|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Sitter som bäst och specar nästa bil, vilken motor skall jag välja, 528i eller 525d? Jag tar ut den som tjänstebil och har beloppsgräns på 10-11 Pbb = 428-471.000 före rabatt men inkl utrustning och v-däck. Jag kör bara 2000 mil per år och bränslekostnad är inte så viktigt. Jag tror inte jag får in 8-vxl automaten eller större motor pga prisgränsen. Jag kör hårt och gillar att ha bra tryck i bilen. Säljarna på BMW säger att det nästan bara säljs diesel nu för tiden och visst är de fina att åka med, framförallt med automat. Men jag gillar aktiv körning, är 525d rätt val då eller är det en 528i jag skall beställa? | |
|
Hjärta = Bensin Hjärna = Diesel |
|
|
Hej Gillar du aktiv körning skulle jag valt bensinaren. Säkerligen trevligare ljud, gångkultur, effektutveckling och gasrespons och så klart snabbare. Har du någon info om priser, utrustning etc? Mvh Arese |
|
|
Ja, det är ungefär så här jag resonerar, men säljarna säger att de säljer 9 dieslar på 10 bilar. Var tog alla körentusiastiska BMW förare vägen? Jag har en svensk spec lista utan priser men med alla tillval, som jag fick ner från bmw.se igår. Idag går den inte att få ner längre och säljaren säger att den inte borde ligga där och att de inte sett den (han ville ta kopia på den). Sedan har jag den tyska prislistan som finns på bmw.de. |
|
| Tja, snart är det väl bara vi entusiaster som kör bensin...... | |
|
Med tanke på dina relativt få miltal och de bilar du haft tidigare låter 528i mest rätt. Den borde vara riktigt kul 0-100 på 6,6 sek (i st för 7,2). Vilken utrustning har du tänkt? |
|
| Av vad du berättat,så: 528an | |
| Och vad skall vi gissa att priset landar på för 528i? 390-400 tkr? | |
|
528i kommer väl att ersätta 530i så billigare än idag blir den inte, snarare tvärt om, en bas 530i kostar idag 419.000. plus options på minst 100.000 om det skall vara något att åka i. Utan rabatt så hamnar den nog på 530.000 o uppåt |
|
| Vad de oftast säljer bör inte påverka ditt val. Kan det vara så att de har bättre marginaler på dieslar & hellre vill sälja den? /// Daniel | |
|
Nog hårdsäljer de dieslarna alltid, du kanske har rätt att de har bättre marginal? BMW Stockholm har inte ens en demo bensin 530i E60 tillgänglig längre. Tänkte att jag skulle köra både 530d och 530i samma dag för att avgöra, men det gick inte. Går det överhuvudtaget att ha 530d med manuell låda (har så kort vridmomentskurva)? |
|
|
Klart att du kan ha en 530d med manuell låda, men jag tror att andrahandsvärde kan bli lite svajigt - många som köper en så pass stor dieselmotor förväntar sig en Tomatlåda. Speciellt i en bil som 5:an. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Håller med Narvselius. Dieslarna är idag riktigt trevliga och de går att få bra fart på motorn med hjälp av omprogrammering. Nu har jag iofs en 535 E61 som är ommappad, den är grymt trevlig. Det är trevligt med automat, men ibland saknar jag min manuella 330d E91 jag hade innan. Återigen jag skulle välja en 530D manuell om du får in den i din kalkyl. /Janne |
|
|
F-n, det kan bli dyrt att byta bil.. Jag behöver iof inte en ny bil, men det är alltid kul att ha nåt nytt. ;-) 530d Limousine 49.300,00 EUR Lackierung, Interieur und Felgen Saphirschwarz metallic 475 980,00 EUR Exclusivleder Nappa mit erweiterten Umfängen Oyster/Schwarz NACX 3.030,00 EUR Leichtmetallräder V-Speiche 331 mit Mischbereifung 2K3 2.500,00 EUR Editionen + Pakete Innovationspaket 7A2 2.950,00 EUR Sonderausstattungen BMW Diesel mit Blue Performance 163 1.190,00 EUR Sport-Lederlenkrad 255 140,00 EUR Bereifung mit Notlaufeigenschaften 258 0,00 EUR Sport-Automatic Getriebe Steptronic 2TB 2.350,00 EUR Soft-Close-Automatik für Türen 323 640,00 EUR Rückfahrkamera 3AG 420,00 EUR Glasdach, elektrisch 403 1.330,00 EUR Fußmatten in Velours 423 Standard Innenspiegel automatisch abblendend 431 210,00 EUR Raucherpaket 441 30,00 EUR Aktive Sitzbelüftung vorn 453 810,00 