AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.670

frågor och köpråd om slangvärmare på e36 328 -95

Sida 1 av 4
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har bestämt att jag ska beställa och montera en slangvärmare på bimern.

då undrar jag om man kan montera den på nedre kylarslangen och den vägen inte blockeras av termostaten?
detta måste ju vara mycket enkelt ingrepp och sedan fungera effektivt då vattnet kommer cirkulera själv och värma upp vattnet i motorn?

undrar också vart jag kan beställa en kraftfull sådan med monteringssats för max 1000kr.

har lite halvbrådis att fixa detta då det börjar på att vara -10 eller kallare numer.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
tänkte sätta den på nr2

Länk

kommer detta fungera tro? man ser ju inte om termostaten är ivägen eller inte. nån måste veta?

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
vart fel länk :S här är rätt om de har någon större betydelse.

Länk

BMW ownz
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Senast jag kolla Defa o Calix så fanns det inte slangvärmare till min e36 316i .Endast blockvärmare varianten, vet inte hur det är till 328i e36.
Hittar du nån slangvärm som passar säg gjärna vilken det blev sen..
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Både Defa o Calix har slangvärmare men inte i satser till bmw, finns för slangar på ca 16 mm och uppåt i storlek och kostar ca en tusenlapp och uppåt utan kabelsatser.
Gå in på deras sidor så hittar ni, för det gjorde tom jag!

Gött Nytt År!

Vänligen-
Stefan
Är en slangvärmare verkligen bättre än en blockvärmare?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Chris87: ja dedär beror väll på. finns slangvärmare på ca 1000w fick jag reda på i min förra tråd. har också kikat på andra forum där fakta lagts fram.

då värmde slangvärmaren ca 16+ från -20grader på 3timmar. vet dock inte vad de var för modell.

har en blockvärmare i en liten bil hemma och den genererar inte i närheten av de resultatet under en hel natt.

men släng fram bra fakta och lite info hur man monterar in en blockvärmare som ger bra resultat kanske jag ändrar mig ;) vill inte krångla, och slangvärmare ska ju vara en baggis å montera.
ska även kika runt mer själv.

desamma bästis!

BMW ownz
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Om jag är rätt informerad så är en blockvärmare på ca 750-1000 W och motsvarande slangvärmare till samma vattenvolym på ca 400 W, det säger väl en del om effektiviteten.
Jag har själv en Defa blockvärmare på min och den tycker jag e näst intill värdelös så till sommaren skall jag byta bort den till en slangvärmare eller en bensindriven! Men först blir det att plocka ihop en till sambons bil först, det finns ingen sats till hennes bil heller.

Frrla.
Om du skall använda en såpas stor värmare så bör du använda en cirkulationspump för att utnyttja effeckten och den bör ha en inbygd termostat och överhettningsskydd för att inte bränna slangen den sitter monterad i!

Vänligen-
Stefan
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nej, blockvärmarna är på 400W. Iaf DEFAS 855.
Slangvärmare "modell stor till kylarlslang" är oftast 550-600W precis som en insticksvärmare.
Slangvärmare "modell liten till värmepaketet" finns i diverse effekter. DEFA har 700,1000,1500,2000W. Dessa kräver elektrisk cirkulationspump och är helt överlägsna.
ma
7.450
marin849
Länk

Kolla sidan 136-139 (50 i PDFen).
Skall gå att klicka på de olika modellerna.
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Då har jag fått svar på varför min värmer så dåligt, inte så konstigt då!

Gött Nytt År

Vänligen-
Stefan
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
marin849: mycket bra länk! fanns bra info om de olika modellerna där.
kollar mest på 400serien (sidan 138)

hittar man bara rätt dimension av den så ska de väll inte vara några problem?

Bästkusten: ja en pump vore väll inte fel antar jag. men hur ska man montera en sån då? stör man inte originalkylningen?

om vi på skoj säger att jag monterar en 400serie modell och monterar längst ner på kylarslangen. kommer inte vattnet cirkulera själv då? med tanke på att värme vill uppåt. eller blir de iaf för dåligt? många kanaler och hinder på vägen?

tanken är väll att värmaren ska sitta i hela nätter och under tiden man är på jobbet.

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Det ska ju inte bara cirkulera i kylarslangarna, det skall cirkulera i motorn. Du har en sexa, frågan är hur varmt det blir i andra änden av motorn.

Jag tror alla gånger det är värt att sätta dit en cirkulationspump (om du inte redan har en till kupevärmen), dessutom slipper man eventuella problem med att motorn går dåligt vid start pga ojämn värme.

