|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, har sålt min 520D -08 och har nu skrivit på kontrakt för en ny 520D. Eftersom motorvalet inte går att beställa ännu så har jag lite tid på mig att fundera igenom lite detaljer och jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på : - Ryktesvägen har jag hört att M-paketet är på väg och att det då skulle komma oktober-november 2010. Kan någon bekräfta/dementera ? Om ja, när går det att beställa i så fall ? - Prövade 530D i nya karossen och helt plötsligt känns ju 520D som ett klokt val rent ekonomiskt, men vilket vrid i 530D..... Om man chiptrimmar 520D, vad får man ut för effekt ? Vilket fabrikat ska man välja ? - Övriga tips på bra utrustning att välja till nya 5-serien ? Tack, Hans |
|
|
Hej Halipte, jag kör numera F10 525d, tidigare E61 520d. Det jag hittils är mest nöjd med jmft. mot tidigare. - Valet av 525d motorn, underbar känsla med 6.a under huven, drar mer diesel ja, men gud vad kul att köra/lyssna. - Sportautomat, hade manuell tidigare, skillnaden är som natt och dag. - Sportsäten (F10) mot standradsäten(E61), standardsätena tyckte jag var bra men sportsätena ett par dimensioner bättre (komfortsäte är ytterliggare bättre än sportsätena) - Hifi stereo, har/haft detta på båda bilarna, men då F10 är betydligt tystare (inget/minimalt väg/vindbuller) känns stereon betydligt bättre. |
|
|
Hej, tack för snabbt svar ! Har inte riktigt funderat över motorvalet så hårt, men man kanske skulle jacka upp till 525D ? Hur nöjd är du med nya automatlådan ? Även jag körde manuellt tidigare, men nu blir det automat, däremot har jag varit inne på den andra automatlådan, utan paddlar. / Hans |
|
| Halipte: jag är mycket nöjd med sportautomaten, förutom paddlar och sportläge direkt på växelspaken, får du också med Driving dynamic control (Normal, sport, sport+) jämfört mot "comfortautomaten". Prisskillnaden på 2000,- är då närmast försumbar. | |
| OK, tack för snabbt svar. Jag byter nog till automatlådan som du beskriver, ingen komfortförsämring i övrigt som jag har tolkat det med andra ord ? | |
|
Njae: lite osäker här, sportautomaten har inget komfortläge, normalläge är det "mjukaste" (mjukt nog för mig). Vanliga lådan skall så vara mer komfortinriktad och har kanske då bara comfortläge? - Någon annan på forumet som vet detta mer bestämt? |
|
| janih: Vad jag har förstått så behöver man åtminstone lägga till Dynamic Damper Control för att få tillgång till komfortläget. Men då tror jag också att man i samtliga lägen har lite mer avancerad fjädring som på elektronisk väg anpassar sig efter underlaget. | |
| bimmerfrei: jag tror att ditt resonemang är korrekt. | |
|
Sportautomaten är lite mer sportigt programmerad än den vanliga lådan. Jag antar att den drar lite längre på växlarna även i standardläget. Den vanliga lådan har också ett sportläge där man kan föra spaken till vänster och även växla manuellt. Men som sagt, Dynamic Driving Control får man bara om man har sportautomaten eller Dynamic Damper Control. När det gäller motorval så hade jag valt 525d för 520d då en sexa ändå alltid är en sexa med lite annorlunda gångkultur. Jag har beställt en F11 520dT eftersom det inte kommer någon 525dT vid lanseringen. Det är väl bara att bita ihop och gilla läget. Kompenserar med att lägga på sportautomat, dynamiska dämpare och värsta stereon istället :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.