|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej jag har läst vad man ska se efter om man ska köpa en bmw 750 och det finns ju hur mycket som helst som man måste se upp med, om man nu ska ha en felfri 750, då får man ju upp i hiskeligt mycket pengar. Och man måste se vem som har kört den innan, så det inte har suttit en finnig 18 åring som precis fått körkort och tror att det ända läget på gasen är plattan i mattan, vad vill jag komma fram till, är det så dålig kvalite på 750, och om man inte har 50000 på banken. ska man då köpa en annan bil för man inte har råd med alla renoveringar?? ge mig råd mvh Roger | |
|
Jag brukar ju tycka mycket om 12:an trots att jag aldrig ägt en 750 ;), men så mycket har man väl belägg för att kan du inte meka själv eller har andra möjligheter att fixa felen (billigare än hos t.ex BMW) som KAN komma så bör du iaf ha en annan bil i reserv om du inte har en liten slant i "bilkontot" för oförutsedda utgifter :) Kvalitén i BMW 750 är inte dålig, snarare det faktum att bilen varit med sedan åttiotalet som gör att det kan bli lite problem om man handlar "fel exemplar" idag.. Men som du säkert har läst dig till så finns vissa "standardgrejor" man bör kontrollera innan ett eventuellt köp är gjort.. Beror också på om du har för avsikt att köra den som "bruksbil" eller bara ha den som glidarvagn på sommaren...det beslutet är viktigt om man ska ha någon substans i vidare snack om tänkbara kostnader för BMW 750 E32(antar att det är främst E32 du menar ?). Mvh Janne. |
|
|
hej igen janne, ja jag har köpt en bmw 750, 89 års modell, så det är ju E32, det handlar om, detta exemplar har stått i värme garage, och alla servicar har tydligen blivit skötta, så jag hoppas ju att jag har ett friskt exemplar mvh Roger |
|
|
750 E38 är ingen katastrof ur ekonomisk synvinkel att äga. M73 är snålare och håller bättre än M70. |
|
|
Jo...vevhusventilationen är ju lite omkonstruerad till det bättre på M73:an, sedan är det inga stora skillnader M70 kontra M73.. Ok, större motorvolym och därmed lite mera kraft/effekt är det ju i M73:an men inte andra större ändringar vad jag vet.. Visst, bilen är nyare vilket naturligtvis innebär att M73 har lite mer "utvecklade prylar" dvs man har ju säkert gjort förbättringar av många grejor till M73 vilket bör göra att diverse attiraljer i bl.a. motorn fungerar bättre och håller bättre..förmodligen. Mvh Janne. |
|
|
okej men jag har ju en bmw 750, E32, visst jag förstår att dom nyare modellerna säkert har blivit bättre, annars hade det varit katastrof, vad jag vill veta är vad någon som har ägt en bil som jag, vad han tycker, om just e32 an, är den dyr i drift?? måste jag ta ett lån nu om den klöddar som f-n eller den är mer som volvo 240?, går sällan i sönder, fastän man plågar den ibland?? hur hållbar är den?? läste att man kan byta ut plast kulor i växel lådan, så den inte går helt i sönder, finns det även på min låda?? om man gör ny service på den när jag får hem den, skulle inte det hjälpa?? läste om ett tilsats medel som heter Slick 50, den gör så motorn arbetar lättare, och sänker bensinförbrukningen med 10 % någon som provat det?? sen finns det super 4 tändstift, kostar 2000 för alla tolv, men även dom skulle hjälpa till att sänka bensin kostnaden, så vad säger ni, det måste väll vara någon som ägt en E32 här???? mvh Roger |
|
|
Om du inte får mera svar i denna tråd så finns det MASSOR att läsa om just BMW 750 E32 om du använder sök funktionen.. Orkar du göra det så finns det läsning o tips i "all evighet" från ägare av BMW 750 E32. Mvh Janne. |
|
|
hej janne har läst alla dom, men det jag söker är upplevelser ifrån dom som ägt en E32. inget mer janne mvh Roger |
|
|
theraphosa2009! Grattis till en fin bil som enligt din egen beskrivning har varit välskött med all service,känner bara till en som idag skötts på det sättet och (problemfri) den såg jag vid ett tillfälle vid Bmw i Nacka,många mil på mätaren men som sagt välservad som de ska vara. Så länge du har godkända avgasvärden och besiktningspersonalen inte klagar "för" mycket så har du en synnerligen trevlig kvalitetsbil att glida runt med.Alla bilar slits och e32 börjar bli en "gammal" bil och det kommer säkert att märkas på framvagnsstag,bussningar fram och bak och lite larm om nivåreglering,hydralsvettiga dämpare och softclose som inte vill stänga när det är kallt,kanske