EUR Komfortsitze vorn, elektrisch verstellbar 456 2.260,00 EUR Durchladesystem 465 500,00 EUR Lordosenstütze für Fahrer und Beifahrer 488 0,00 EUR Sitzheizung für Fahrer und Beifahrer 494 380,00 EUR Interieurleisten schwarz hochglänzend 4AT Standard Scheinwerfer-Waschanlage (Bestandteil von Innovationspaket) 502 0,00 EUR Park Distance Control (PDC) 508 810,00 EUR Xenon-Licht für Abblend- und Fernlicht (Bestandteil von Innovationspaket) 522 0,00 EUR Adaptives Kurvenlicht (Bestandteil von Innovationspaket) 524 0,00 EUR Klimaautomatik mit 2-Zonenregelung und erweiterten Umfängen 534 400,00 EUR Fernlichtassistent 5AC 150,00 EUR Surround View 5DL 700,00 EUR Parkassistent 5DP 550,00 EUR Navigationssystem Professional 609 0,00 EUR Head-Up Display (Bestandteil von Innovationspaket) 610 0,00 EUR BMW Assist - Verkehr VI+, Notruf, Auskunftsdienst, Pannenhilfe 612 0,00 EUR Internet 614 0,00 EUR BMW Online - E-Mail und Adressen, Parkplätze, Börse, RSS-Feeds, Wetter, Hotels 616 0,00 EUR Spracheingabesystem 620 0,00 EUR Handyvorbereitung Business mit Bluetooth Schnittstelle 633 0,00 EUR HiFi Lautsprechersystem Professional 677 980,00 EUR USB-Audio-Schnittstelle 6FL 300,00 EUR BMW Night Vision mit Personenerkennung 6UK 2.000,00 EUR M Sportfahrwerk 704 420,00 EUR BMW Individual Dachhimmel anthrazit 775 380,00 EUR Navigationssystem Professional mit integrierter Handyvorbereitung Bluetooth 7SP 3.800,00 EUR Speed Limit Info (Bestandteil von Innovationspaket) 8TH 0,00 EUR Gesamtpreis 79.510,00 EUR Med rabatt plus att lite utrustning borde hamna i paket - så hamnar man kring 680-700k. Men man får en grymt komfortabel pendlar bil. /Andreas. |
|
|
Jag pratade nyss med min BMW säljare - han har redan lagt in 17st F10 i systemet, leverans April-Maj. De flesta har valt 530d. Ngn enstaka är 550i och 535i /Andreas. |
|
|
Fritzz vilken handlare är det? Min handlare vägrar att ta emot ordrar då han inte vet hur specarna kommer se ut. Låter rimligt att de flesta är 530d än så länge. Sedan när 520d kommer säljer den nog rätt bra i snikversion då många får in den i sina tjänstebilsavtal. BTW: Du tog ful exteriörfärg men rätt fälgar! |
|
|
provkör nuvarande E60-modellerna, det finns alltid två läger när det gäller dessa val. jag vet att jag själv hade valt 525dA om den fick plats i ekonomiplaneringen. stor bil kräver vrid för att bli riktigt harmonisk. dock inte på bekostnad av gångkultur, men med 6cyl dieslarna behöver man inte göra det valet, de både går och låter riktigt fint. |
|
| Narvselius; cool att du rekommenderar dieseln med automat! Andrahandsvärdet är inte intressant genom att det blir tjänstebil. Men blir det inte ett väldigt ryckande i växelspaken genom att dieseln har så kort vridmomentskurva? | |
| På BMWs tyska hemsida finns priser... | |
| Aldrig manuell låda...jo om jag hade en rejsmotor med temprament men det kan man inte kalla 530d för...varför manuell? tittar man i beglistor så är det minus för manuell.Enda gången man vill vxla manuellt är sekvensiellt men då med en grym motor. | |
|
Rennwagen: Vridmomentkurvan är rätt lång och fin, men varvtalsområdet är begränsat i jämförelse med en bensinare. Detta har man givetvis kompenserat med utväxling - på mina manuella dieslar ligger jag normalt mellan 1.500 - 2.500 varv och vill påstå att jag inte växlar mer än med en bensinare, speciellt om man kör aktivt. x25d har ett rätt mastigt ljud, låter mer som v8 än r6 och har en karaktär som är mitt emellan bensinmotor och diesel, tycker definitivt inte att manuell låda sabbar upplevelsen. Jag körde tidigare 535d med automat, tyckte dock automaten bara var till en fördel när man gjorde en oplanerad manöver - t ex plötslig acceleration eller agressiv stadskörning. I övriga moment, t ex inspirerande körning på småvägar kändes det som lådan levde sitt eget liv, svårt att dosera effekten. Automatlåda är nog en rätt subjektiv grej, vissa älskar det, andra hatar det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.