|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
E36: jo jag har läst om de. därför frågar jag här vilket som rekommenderas då jag vet att det finns mycket duktiga och kunniga här. någon som vet vart "strömmen" SKA vara till cirkulations-pumpen, och hur man kan testköra den? BMW ownz |
|
| Tyvärr, jag tänkte bara följa kabeln från pumpen och när jag stöter på något jobbigt klipper jag av den och sätter in reläet där istället för att skruva isär halva bilen. | |
|
Tjenare. Jag rekomenderar starkt en kontaktvärmare från defa 852 tror jag den heter till din. tog 10 min att montera och dra kablarna till den och den värmer skapligt. hade den i i ungefär 4 timmar och då visade mätaren halvägs upp på de blåa och de va 10 minus ute. kostar runt 700 kr för värmare. sen tillkommer sladdar men ja köpte mina på bildemonteringen för 50 kr delen så vart 1000 kr allt som allt ! // karlborg |
|
|
I mitt senaste köp 525-96 så sitter det en slangvärmare monterad,har just skruvat ihop motorn så jag har inte hunnit kolla hur den funkar. Ställer på bilen i veckan kan återkomma då hur den funkar. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
har skickat ett mail till DEFA där jag frågar vad de rekommenderar. får se om man får nått bra svar i veckan. trucker: vore väldigt intressant att få höra hur de blir för dig också! BMW ownz |
|
|
Jag skrev upp lite data med värmare inkopplad (kontaktvärmare DEFA 400W). Uppmätt medeleffekt 380W konstant. Temperatur i garaget 4-4,5C. Motorn värms upp mer på ena sidan, därför sjunker tempereaturen när jag startar cirkulationspumpen så att värmen fördelas, därav två värden nedan. Efter 3 timmar (1,2kWh) har alltså motortemperaturen ökat ca 18 grader mot omgivningen. Efter 1,5 timme går det mycket segare att få upp temperaturen. Och detta i ett stängt garage utan vinddrag. Slutsats: Rätt så uselt! Hälften av energin går åt till ingen nytta alls pga den klena värmareffekten. Vid -10C blir motorn endast +10C. Åtgärd: Montera värmare med hög effekt och värm i en timme! Tid, motortempgivare, motortempgivare efter cirkulation "ett varv" 0 5 5 0,44 9 7 1,01 16 11 1,78 22 17 2,38 24 20 2,91 26 22,5 3,55 28 24 4,24 30 24 |
|
|
marin849: kontaktvärmare är de sämsta man kan köpa och montera. inget nytt för mig iaf... dock värmer den väll oljan mer med tanke på planeringen? BMW ownz |
|
|
Javisst, det är det jag menar. :) Men nu är det ju så att både Defa och Calix endast vill sälja kontaktvärmare till de flesta BMW av modernare snitt. Tror inte den värmer oljan så mycket, den sitter ju på motorblocket, inte tråget. Oljan ligger väl i botten på tråget och motorblocket som är av aluminium leder värme väldigt bra så visst sprider sig värmen ut lite överallt i motorn även med kontaktvärmare, problemet är den fjuttiga effekten. 550-600W som insticksvärmare har är också för lite tycker jag. |
|
| Till din bil Frrla finns nog vanlig värmare av instickstyp. | |
|
marin849: okej och de kan nog stämma ;) (fryspluggen?) men jag vill inte ha en insticksmodell då de också verkar klena :/ men som nämnt tidigare. om de finns någon modell som ska fungera bra för en bra peng så kan jag ändra mig :) har kikat runt mer och med cirkulationspump och en bra värmare kan man få upp tempen på vattnet så mycket som 50 grader eller mer på 3 timmar. men de lär väll sluta på ett par tusen å de har jag inte råd me... inget svar på e-posten än... BMW ownz |
|
|