till och med så att AC inte vill kyla som den ska och termostaten visar fel å växelådan klonkar när du lägger i backen och att microfiltret måste bytas.Kan även vara så att den digitala displayen saknar siffror/bokstäver. Detta är vad som händer med en gammal e32 v12 och då har jag inte räknat upp vad som händer när avgasvärdena är bort i tok och du måste börja kolla på motorn. Om du söker efter upplevelser så har jag just beskrivit en del av mina,om du söker på HC och min signatur så hittar du mig där oxå. Därmed inte sagt att att det skulle vara en dålig bil med min realistiska beskrivning,finns ett flertal på forumet som sitter med ett leende när de läser mina rader för att jag saknar denna bil så ofantligt mycket p.g.a att det var den härligaste bil nånsin jag kört långt och länge med hysteriska tändstiftbyten i södra Frankrike,halva motorn bortkopplad i fjällen 28 minusgr,hydralpumpspackningspaj i Örebro en Söndag med grabbens fotbollsturnering Men!!! att kunna göra en riktig omkörning på autobahn med utgångsfart 150km/h och alla skriker i bilen är svårslaget,att ligga i 190km/h och fortsätta att köra om och det är fortfarande oerhört bekvämt,tyst och lugnt då vet man bara nåt som en del andra inte vet och det är värt varenda spänn som blivit investerat i i bilen. Må vara att jag är lite känslosam men lycka till med din 750,hjälp hittar du på forumet men det är bara du som kan avgöra om du vill ha kul på riktigt. Min signatur går inte att ändra,Alpinan är borta och i mitt garage står det en 850 (v12 javisst). Mvh Dic. |
|
|
Hej dick äntligen ett svar som jag är 100% nöjd med, det var detta jag ville höra, det hörs absolut inget när jag lägger i växlarna, och det finns inte en rost fläck på bilen, det sitter 17 tums däck på den, men det är bara sommar däck. jag satte på värmen men det kommer ingen varm luft, men det har jag läst hur jag ska laga, alla siffror i displayen funkar, allt el, jag har köpt den för 14900, tanken var att en bil handlare skulle ha den, men jag övertalade han att sälja den till mig och det fick jag, fel på den, är att bromsarna nog har satt sig lite, och öppnar man huven så kommer det blå rök, ifrån vänstra sidan på den, typ ned bakom, så jag vet inte vad det kan vara. Hur som helst jag ska hämta den snart, hoppas jag, detta är en modell jag har velat ha länge så jag är väldigt glad, och jag vill ju gärna veta om jag gett mig in på något omöjligt. tack för alla bra svar, den absolut bästa sidan som jag har varit medlem i, det känns skönt att dela mitt bil intresse med så många. mvh Roger |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
E32an är en mycket skön bil. Det kostar inte miljoner att laga den på BMW som många tror men det kan de få lov att göra. Jag köpte min E32 år 2005 och har klarat mig rätt bra än så länge från större grejer. Gått igenom besiktning varje år utan problem. Lite rost har jag hittat i nederkant i dörrarna men det är rätt vanligt och står den länge märker jag att nivåregleringen läcker lite men knappt lönt att åtgärda än. I övrigt fungerar den mycket bra. De börjar bli svåra att få tag på dock. |
|
okej tack så mycket maverick, då får jag ta extra väl hand om min betta då?? mvh Roger |
|
|
Jag köpte en -88 i början av 2009 och är ganska nöjd "so far". Har för närvarande lite problem med att motorn går ojämt på tomgång, men det räknar jag med att fixa till nu till våren 2010. Det finns en hel del billiga reservdelar att få tag på till 750 hos skrotnissarna. En fungerande V12-motorn kan man få för några tusenlappar. Sen är BMW heller inte så hutlösa med priserna, det beror på vad man ska ha. Man behöver inte vara nån stjärnmekaniker för att ha V12, huvudsaken man inte har tummen mitt i handen. Finns mycket info på RealOEM och naturligtvis på forumet här på Autopower, där man kan hitta ovärdelig info om man håller på med felsökning eller vill veta hur man ska montera ner / ihop nånting. Det viktigaste är att bilen går igenom besiktningen. Sen kan man ju byta ut slitagedelar lite eftersom, allt efter plånboken. Försäkring kör jag med trafik. Sen måste jag få säga att jag nog aldrig kommer att åka lika skönt i nån annan bil som i V12:an, så got som ljudlöst. När man sen trampar på gasen i ehhhhmmm.... xx0 och det ändå händer saker, det är trevligt! :D Mycket nöje med din 750. |
|
|
