AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.980

Kvinnor kör sämre än män

Sida 1 av 2
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Detta har vi vetat i 100 år!!

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
För ett tio-tal år sen förskte Schweitz hänga på trenden med att sänka promillegränsen. Tanterna fick ta över ansvaret när gubbarna blev på fyllan och.... Häpp! Olyckorna ökade, promillet återgick till den gamla gränsen och olyckorna sjönk igen. Sens moral, nyktra fruntimmer kör sämre än fulla gubbar. Som det kan gå.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
=)

Hade det vart fler kvinnor (än vad jag tror det är) på det här forumet så hade detta kunnat blir en lång tråd....

Personligen tror jag att mycket hänger på hur intresserad man är av bilar och bilkörning i allmänhet. Rent generellt kör MÅNGA svenskar så kråkor, både kvinnor och män.

MVH Christofer
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Tjejer kör bättre än killar bakar...hahaha

Frasse
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Allt har med intresse och träning att göra. Jag har en dotter som fyller 15 och som skulle köra skiten av många här på forumet. Vi har en isbana som vi leker av oss på och dottern har redan lärt sig drifta med den nya 335an och har grym kontroll. Mao om du uppmanar till buskörning i unga år så hjälper det dig att bli en bättre bilförare (läs hantera bilen), men kanske ökar riskfaktorn. Vad jag förstår är kvinnor inte lika ofta inblandade i svåra trafikolyckor som män.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Kvinnor kör osäkert medans män kör aggressivt.
Olycksstatistiken visar att fler män är inblandade i olyckor än kvinnor men det är inte säkert att män är skyldiga till själva olyckan, om ni förstår vad jag menar.
Det är ju också så att fler män kör än kvinnor, det är inget nytt!

Äg alltid 1 BMW
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kör bäst eller kör säkrast?

2 skilda saker..
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kvinnor kör generellt sätt färre mil (det är ju alltid gubben som kör när båda åker) och det är det som orsakar osäkerheten i körningen. Jag tror inte ett dugg på att kvinnor kör genetiskt sämre än män eller något sådant.

Skulle man jämföra gubbar som kör 500 mil per år med de som kör 3000 mil per år - gissa vilken som behärskar bilen bäst?

-------
//Lövet
andreas_lofgren,
"genetiskt sämre"
Den var bra, hehe :)

mvh/ Anders
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det skulle vara intressant att se ett normerat värde för olycksstatistik, dvs hur många olyckor män orsakar sett till hur många män som kör, och motsvarande för kvinnor.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som man vill du inte se den statistiken...

Såg någon undersökning som visade att i stort sett alla allvarliga olyckor orsakades av män. Mindre sammanstötningar var främst orsakade av kvinnor och äldre. Observera att jag inte alls kommer ihåg vart jag läste detta och exakt vilka förutsättningar som gällde.

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Påvägen in till hufvudstaden igår så åkte jag om 2 manliga bilister som satt med mobiltelefonen fastklämd emot axeln, jag trodde de var onyktra båda 2 som de körde....
Mvh
Asken
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Män orsakar garanterat fler olyckor än kvinnor. Att kvinnor orsakar fler dörruppslag och parkeringsskador (true or false) kan dock diskuteras...

An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Länk

"Tjejer kör bättre än killar!
Krister Spolander har undersökt 43 000 trafikolyckor med 62 000 inblandade förare. Av hans rapport kan vi bl a utläsa att ¾ av de bilförare som är med i en olycka där någon skadas är män.

Män har i allmänhet större körerfarenhet och borde ha färre olyckor per körd kilometer, men så är det inte. Det finns något hos männen som gör att de inte tar tillvara sin större körerfarenhet. Det finns samtidigt något som kompenserar kvinnorna för deras mindre körerfarenhet.

När kvinnan kör bilen och mannen åker med och de kommer fram till en korsning där en annan bil kommer i ganska hög fart från vänster, saktar kvinna in. Mannen undrar varför hon bromsar.
- Det kommer ju en bil där framme.
- Jamen du kommer ju från höger. Kör du vidare bara. Håll farten.
Kvinnan tänker på vilka konsekvenserna kan bli av en olycka, mannen på vem som gör rätt eller fel. För kvinnan är det viktigare om de kommer att krocka än varför.

Om man jämför män och kvinnor med samma körerfarenhet, i samma ålder, som haft körkort i lika många år och kört lika många mil, så är män inblandade i olyckor 1,5 gånger oftare än kvinnor.

Män tar ut sin fördel av större erfarenhet genom att hålla högre genomsnittshastighet, göra fler omkörningar, ha mindre benägenhet att släppa fram andra, köra med snävare marginaler, hålla kortare avstånd och överskatta den egna körförmågan.

När kvinnor är inblandade i en olycka skadas de i större utsträckning än män. En förklaring kan vara att mannen har den större och säkrare bilen medan kvinna får använda familjens andrabil som är mindre och har små deformationszoner som ska skydda vid en krock.

Killar behärskar fordonet bättre, men tjejer kör säkrare."

/Anders C

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Anders, det där med dörruppslag kan jag skriva under på:-)

Jag har personligen erfarenhet vad gäller män och kvinnors körskicklighet då jag har jobbat med SaeftyDriving. Där visade sig att killarna möjligtvis var snabbare runt banan men överskattade sin förmåga och gjorde fler fel medan kvinnorna tvärtom gjorde färre fel och lyssnade betydligt bättre på instruktioner, kvinnor tar färre risker helt enkelt.

//Stefan

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Min hustru jobbar som säljare och kör ca 3-4 000 mil och älskar att köra bil. Hon delar delvis mitt intresse för snabba bilar och uppskattar att ha mycket motor just för att känna en trygghet vi omkörningar mm. Jag känner en stor trygghet och kan verkligen koppla av när hon kör. Dessutom delar vi broderligt på bilkörningen både på korta som långa resor.
Vi grabbar är dåliga på att låta våra kvinnor köra helt enkelt.

//Stefan

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
karlhilding: har du mindervärdeskomplex?

//Stefan

Apropå - hur kommer det sig att så få kvinnor sysslar med motorsport på hög nivå? En och annan rallystjärna (Michele Mouton spöade skiten regelbundet ur grabbarna med sin Quattro under 1982-års säsong och vann på Pike's Peak 1985), det var en som provade på F1 under 80-talet, men överhuvudtaget så lyser kvinnor med sitt frånvaro. Sabine Schmitz kan ju tävla mot vem som helst på Nordschleife, men ändå, hon är en kvinna bland många män.

Jag tror att kvinnor, rent biologiskt, inte uppfattar tjusningen med snabb körning, eller känner ett behov att hävda sig i onödan så som vi män gör. Vissa gör ju det, uppenbarligen, men på det hela stora är det vi män som tycker om att rusa även när det inte behövs, och resultatet blir därefter, oavsett den individuella skickligheten. Min fru skriker varje gång jag gasar mig ur en kurva, speciellt om bakändan på bilen släpper - medan jag har ett stort leende och känner en kick.

Se bara den tjeckiska videon som snurrar här nånstans - hur länge tror ni det dröjer innan en tragedi sker om adrenalinpundaren bakom ratten inte lugnar ner sig?

Vorsprung durch freude am fahren
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
karlhilding: har du mindervärdeskomplex?

//Stefan

I såfall hade jag köpt en M3.

Får man vara nyfiken och fråga vad tanken är med den här tråden?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Gissar att trådskaparen såg denna artikel, men glömde länka?Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.