Det som kan hända med en slangvärmare är att det blir ganska varmt lokalt, och detta kan lura insprutningen att tro att motorn är varm. Då startar bilen knappt sen utan bluddrar och misständer, så en cirkulationspump är nog ett måste för att det skall fungera bra. Speciellt ifall du skall köra en kraftig värmare en kort tid. ______ |
|
|
Frrla: har du hittat några uppgifter från någon som monterat en kraftigare värmare eller har du bara hittat den uppskattning jag gjorde i någon annan tråd? :) om du hittat nån mer info sa länka gärna till den här! |
|
|
denna har ett test på sida 2 i forumet. läs även den första sidan. Länk här har vi första sidan jag såg i princip. den har bra fakta. Länk för mig är en slangvärmare ganska frestande om man säger så. BMW ownz |
|
|
Kika i den här tråden....... Länk Har kört med min "traktorvärmare" från Calix (750W) i ett par veckor nu. I morse tex. -25 och värme från fläkten genast ! /S |
|
|
Haha! Det råder ingen tvekan om att en saftig slangvärmare + cirkulationspump är receptet för framgång! Calix PH är ett alternativ till DEFA 41172x. Finns också i 500-2000W men den har 20 mm anslutning istället för 16. Tror bilen har 20! MantaMania: Vad visar din tempmätare när du slår på tändningen före start? |
|
|
I morse gick den nog upp en bit över det blåa, kollade inte så noga. Den jag har finns i H och L, det skiljer på den inbyggda termostaten. Jag fick tag på en L som startar vid +40 och slår av vid +60 (om jag minns rätt) H gick visst upp till +80. Dessutom finns en överhettningstermostat. /S |
|
|
Låter bra! På min slutar det blå vid 45 grader. Första strecket är 60 och rakt upp står den vid 80 grader, trots att 96 grader är full arbetstemp (så den står rakt upp mellan 80-100 grader). 45 grader är också gränsen för när fläkten tycker att motorn är varm nog att värma kupén samt att kallstartprogrammet slutar. Mao helt optimalt att komma strax utanför det blå. :) |
|
|
måste tacka för alla svar! en hel del bra tipps har jag fått! har inte bestämt mig hur jag ska göra än. men ser denna bild målad framför mig: har en kupévärmare inkopplad just nu. steg 1 ingen som vet hur jag får tag på ett "elchema" för cirkulationspumpen? vill gärna tjuvkoppla den till min lamptransformator oavsett vad jag ska ha för värmare i bilen. steg 2 få tag i en värmare och plocka in den mellan motor och värmepaket? Eventuellt nedre kylarslangen om de blir typ samma rundgång på vattnet. Eller en blockvärmare som ger acceptabel effekt. steg 3 koppla ihop all el till samma kontakt. skutta runt och hoppas på de bästa. BMW ownz |
|
|
Du behöver inget elschema. 1. Hitta pumpen. 2. Hitta kabeln som går till den. 3. Ta loss kontakten eller klipp av kabeln etc. 4. Mät spänningen i kabeln när bilen själv startar pumpen. 5. Du vet nu vad som är plus och minus till pumpen. 6. Antingen koppla in din transformator (som lämnar 12-14v likström, gärna 8-12V, finns ingen anledning att övervarva pumpen till dettaändamål) parallellt på bilens kablar (++ och --) eller med ett dubbelpoligt växlande relä (typ biltema). Sätt pumpen i den ena änden av relät, och bilen resp din transformator i de ändar som växlar i reläet. Koppla också din transformator till drivspolen som gör att reläet växlar. Nu går pumpen när transformatorn har ström. Montera värmaren mellan motor och värmepaketet. Det är där cirkulationen finns. Vattnet i slangarna till kylaren står stilla även med pump igång. |
|
|
sparade ditt inlägg i ett textdokument! då är bara mitt steg 2 kvar till viss del. "få tag i en vettig värmare" kan man säga. kollar mycket på denna. men står inge pris. och har fortfarande inte fått svar på e-posten... Länk BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.