|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det handlar om refernsramar givetvis. Hassos compakt med puderdosa under huven borde rimligtvis väga mindre än en 323 Ci med 2,5 liters sexa under huven. De tror jag på en bil som e36 är en klar fördel i vinterföret. Det verkar ju finnas fler än jag som tycker att e36an är vidrig när du har bra fäste under det ena hjulparet men ivarierande sådant under det andra. Min bil var dock inte sänkt på något sätt. Och min brors E36 325 Ci var identisk i uppförandet med den lilla kryddan då att den saknade ASC... Länk |
|
|
Vad vill du ha ut av den här tråden, wendtan? Det är väl ett ganska välkänt faktum att bakhjulsdrivna bilar utan elektroniska hängslen (Volvo har ju tillverkat en och annan sådan genom åren...) inte är några höjdare i halt väglag om man inte använder sitt huvud. Det senare brukar ju dessutom fungera betydligt sämre under drogpåverkan. /Masten |
|
|
Inget fel på bilen som sådan,driver bra fin balans och bra fäste om man har bra däck. Balanserad och hyfsat lätt att leka med Om man initierar sladden själv,när det oprovocerat släpper är bakänden digital,"det är lugnt,det är lugnt,det är lugnt,hoppsan 90gradersvinkel!" Tror alla bilar jag haft innan och E92an jag åker nu är bättre som vinterbil,berättar tydligare och tidigare vad som händer och då har man chansen att åtgärda problemet. Vad gäller sänkt så var min helt original och väl efterhållen med färska vinterdäck och fungerande ASC,hade 8års 15000mils erfarenhet av bilen så jag kände den ganska väl men ändå kom sista kastet som en överraskning,det var inte första gången jag blivit överraskad av bilen men sista. Henrik |
|
|
Masten: Det är en diskussion kring Bmw E36 egenskaper på vintern. Jag vill inte ha ut något av tråden alls. Det är en diskussion, detta är väl fortfarande ett diskussionsforum för bmw bilar inte sant? Att personer sedan har olika åsikter är normalt sett något som är lika naturligt som att de har ett unikt utseende. Länk |
|
|
Till dem som aldrig har kört en bil utan antisladd: Sök upp lämplig plats, gärna en bottenfrusen sjö. Stäng av alla livremmar och hängslen i form av antisladd och liknande. Kör en hel dag och ha riktigt kul. Kör en dag till och testa alla hjälpsystem och vad dessa gör för nytta, sätt upp hinder som skall passeras mm. Efter bara ett par dagars träning kommer ni att bli fantastiskt mycket duktigare att hantera vinterväglag. mvh/ Anders |
|
|
AKN har ett mycket bra tips där. Jag kan för övrigt upplysa om att de 10 år jag kört Mazda 626 -88/-89 på hiskeliga 90 Hk med vanliga vinterdäck (och givetvis bästa fram... ;) ) så har ännu ingen 2-hjulsdriven BMW med vanliga vinterdäck haft ens en chans att hänga med runt en plogad bana på sjöisar. Ja egentligen gäller det alla bakhjulsdrivna bilar med likvärdiga däck. Detta kan då kanske har olika förklaringar, och var och en får välja vad de anser mest sannolikt. 1. Jag är en total gud på att köra bil i halka. 2. Alla som körde rwd-bilar var sopor bakom ratten. 3. FWD är helt bättre tryggare och stabilare, med bättre väghållning på vinterföre än rwd. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Jag tror på nr 2 eller nr 3. | |
|
Inte för att fwd alltid är idealiskt vid halt väglag. Var det någon som ropade understyrning? Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Inget är alltid idealiskt vid halka, men fwd är trots allt generellt sett bättre och säkrare på vinterföre än rwd. Därmed inte sagt att fwd är roligare, eller att rwd är värdelöst. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr T, Jag tror på 1 och 2 :-) mvh/ Anders |
|
|
haft min e36 i 2 och en halv vinter nu. upplever den som väldigt kastig bak även fast jag har lastat ner bakändan med ca 25-30 kg. däcken är nu på 7,5 mm och har gått 1 hel vinter typ. halva förra och halva nu då. bara man lär sig hantera bilens varningssignaler är det inga bekymmer. men rätt som de är kommer den där oväntade och då blir de svårt oavsett bil! dock kör mor ifrån mig i en 270cdi och 6mm däck runt om :S ska också tillägga att detta är första vintern med mina powerflex-bussningar i framvagnen och fräscha stag. å de är stor skillnad mot för förra vintern. så kan ligga nått i det med. de är ju en gammal bil nu. BMW ownz |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bakhjulsdriven med motorn bak = ultimata tvåhjulsdrivna vinterbilen, de flesta är för unga för att testat, men man tar sig fram bedydligt längre än med en framhjulsdriven bil iofs så handlade detta om ishalka i berusat tillstånd enligt artikeln ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nej du hasso, det här är den ultimata tvåhjulsdrivna vinterbilen : Länk Det fanns sådana hemma under många år när jag växte upp. Jag minns ett flertal tillfällen där vi fick dra lös bakhjulsdrivna bilar med motorn bak. ;-) |
|
|
Klart hasso har rätt, i varje fall vi pratar framkomlighet med 2-hjulsdrift. En Bubbla med stora smala hjul och bra däck är överlägsen (på egen hand, inte att dra bort andra bilar). mvh/ Anders |
