AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
51.487

Nya 5-serien F10, vilken motor är bäst 528i vs 525d?

Sida 2 av 3
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Hmm... Skall nog åka och provköra 530d manuell om de har en inne. Det får avgöra beslutet. Fördel är också som någon skrev att man kan chippa dieseln och det går inge vidare med 528i.
Funderar även på lack. Alpinvit är inte dumt, speciellt inte eftersom den är gratis. Metallic bör också vara ljus för att framhäva de fina linjerna, Kashmirsilver eller spacegrå. Oyster läder blir riktigt snyggt men gör sig nog bäst till svart.
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Nu har de fått priserna på BMW.se hemsidan
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Har någon hittat vridmomentkurvor till de nya F10 motorerna. Jag hittar dem inte på BMWs hemsida eller i brochyren.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Momentkurvor för diesel - kolla E90-serien. Samma motor numera.

----
BMW CS #6212
Även entusiaster kan köpa Diesel, kan vara minst lika roligt att köra som bensin, speciellt med de lite mindre motorerna. Dagens bensinare (under 3 liter) känns ju sega och vridmomentsvaga jämfört med jämnstora dieslar. Köp Diesel om du frågar mig, och tro mig jag är entusiast.
Mvh
Verdi
Det är iaf inga problem att köra diesel med manuell låda. Även om man kör en "snikmodell" som 2-litersdieseln som jag.

Men som alltid, vid mycket stadskörning är det fördel automat. Kör man mest landsväg och motorväg så behöver man inte växla så ofta.

Jämfört med en bensinsugmotor så behöver du ju inte växla ner vid omkörningar på samma sätt t ex.

Själv är jag supernöjd med min chippade 2-litersdiesel. 221hk/450Nm och en uppmätt förbrukning under 0,55 l/mil (9 tankar av 10 iaf) är ju sjukt bra. Inga problem med vibrationer heller...

Men så är jag betydligt mer pragmatisk än dogmatisk... :-)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tittade på en 535a i dag, den såg riktigt trevlig ut.
Ska bli kul att få provköra nya V8an när den kommer. Bör nog gå att få fart på det ekipaget;)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Det blev en 525d (F10) med manuell, Alpinvit, svart skinn, 18´´, m-fjädring, sportratt, mm mm mm.
Nu skall den bara levereras v19 och få sig en inkörning och trimchip...
Var länge inne på 528i men tj bil gör att jag slipper skatten, får låg förbrukning och härligt vrid som är i paritet med min gamla M5 e39. Provkörde 530i mot 530d gamla karossen och då var saken klar.

Visa användare
2
_behar_
530-04
3 serien ska vara manuell
5 serien ska vara Automat
"3 serien ska vara manuell
5 serien ska vara Automat"

Varför?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis Rennwagen!
Såg en vit F10 idag och den gör sig riktigt bra i vitt, jag tror du blir nöjd med motorn. Man verkar kunna addera utrustning i oändlighet i konfiguratorn:)
Mvh
Asken
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har bokat en F11 525d och är också inne på att köra manuell igen även om jag sneglat lite på och provkört en F10 530d med automat. Fungerar ju bra i stadstrafik.

Men jag blir ändå inte riktigt vän med automatlådor. Det är ju en helt annan körteknik med automat. Jag vill själv bestämma när det ska växlas och vill inte att någon kick-down ska gå in bara för att jag trampar gasen i botten. Sedan när jag släpper efter lite på gasen vill jag ibland ligga kvar på samma växel och vill inte att lådan ska växla upp. Det blir nog en manuell den här gången också.
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Fördel med manuell är att man kan köra på dieselns vrid och undviker ev onödiga kick-downer från automaten. Samtidigt är de nya automaterna "smarta" så de kör lite enligt den principen. I mitt fall var det även kostnaden som gjorde att jag tog manuell. Hellre 525d manuell än 520d automat. Kör man extremt mycket stadstrafik är det klart trevligt med automat, men annars manuell.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Lite samma resonemang för mig också. Om jag ändå inte är överväldigad av automatlådan så varför då betala 25.000 kr extra. Andra gör säkert helt andra val men jag kör mestadels motorväg med sexan växel i hela tiden. Vid kökörning önskar jag docj ibland att jag hade en automat.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ni upplever inte att känslan i drivlinan blir för "grov" vid diesel + manuell?
Fast det kanske snarare ska ses som en fördel?
Manuella lådan i X25d-modellerna är en rejäl sak (samma som i bla M5 E60 USA-spec) och BMWs manuella lådor är ju allmänt rätt 'mekaniska'.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
HFR, inga problem alls.

Tycker dieselsexa och manuell låda är en klockren kombination på landsvägen!

Gorban
F20 118d M Shadow -18
Håller med HFR på landsvägen är det suveränt. Man behöver sällan eller aldrig växla ner. Vill man ha bilen lite mer alert så kör man på femman i stället om det är tät trafik och man vill att bilen ska svara blixtsnabbt på gaspådrag när man byter fil.

Sämst är den manuella lådan när man drar iväg från stillastående då bilen har sånt vrid. Så fort bilen har börjat rulla får man lägga i tvåan. När man har dragit ordentligt på tvåan kan man gå direkt till femman om man vill. Men det är väldigt svårt att köra mjukt och fint utan ryck när man växlar mellan ettan och tvåan och eventuellt trean vid kökörning.

Bästa känslan är när man kör ut på motorvägen med fyrans växel i och rejäl gas. Bilen drar fint långt upp i varvtalsregistret innan man behöver växla.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Exakt det Gorban beskriver tycker jag är enda nackdelen med manuell, kärv låda. Dock ärt det trevligt att ha full kontroll och man sparar 21-23'kr netto.
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Provkörde 530d i helgen, brutalt vrid och hyffsad karaktär på varv. Det blir kanon med 525d manuell, då undviker man automatens onödiga kick-downer som gör att motorn går på varv snarare än på vridet.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Vad tror ni om valet mellan 530d manuell och 535i manuell?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.