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Pratar vi Diesel eller en annan bil?
Nej, inte diesel för min del. Jag trivs inte alls med ljudet.

Har alltid haft V8:or men är sugen på att pröva den raka bensin-sexa. Ljudet är ännu bättre i en rak sexa än i en (europeisk) V8, men jag undrar hur mycket mindre den drar?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har läst i flera trådar att 6:an får arbeta hårt och har i princip samma förbrukning som V8:an...
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
En 3.0 bensinare hade jag aldrig valt men de e jag det, Nu fick jag min rätt billigt men hade jag valt igen så skulle de bli en 4,6. Men dieslarna är rätt ok att köra och inte alls lika törstiga.
Man får skilja på E53 före och efter facelift. Facelift kom med årsmodell 2004 och innebar utseendemässigt nya framlampor med angel eyes och ny grill, och nya snålare bensinmotorer - särskilt åttorna blev snålare.

Sexan 3.0 verkar mest intressant före facelift. Det starkaste argumentet för att välja 3.0 sexan var bränslesnålhet, men det försprånget försvann nästan helt i och med faceliftens nya uppdaterade V8-or.

Dieslarna och 3.0 sexorna ligger lägst till i pris, följt av V8:orna 4.4 och 4.6is och 4.8is. De vassaste is-versionerna är inte så dyra. Får man gissa pga sin bränsletörst? X5 är ju ingen racer som biltyp.

Sportpaketet med sidesteps (instegsbrädorna på sidan) är det som gäller för mig. Jag vill gärna ha taklucka i min, mer ljus i kupen med glaslucka, men det verkar ganska ovanligt på pre-facelift.

Just nu lutar det åt en fräsch, välutrustad 4.4, pre-facelift eftersom det begärs så mycket för facelift. Jag betalar alltid mina bilar kontant, och jag tror det blir en alltför dålig affär på en facelift som sannolikt fortfarande kommer falla rätt mycket i värde de två närmaste åren.

Jag vill ha en svart, med sportpaketet, mycket utrusting, glans-svarta lister och gärna dom femekrade fälgarna från 4.6is. Sugen sugen !!!! :)

Fråga: finns inga carbonsvarta X5:or?
Preben: 4.6is är väldigt törstiga, snitt 1.49. Å andra sidan är dom rätt billiga pga sin soppatörst, och har jävulskt snygga fälgar original tycker jag.

Den nyare 4.8is har ännu mer effekt men där har dom fått ner förbrukningen, den dricker bara 1.35.

Sen gillar inte jag dom ovala utblåsen på is:en, men det är ju en smaksak! 3.0 har bara två runda pipor, en på varje sida. Dieseln har inga synliga utblås alls. 4.4:ans fyra pipor är snyggast tycker jag.

an
33
angr77
320 Coupé - 02
X5 3.0iA - 05
118d Coupé - 11
Jag gillar min X5 3.0i- 05 Går som en klocka. Lite grejer har fått bytas. Bromsbackar + skivor, En styrled har varit dålig och jag har fått byta lite grejer i ett förarlås. (Hantaget lade av), luftbälj i insugs systemet var trasig men bilen har nu gått 8000 mil...Har ägt bilen sedan 5000 mil.

Det som är fint med 3.0 är ju bränsleförbrukningen. 1.1-1.2 liter per mil tycker tycker för en 2 tons suv är helt okej.

Är det något drag då?...Vi körde en vända till Italien förra sommaren...Jag tycker att bilen hävdar sig riktigt bra. Man kunde ligga i 170-180 utan problem...trycka gasen ordenligt vid omkörningar...och då rulla om i 200 utan problem och det fanns mer och ge. Sen är den ju som en sommarstuga på fyra hjul...hela famlijen kan ju fika i bilen fast man ligger i 170...

Enda man kan säga som är negativt är låsen..som strular rätt bra när det är kallt.

X5 är en Underbar bil på vintervägar...med 4-hjulsdrift...jag har dragit upp några grannar ur diken..utan problem med dubbfria vinterdäck...:-)
Tack för era bra svar. Bensinsexan verkar pålitlig, nästan skottsäker. 0-100 på 8.3 eller 8.8 med automat. Även om V8:an är snabbare så är det rätt kvickt för att vara en SUV-kloss. Jag menar, det är inga rejs-bilar. Förbrukning anges till 1.27 el 1.29 (automat) blandat.

Det där med BMW:s lås i kall väderlek är en historia för sig. Både 5-serien och 7-serien krånglar också - högtryckstvätt, avfettning och allt regnande i detta land gör att smörjmedlet till slut lämnar låskistorna. Sägs att enda sättet att åtgärda är att skruva ur låskistorna och koka dom i en kastrull med olja på spisen.

