AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.557

Värmeproblem i coupen med E36!

Sida 1 av 2
Bi
8
BimmerM
e34 M5 -89
e46 316
Tjena!
Som rubriken lyder har jag problem att få värme i coupen på min E36,det kommer värme om man kör landsväg över 80km/h en stund,men sedan när man saktar in slutar värmen genast!
Har förr haft problem med temperaturen i motorn,men det var luft i systemet,samma problem nu?
Kan även tilläga att den dricker lite kylavätska i bland..
Någon som har en lösning?
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Skulle tippa att kylaren är dålig
Be
21
Berrkan
Bmw 320 -91
325 -91
ett tips när är ju att prova lufta. ställ dig så brant du kan, he på full värme och öppna luftskruven. Sen varvar du motorn ordentligt (direkt på spjället) och se om du får ut luften. Är bilen kall kan du ju hålla för lufthålet med fingret medans du varvar. Hade samma problem och jag fick ställa mig riktigt brant innan jag blev av med luften.
Be
21
Berrkan
Bmw 320 -91
325 -91
kan tillägga att du kan öppna exp. kärlet också så du ser om det går in nå mer kylarvätska.
Bi
8
BimmerM
e34 M5 -89
e46 316
Berrkan- Har du bilen att gå när du öppnar luftskruven?
Har provat lufta nu,blev bättre men int bra ännu.
Skall prova idag igen.
Lt
40
Lth
BMW 330i Touring M-sport 2004
hej jag har samma rpoblem på min 323:a -96. jag får varmluft när jag varvar mycket...men låter jag den stå på tomgång t ex så komemr det kalluft efter en stund. har nyss bytt termostaten o den vare INTE! har luftat systemet noga...ingen skillnad! den enda jag kan tänka mig är att vattenpumpen är dålig:S låter konstigt men vad gör man?!
en polare sa att, ibland så sätter det igen sig lite vid värmepaketet. då sa tipsade han om en EXTRA cirkulationspump. låter bäst hitills.

Eller är det nån annan som har tips om nått annat?

Mvh
Bi
8
BimmerM
e34 M5 -89
e46 316
Jag provade lufta ordentlit igår igen och nu kommer det värme :)
Mycket viktigt är att du skall ha brant lutning på bilen så kylaren är högst,då rinner vattnet till värmepaketet.
Lt
40
Lth
okej. jag har gjort samma sak men jag får fortfarande bara värme när jag varvar ur bilen:S kan det vara "vattenventilen"? vad gör den o hur fungerar sådan?
Vore väldigt tacksam om jag fick hjälp.

Mvh
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Läs denna tråden: Länk
Lt
40
Lth
jag har kollat på bilen, med säger min inte mkt om hur den fungerar men struntsamma:P

BimmerM: hur brant lutning hade du när du luftade o hur lyftade du? var bilen kall eller varm?

Vore väldigt tacksam fölr svar.

Hjälp mig!

Mvh
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Länk

Värmeventil.
Öppnar och stänger av, varm eller kall vatten, till luftkonditioneringen. Vanligt att en gummipackning där inne spricker och sabbar den elektriska delen i ventilen. Följden blir att när styrningen av ventilen är kass förblir den stängd men ventilen kan pressas upp av vattentrycket som uppstår vid höga varvtal i motorn och vattenpump, för att sedan åter gå till stängt läge.

Två personer bör kunna felsöka detta lätt. En lyssnar och känner på ventilpaketet medans den andra höjer och sänker värmen i kupen.
Kan också bara vara igen-geggade och behöva rengörning.

Lutning bör ju vara så att avluftningshålet blir högsta punkt. Motorn måste upp i temperatur tills termostaten har öppnat sig, full värme i bilen, lägsta fart på kupefläkt, och sedan varva upp motorn rejält ett par gånger så vatten och luft strömmar igenom ordentligt för att slutligen hamna i kylaren vid avluftningen.
Lt
40
Lth
Okej. men då ska jag börja med att kolla om ventilerna öppnar sig. hur ska det låta isf om det är fel på ventilerna?
en sak till. när jag luftar o bilen är varm, ska jag öppna ENDAST luftskruven då? ska jag slå AV bilen när jag luftar eller ska bilen vara igång? om jag öppnar luftskruven så blir det världens fontän. jag öppnar försiktigt men vill tydligen bara släppa ut luft när hela är borttagen.

Viktigaste: ska bilen vara igång när jag luftar när bilen är varm? och ska jag ENDAST lossa på luftskruven?

Tack för alla svar. Väldigt tacksam:)

Mvh
Bi
8
BimmerM
e34 M5 -89
e46 316
Jag hade den i en brant uppförsbacke bara :) jo jag körde bile varm före.
Bi
8
BimmerM
e34 M5 -89
e46 316
Jag varvade min på 1,5tusen varv i kanske 3 minuter,sen släckte jag av bilen och öppnade luftskruven,då började de funkka på min!
Lt
40
Lth
nu har jag fått ordning på min. jag monterade dit en ectra cirkulationspump. nu funkar den fint. Till salu tillomed;) 323 m-pakat röd på bloket.se
Visa användare
586
wdac
325i -05
va gjorde du då?
Visa användare
586
wdac
325i -05
va inget, jag är trött.
Visa användare
586
wdac
325i -05
de är skit bra sånna här trådar men jag vet fan inte var "ventilpaketet" eller "värmeventilen" sitter under huven.
Be
21
Berrkan
Bmw 320 -91
325 -91
Skönt att ett tips funkade för en gångs skull:)
Bi
8
BimmerM
e34 M5 -89
e46 316
Problemet är tillbaka!
Värmen kommer om du fyller på kylarvätska HELA tiden,men om du inte fyller på på ca. 3 dagar (100-200km) är den borta igen...måste vara ett läckage,men varr?? finns inget vatten under bilen när den har stått en stund och du ser heller inget när ja varit och kört och kollar?? och nej,inget i oljan heller,röker inte vitt heller.
Den gick varm några gånger under sommaren,hur beter dett sig om man har en spricka eller sned topp?
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Känn efter på golvet, av med mattorna, sen överallt runt instrumentpanelen. Kan kanske vara ett dåligt värmepaket som är orsaken till läckage och värmeproblemet!

BMW - När du hatar att köa!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.