|
| Ni som lastar mycket dör bak - vad händer när det verkligen släpper och den extra vikten gör sitt för att dra baken runt? Någon som har upplevt detta? | |
|
jasko76: de blir väll samma som att ha passagerare bak. när de börjar kasta så kastar de i ett längre långsammare ställ. de kommer och varar längre tid och sträcka helt enkelt. du har ju iaf bättre grepp med tyngden så man häver även sladden lättare om de finns lite grepp att tillgå (inte blankis). sen får man vara extra beredd på retursladden. de är vad jag upplevt. rätta mig om jag har fel. BMW ownz |
|
|
Jag har haft en hel del trevliga vintrar i div. olika rwd-bilar, från Opel Rekord C Coupé -69 lätt trimmad via Ford Torino Country Squire 460 Police Interceptor -73 till Renault R10 Gordini 110Hk, plus en drös av alla möjliga andra mer eller mindre vanliga rwd. Det var egentligen inga större problem, man fick helt enkelt anpassa sin körning efter bilens egenskaper och väglagets beskaffenhet. Alla hade sina egenheter och den som nog var tokskojigast men också mest svårkörd var nog R10 Gordini. För den var en smula baktung, vilket å ena sida gav bra driv, rakt fram, inte minst för att framhjulen lätt bara kasade rätt fram hur man än rattade när det greppade bra bak. Så antingen köra riktigt riktigt snällt, eller ta i riktigt brutalt så att man alltid själv bestämde att när det skulle ut med bakänden och därmed få lite mer grepp på framhjulen, fast då upptäckte man nästa problem, den urusla svängradien som gjorde att man inte kunde ratta emot mycket innan det tog stopp i ratten och man riskerade att snurra. Jämför med en Volvo 240 där det verkar finnas minst ett halvt rattvarv kvar hur mycket man än rattar. Sen har jag kört en jäkla drös olika fwd med, vissa bättre andra sämre. Men generellt sett alla (vissa undantag finns) har känts bättre stabilare och säkrare på vinterföre. De kräver t ex inte alls lika mycket passning och tungan-rätt-i-mun vid ömkörningar över eller igenom snö/moddsträngar, eller bara körning i mer moddiga förhållanden. Där brukar rwd gärna vilja såsa med rumpan och man kan tvingas dra av på gasen för att det inte ska bli väl lynnigt och osäkert och då är risken att man inte kommer om alls. Med fwd så är det nästan bara att ge gas ut på omkörning och sikta dit man ska. Skulle det börja släppa så ser man mest bara varvräknare och hastighetsmätare som far upp och det kan streta lite i ratten, men det går i stort sett rakt och fint utan att det börjar såsa jazza och kasta med rumpan. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Håller med dig Frrla om att bilen känns sladdig vinterväglag. Har nästintill nya vinterdäck och bilen är sänkt men upplever att jag får ge max 20-30% gas på vinterväglag oavsett växel för att inte ASC ska blinka. Såg att du bor i Ånge vilket är nära Sundsvall som jag själv befinner mig i så jag vet ju vad vintrarna här går för om man säger så. Dock kom jag hem från Vemdalen i går åkte min 328 Coupe dit 4 pers och full packning och bilen drog smått otroliga 0.89l/mil på hemvägen och måste säga att med den vikten så jobbade ASC inte alls lika intensivt som när man kör själv och bilen kändes mycket stabil hela vägen hem jämfört med när man kör själv så det där med att tynga ner bilen bak kanske inte alls är en sån dum ide eftersom det inte verkade påverka bränsleförbrukningen alls iaf efter 90vägar. Är fortfarande chockerad över bränsleförbrukningen på min 328a vet inte hur andra upplever det men min drar sällan över 1liter/blandad och då kan jag köra i princip hur hårt som helst med bilen. Iförsej är den pedantskött och gått under 17´mil |
|
|
Jag har haft två E36, både med och utan ASC+T, och jag fick först höra flera historier om hur håriga bakhjulsdrivna bilar kunde bli på vintern. Därför köpte jag riktigt bra vinterdäck (Nokian) inför första vintern och jag upplevde aldrig någon av dem som problematiska. Hade endast en incident med bilen utan ASC+T när jag fastnade vid ett rödljus i centrala Lund, och det kan man dessvärre beskylla vinterdäcken för då det hade krävts snökedjor för optimalt grepp. Så det som gäller är det vanliga, E36 eller ej, nämligen bra däck och gott omdöme. Tyvärr så saknas båda dessa faktorer hos många av E36 förarna idag vilket länken i denna tråd understryker. |
|
|
Rauta: angående din soppaförbrukning i jämförelse med mig så kan den sluka 2.5L mil om man kallstartar i -15 och kör som folk. men när den blir varm har man kört 110-120 till max i Sundsvall och har bara tankat 100kr på macken och haft torr tank innan. då också full bil. en liten sak om däcken. mina framdäck är mer slitna än bak nu. iaf dubbarna. har inte skiftat fram och bak sen jag handlade mina nya. då kör jag halva tiden utan asc inkopplat också. då man gärna hänger ut lite i kurvor på 50vägarna till jobbet. Dr Tinnitus: ursäkta mig men jag förstår inte riktigt meningen med ditt inlägg. vem och vad svarar du på? BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.