|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Calix PH eller Defa 41172x. :) Den du länkade till är bara på 600W och för stor för slangen mellan motor och värmepaket. |
|
|
Frrla: Sitter Defa kit på min 328a från mekonomen går på under 2000kr. -20 grader och bilen har stått 1-2tim med motorvärmaren i gång så är tempmätaren till höger om det blå fältet nästintill nästa streck t o m funkar mycket bra och bilen når arbetstemp efter bara några minuter när jag startar upp den. // 4cyl är ingen riktig BMW |
|
|
Testar min nu med en slangmonterad defavärmare som sitter monterad på nedre kylarslangen utan xtra pumpar o dyl. Efter 45min så går tempmätaren en bit upp på blått. Temp på undre slang 46gr Temp på övre slang 44gr Känner även att oljefilterhuset börjar kännas "skönt" Jag kommer inte att köpa instickvä/kontaktvä efter detta resultat.Men jag skulle inte våga montera denna på annan plats än nedre kylarslangen. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Efter drygt 1tim så drog jag ur sladden, då var det 55gr utanpå termostathuset.Märkte även att slangvärmaren är termostatstyrd då den slog av och på med några minuters intervall. Dessa värden är på en 525IT-96. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
600W? 55 grader på termostathuset på motorn? Temperatur i andra änden av motorn? Kommer inte ihåg om tempmätaren sitter fram eller bak på motorn, i ena fallet visar den ju alldeles för mycket då slangvärmaren i princip värmer kylarslang+temperaturgivare och lite metall. Om du har cirkulationspump till värmen i bilen, dra på tändningen men starta inte, max temp på kliman men bara lite fläkt. Då cirkuleras vattnet så ev. kallt och varmt vatten blandas. Om det efter någon minut kommer varm luft (blåa fältet är upp till ca 45 grader motortemp) sprids värmen bra från slangvärmaren, annars är det mest främre delen av motorn som värms. Att värmaren slår av och på med sin egen termostat trots endast 600W effekt tyder ju på att den inte kan bli av med värmen pga för lite cirkulation. |
|
|
"Hej, Till din bil har vi en kontaktvärmare, RE 339. Vi har inte provat om det fungerar med någon slangmonterad värmare." de va svaret på e-posten..... trucker: som marin849 säger så vore de intressant för mig att veta temperaturer eller iaf ungefärliga siffror. kommer nog montera en på nedre slangen och tjuvkoppla cirkulationspumpen. eftersom de verkar fungera bra om den vevar runt lite? har kollat och de är alles för trångt att bråka med slangarna mellan motor/värmepaket. Rauta: sitter din mellan motor värmepaket med en cirkulationspump då? BMW ownz |
|
|
Jag tror inte att cirkulationspumpen gör någon nytta om du sätter värmaren på kylarslangen. Cirkulationspumpen cirkulerar ju vatten mellan motor och kupeelement. Kylaren är ju inte inkopplad när motorn är kall. Men visst, det kanske cirkulerar lite grand ändå. Någon som vet mer i detalj hur kylvattenflödet är på M52/M54 hilfe bitte!!! Hur stor del av totalflödet går till kupevärmen? Hur cirkulerar vattnet med öppna kupevärmeventiler? Med stängda? Med öppen/stängd termostat? Om man visste detta kunde man ju se exakt hur den optimala kopplingen är. Det närmaste jag hittat är detta: Länk Det är lite modifierat enligt texten där jag hittade bilden. |
|
|
denna Länk på denna slang med skruven i? Länk mkt lättare att komma åt tänker jag och få värmaren att stå i rätt läge som tydligen ska vara jätteviktigt. är så fundersam på vart man ska sätta f*nskapet för de ska bli bra, och inte "fel" väg som cirkulationspumpen drar vattnet. iofs är de ganska lätt att ta reda på. men jag vetif*an asså.. allt ser så komplicerat ut... BMW ownz |
|
|