En fråga: enligt modellguiden kom den nya, starkare och snålare V8:an 2003. Men stämmer det??? Faceliften kom ju 2004? Samma med dieseln, modellguiden påstår att nya, starkare och snålare dieseln kom 2003 - stämmer det? Är det några här som har 2003:or 4.4 eller 3.0D som kan bekräfta det?

Man kanske ska pröva en diesel i varje fall? (Jag är lite pervers när det gäller motorljud, bäst av alla låter en rak bensinsexa följt av en europeisk V8:a. Amerikanska V8:or låter bättre än europeiska, är tändföljden annorlunda?) Dieseln låter inte så kul tycker jag, men den drar ju mindre. Vad är skatten på dieseln så man kan räkna var brytpunkten går, hur mycket man måste köra per år för att det ska löna sig?
Jag har nu sökt genom 2003:orna (Tillverkade från 2002-09 t.o.m. 2003-08) på mobile.de, och det verkar vara ett fel i modellguiden.

4.4 V8:an med 320 hk kom årsmodell 2004, inte 2003 som modellguiden felaktigt anger. Och 3.0 dieseln med 218 häst kom också årsmodell 2004, inte 2003 - fel där också såvitt jag förstår.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Själv är jag sugen på en X5 diesel, hellre 3,0d än 3,0 bensin pga dieselns sköna vrid.

Men skatten hamnar nog på 8-9000 om året. Själv skulle jag LB regga då jag ytterst sällan använder baksätet, samt att man nu för tiden inte behöver galler i bilen.

______

Jag vill ha en svart 02-05 med svart skinn, glanssvarta lister och sportpaketet (sidesteps bl.a), mycket utrustning och taklucka. Lite jobbigt att det är så ont om såna. Verkar lättare att hitta en sån ute i europa, där priserna ligger lägre också.

Antingen är det trälister, utan sportpaket, utan navi, ljusful (i min smak) inredning, 17-tums eller 22 tums groteska fälgar (går iofs att byta ut) eller kromlister.

Men, väntar man så dyker den upp.... Om någon känner till en sån enligt ovanstående beskrivning får man gärna tjoa till! :)
weeman: tack för infon.

Jag är öppen för en diesel också, men då får det bli en 04 eller nyare. Den gamla dieseln (186 Hk) verkar både trött och relativt törstig.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är det märkbar skillnad på gamla och nyare 3,0d alltså?

______

Jag tror det, i AP:s modellguide står gamla som 0-100 på 10,5 och nya på 8,8, och nya skulle dessutom dra 0,94 (manuell 0,86) mot 0,97 för gamla motorn.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Glöm diesel om Ni inte kör många mil per år. Sedan bör man nog tänka om om man anser att förbrukningen är av vikt när man köper en SUV i X5 klassen.
Den 3.0L jag hade på lån drog inte under 1.3L/milen eller 540n under 1.4 L/mil men då jag bara kör runt 1000 mil per år så kvittar det om man har en som drar 1 eller 1.5.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Brytpunkten för diesel verkar gå vid ca 2000 mil, men hur kul blir dom 2000 milen, innan det öht lönar sig??? :)

Pågen, du har rätt att X5 inte är en "ekonomibil". Och om din drar 1 eller 1.5 "kvittar" dig 6000 kr per år om du kör 1000 mil.

Är van vid V8:or, har senast haft två Mercedes SL 500, och två BMW med V8 - en 540iAT och en 740iA. Mina SL har fått ta vad dom behöver, men X5:an kommer användas som vardagsbil och hundbil och kvalar inte in i den klassen för mig, även om jag tycker dom är fina.

Så här tänker jag:
En 4.6is drar ca 20% mer per mil än en 4.4, och kostar ca 2000 kr mer i försäkring än en "vanlig" v8 4.4. Kör man 2000 mil / år, bli det ca 5000 kr mer i bensin och 2000 mer i försäkring - ca 7000 kr dyrare per år att ha en 4.6is jämfört med en 4.4. Jag tycker 7000 är mycket pengar om man inte får så mcyket för dom, men det är jag det... Är den så mycket roligare att köra?? En X5 är ju nästan en buss, en SUV, ingen sportbil menar jag? Då är 7000 mycket pengar tycker jag, om skillnaden bara är 0-100 på 6.5 sek istället för 7.0 sekunder i "bussen". :)

(nu slutar det väl ändå med en 4.6is, man är ju inte alltid så logisk, haha!!) :o)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.