Kom ihåg att kraftigare värmare = varmare motor fast på samma energiförbrukning (kortare inkopplingstid) eftersom den värms upp snabbare kommer inte lika mycket energi att försvinna ut i luften.

Jag håller nu på att skriva upp motortemp som funktion av tid med den 400W blockvärmare jag har, tänkte rita en liten graf. Och sen samma sak med 1500W och 1500W+400W när jag monterat nya värmaren.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej! ja då är de bara att satsa på en pump iaf! :)

vad går en sådan på och hur ska den monteras? antar att jag inte har någon "restvärmefunktion" då min acc la av för gott i somras :S
eller kan man "tjuvkoppla" om de finns någon och i så fall hur gör man? :)

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hold on en 5öring nu!

Länk

blockerar inte termostaten nedre kylarslangen också? :O

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Aha, men ACC la av? Funkar inte värmen heller?!
Nåväl, ta reda på om du har en elpump, om ja kan du ta ett relä som växlar mellan 12V direktmatning (från 230V trafo eller från bilen) och "originalmatningen".

Jag vet inte exakt hur termostaten fungerar, det är en av orsakerna till att jag är skeptisk till slangvärmare på kylarslangen, utöver tveksam cirkulation samt värme till fåglarna från kylslangar och ev. kylaren.

Jag rekommenderar istället att sätta slangvärmaren mellan kupevärmarelementet och motorblocket! DEFA 411732 t.ex.

Skulle du drabbas av hybris och bli överambitiös går det ju att sätta dit 2000W värmaren och en termostat som startar kupefläkten när kylvattnet når 50 grader eller så, så har du en kupevärmare också. :)

Precis så fungerar ju bensindriven Webasto, fast de brukar ge uppåt 5000W.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hoppsan då...

jo värmen fungerar för mig. bara att inte ha acc igång på knappen. men reglagen är knepiga så brukar få värme och kyla lite hur som helst i kupen. men tror jag lärt mig knixet nu ;)

jo visst låter de bättre att ha värmaren där. kan inte bli mer krångel med de antar jag.
ska försöka ta reda på hur jag kan tjuvstarta cirkulationspumpen om jag har en sådan. någon kanske vet hur man kollar de?

tror inte jag får hubris och blir överambitiös :D men kanske knycker lampan jag har på skrivbordet som går från 230v till 12V om jag ska starta cirkulationspumpen om de finns en sådan ;)

dock är ratet ojordat. men kanske inte gör så mkt.

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Fullösningen är att bara koppla in transformatorn från din lampa till pumpen, men du måste använda en likriktare (4 dioder), jag skulle dock ha använt ett växlande relä så att reläet kopplar bort bilens styrenhet och kopplar in 12v från lamptransformatorn, så att bilen inte märker något.
Om du är osäker på elen så ta hjälp av nån som kan!
Vore synd om något går sönder pga felkoppling. Sen får man tänka sig lite för hur man drar 230V i en bil som drabbas av fukt och vatten.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
happ. får försöka hitta på nått.
sist jag höll på med el gick en säkring :S gången före de small de och blixtrade utav bara hel*etet. gången före de fick jag 400volt i mig... å gången före de exploderade en 400v 120watts lampa på 20meter från mig så jag blev halvdöv.
jo före de fick jag 230v i mig från lilla svetsen :S

så tro inte att jag fattar vad en likriktare är mm :)

så jag tror fader får hjälpa till lite isf ;P

BMW ownz
E3
1.828
E36
USA bilar
Tror många blandar ihop begreppen:
*Blockvärmare är den modell som man monterar in i blocket, oftast via en borttagen frostplugg
*Kontaktvärmare är den modell som man monterar utanpå blocket och bara skruvar fast (mycket vanligt på de moderna bilarna)
*Slangvärmare som monteras på en slang (används mest på traktorer och maskiner)

En slangvärmare är inte en universallösning som många vill tro. Slangvärmare är oftast framtagna för en specifik applikation den med
Tom DEFA och Calix poängterar att det inte är en universallösning
ma
7.450
marin849
Bra påpekande!
Tror jag slarvat lite med block/kontaktvärmare...

Att både Defa och Calix poängterar att det inte är en universallösning måste ju bero på att man inte generellt kan förutsätta att man får tillräcklig cirkulation => kan leda till bränd värmare, förstörda slangar=läck!, luft i systemet med mera.

Det är därför jag menar att man måste använda en cirkulationspump för att säkerställa god cirkulation och jämn värmefördelning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.