Skrev jag inte siffror i mitt inlägg??? Efter 45min så går tempmätaren en bit upp på blått. Temp på undre slang 46gr Temp på övre slang 44gr Känner även att oljefilterhuset börjar kännas "skönt" Efter drygt 1tim så drog jag ur sladden, då var det 55gr utanpå termostathuset. På MOTORNS termostathus. Jag tänker inte grubbla mer på detta,min slangvärmare gör det den är till för värma vattnet.Sen om motorn blir 42,3gr eller60.0 gör mig inget. Slutsats Jag slipper frysa (viktigast) Motorn slipper kallstart Tror heller man inte ska grubbla för mkt ang flödet,varmvatten cirkulerar alltid av sig själv.Och ska du följa det naturliga flödet i en bilmotor så är en montering på nedre slang bäst. motor ----------------- in ut ------------------ kylare Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Frrla: Det där är någon annan slang! Kolla bild nr 11 bland dina bilder, aktuell slang går rakt igenom torpedväggen (väggen framför/nedanför vindrutan, längst bak i motorrummet). Det är två slangar (eller tre om du kan ställa in vänster/höger kupetemperatur separat), ca 20-25mm i diameter. Hitta dom! Vattenventiler med slang: Länk En variant på kupevärmarpaket: Länk PS. Vilken smart "verkstadslyft" på bild 3!! :) |
|
| Hm, eller går de där rören rakt igenom och vidare bak mot torpedväggen? | |
|
trucker: ja de låter kalas de! de drygaste är nog att jag i princip aldrig är nöjd förens allt är perfekt och "maxat" alltså man ska få ut så mycket de bara går av de lilla man har ;) marin849: jag har ingen aning om va de slangarna är till för som jag länkade till. de roliga är att när de var lösa och jag klämde på nedre kylarslangen så sprutade de vatten där. då kall motor är jag hyffsat säker på. men de va ett tag sen så man glömmer detaljerna... BMW ownz |
|
|
glömde. de slangarna jag har på bilden med pilar på tror jag är nummer 12 och 13 på denna sprängskiss?? i så fall borde de ju vara ett bra ställe då man kommer åt dem mycket bra. de andra 3 du pratar om marin849 sitter så fruktansvärt dumt till för detta ändamål tycker jag. trångt och så.. sen är det ju vinkeln på själva värmaren som tydligen var jätteviktig att den skulle sitta rakt.... BMW ownz |
|
|
hoppsan :S denna skiss menar jag.. Länk BMW ownz |
|
|
Fast vinkeln är ju inte så viktig när man kör med cirkultionspump! Det ser ut som att 12 och 14 bara är ett litet flöde, 05 HOSE F ENGINE INLET AND WATER VALVE 07 HOSE F RADIATOR AND ENGINE RETURN Är ju där den borde sitta. |
|
|
marin849! om de stämmer som du säger så borde alltså de gå att sätta värmaren på slangen som skymmer oljestickan lite på denna bild? Länk och vinkel kan man skita i då. och vattnet kommer cirkulera bra med pump antar jag. bara att mäta, köpa och få 230 volt i sig kvar isf :) BMW ownz |
|
| Slangen framför oljestickan ser ut att sitta mellan insugsplastgrejen och bromsservot, dvs det är en vakuumslang så att dina bromsar fungerar. Det vore konstigt om vattenslangen skulle gå rakt igenom bromsservot!? | |
|
hmm.... jag lägger ner.. kan man inte läsa av skisser längre blire svårt... nä men på onsdag har jag möjlighet att ta in bilen i värmen göra en ordentlig genomkoll. BMW ownz |
|
|
marin849: Länk de är för trångt att ens försöka. tror de är stift 16 och 20. när man vrir på tändningen första läget startar denna. men på denna film är den "tjuvkopplad" och tändningen är av. Länk är jag på rätt spår eller är det soppapumpen som surrar? lägger upp en bild på vad jag tror låter Länk BMW ownz |
|
|
Det där ljudet känner jag igen, det är något med ABS (DSC)-systemet tror jag. Sätt på tändningen och stäng av fläkten helt och hållet så låter den nog fortfarande. Cirkulationspumpen går bara när fläkten är på och värmen är inställd på minst 16,5C. Var går de där slangarna då? Det måste ju finnas en andra ände och en transportsträcka däremellan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.