tack så mycket, jag tycker att en viktig sak, i vilken bil man äger är om man har någon med samma intresse, och det har jag verkligen hittat här, för min del är det ju halva nöjet. tack så mycket för ditt svar, kanske träffas någon gång på en bmw träff mvh Roger |
|
|
föresten min far tyckte att bmw var en slö och trött bil, fastän han aldrig har ägt en, själv kör han en volvo v70r och jag tycker dom är lika upphetsande som en äldre dam med träben och glas öga, ja du förstår vad jag menar, mvh Roger |
|
|
maverick: Det jag menar med att man inte ska lämna till BMW för diverse reparationer är att om man som kund kommer in och säger att "jag har lite hög HC på min 750" och vill att ni fixar felet så blir det "garanterat"(ja, ja, beror naturligtvis på vad det är som felar och på aktuell verkstads kompetens) ofta onödigt dyrt... BMW är visserligen inte alltid dyrast på olika reservdelar osv men en V12:a ska man inte bara lämna in på "slentrian" på BMW för diverse rep....anser jag. Men visst, om man har talförmåga och en viss bilkunskap :) så kan man naturligtvis bestämma själv vad verkstaden ska kika på i sitt speciella fall och få ett kostnadsförslag på eventuell reparation :) Men en BMW 750 E32 som bruksbil året runt är det inte många som glider runt med idag vad jag iaf har kunnat se... Det beror nog inte alltid på att man "bara" vill slippa rostmasken. Men jag skulle också vilja äga en V12 bestyckad bil, just nu är det dock inte aktuellt.. Naturligtvis en härlig vagn med den motorn om man köpt "rätt exemplar" :) Mvh Janne. |
|
|
okej, ja det håller jag med om, sen tycker jag att om man har en sån här bil då ska man ju vara rädd om den, min far tyckte den verkade slö bara för att man inte kunde sprätta 200 meter för den, men jag sa, varför ska man kunna det?? men jag förstår maverick, och jag tackar för ditt svar, visst jag har skruvat på bilar innan, men aldrig bmw, frågan då är ju vad vågar man göra själv och vad bör en verkstad ta hand om?? jag märkte att oljan behöver bytas och då tar man ju filter till motorn med samtidigt, växel lådan vågar jag inte ge mig på utan det får en verkstad sköta, mvh Roger |
|
|
Vanlig service gör man själv...typ tändstift, filter och oljor(kanske då undantaget om man vill göra ett totalbyte av oljan i aut., alla 8 liter eller nå´t åt det hållet, dvs även försöka få ut oljan ur konvertern). Men oljebyte i lådan, dvs om du bara lossar pluggen och får då ut ca 3 liter olja(iaf i M30 lådan) är ju ingen direkt ansträngning att göra.. Se bara till att få rätt olja vid påfyllning. Jag kör nu i autlådan på 735:an med Quaker State Q3 Extra, Dexron 3. Hade tidigare Quaker State Q3 Plus, Dexron 3. OBS! Inte kanske likadan olja du ska ha i din 750 låda, så kontrollera detta. Sök på t.ex. forumet så kan du hitta oljor som passar din låda om det nu inte går med det jag skrev.. Finns även beskrivet hur man gör ett totalbyte av oljan, finns ett par sätt.. Ett med att man bara tappa/fylla då ca 3 liter och därefter kör en sväng därefter tappa/fylla 3 liter osv osv tills man tycker att "all" olja bytts ut.. Kanske blir 4-5 svängar innan man kan anse att det mesta bytts ut och att man har fräsch olja i hela systemet.. Silen kan man byta ut i första skedet s.a.s., dvs plocka ner tråget och då samtidigt byta sil..OM det nu ser likadant ut där i din 750 vilket jag naturligtvis tror. Kanske inte det smidigaste "oljebytarsättet", men ett sätt iaf :) Mvh Janne. |
|
|
hej janne, det klarar jag, jobbade på skånes djurpark i Höör, och där hade jag hand maskinernas service, jag tyckte det var väldigt roligt, jag bytte oljor och filter mm, så jag har ju inte tummen i handen. så serva min bmw det ska inte vara några problem, jag måste hitta en tråd där man kan se hur man smörjer upp/ bytar bromsarna. för dom har antagligen satt sig, men det är ju så med alla bilar. Jag vill tacka dig janne för dina bra svar, kul att prata med dig, det är såna som du, som gör att man uppskattar såna här sidor. Tack än en gång mvh Roger |
|
|
Det var ett tag sen man skrev detta och var en glad skit, med facit i hand så är man bara en skit nu, hahaha hade jag vetat vad jag gör nu, då hade jag aldrig gått in i denna affär, men man blir klokare med åren, så jag hoppas jag lever tills jag blir 200. Livet är full av prövningar |
|
|
Hehe, vad har hänt? Problem med bilen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.