AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.792

Förardörren går inte att öppna. e46 330ci

Sida 1 av 2
Drog i handtaget idag när det var kallt och bilen var visst låst. Nör jag sedan tryckte på clåset och skulle låsa upp bilen så gick det inte. Någon som vet om det är svårt att åtgärda? Enormt irriterande...
hehe det hände mig här om dan oxå, va tvungen att gå in i bilen via passagerar dörren och på köper fick jag airbag lampan tänd antagligen pajat sensor i stolen.
Ok så att om jag skulle krocka och airbagen utlöses så går inte dörren att öppnas? Hmmmm...
Va ?
Jag tror jag måste ha missförståt:P Men jag tror jag förstår vad du menar nu;)
Hur fixade du till dörren? Ingen m3 än?:)
Aha det e du :) Mr.N
körde bilen med full värme så gick den upp efter ett tag :)
Finns en intressant ute nu men väntar på svar från ett jobb nu
jepp:) Ok. Kommer väl en massa till sommaren. Jag misstänker att "vajern" har lossnat:S Blir ingen respons alls när jag drar i handtaget....
exakt så kände jag oxå, trodde oxå att vajern gått av.
Ok då får man hoppas på det bästa nu då.... Jobbigt. läge!
Prova göra som jag gjorde, men akta passagerar sätet
Har varit med om exakt samma grej,som sagt kör på full värme ett tag så ordnade det sig.Om inte beställ nytt handtag,har varit med om det oxå dock inte samma dörr.
Detta är ett vanligt problem på våra e46or. Händer mig och min kollega också när det är riktigt kallt.
Enligt bmw så finns det inget problem som råder bot på detta även om du byter hela låsmekanismen då samma konstruktions är kvar.

Fick ett tips från en mekaniker om man har mycket problem med detta att plocka i ser dörren och täta låskmekaniken med ett silikonlager så inte fukt kan komma in och frysa.

Vad exakt i låset det är som fryser har jag ingen aning om men som det verkar så gäller detta enbart Coupé modeller?

Allmänt så känns det som att delen i låset som kopplar ihop handtaget med låset igen så det inte är "löst" fryser så när man låser upp dörren så är handtaget fortfarande i låst läge.

Själv så har detta skett för mig en gång och det efter att jag tog ut bilen ur garaget och åkte 1mil sedan parkerade i två timmar i -21grader och då hade låset fryst ihop.

Finns det någon som har löst detta problemet och kan komma med några bra tips?
Ed
49
Edwardsson
Saab 9-3 SC 1.9TTiD Vector -09
Har haft samma problem med min 320i touring. Låset tinar efter någon mil eller så, men ganska så frusterande när det händer. Har dock endast hänt på höger framdörr.

A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox
Precis som ni säger så löste det sig:)
Gött, man förväntar sig alltid det värsta men skönt när de slutar bra
idag hände det mig igen, jag löste detta genom att hälla 4st fulla hinkar (40l) med varmt vatten på dörren :)
LOL
Dessa couper är inte gjorda för denna kyla :)
Gee
Ne dem är nog inte det, har dock inte problem med att dörren inte öppnas men fönsterhissarna slutar fungera så rutorna går inte ner dem 10mm som dem ska sen hamnar rutan utan på listen när man stänger enormt irriterande :P
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Japp, precis som Gee säger har jag upplevt det av och till varenda vinter och ÄVEN sommartid.

Verkar inte finnas någon universallösning på detta till synes löjligt enkla problem.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har lärt mig den hårda vägen med cabben att det är superviktigt att skrapa sidorutan längst ner längs gummilisten väldigt noga - allt för att rutan ska kunna gå ner så lätt som möjligt. Lyckades också öppna en gång (hardtop på) då rutan inte gick ner och kunde sedan bara stänga med rutan utanför. körde lite med elfönsterhissen och sen sa det pang i dörren - elhissmotorn hade då dragit av en svets i kryssvaggan som håller upp rutan och sakta sjönk rutan ner - och jag som hade 40 mil hem.....
Körde i kylan till BMWverkstaden på plats (Skövde) och fick komma till akut - jag demonterade dörrsida och de svetsade ihopa krysset. Hemåt två timmar försenad.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.