|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Detta riktar väl sig mer till oss som har bilen ute dygnet runt. Hur ofta tvättar ni bilen nu när det är så pass kallt som det är? (-10 +/-) Jag tycker det är lite jobbigt eftersom hur mycket man än håller på att torka utrymmena efteråt är det alltid en massa saker som fryser, tex dörrhandtaget som alltid fryser. Hur gör ni? | |
|
Lånar mor&fargaraget, det ligger bredvid pannrummet så där är lagom varmt. If it works, don't fix it. |
|
| Personligen,lider jag varje gång jag tittar å bilen. Men avaktar med tvätt tills det blir lite varmare ute. | |
|
Skall flytta till nya huset om en månad med värme i garaget så då kan man tvätta som vanligt igen. Om man tvätttar nu så får man se till att man torkar i dörrarna ordentligt så de inte fryser fast annars så skall det inte vara några problem att tvätta bilen även om det är kallt Ha deT |
|
|
Tror utan att vara expert att mången rostangrepp uppstår i de moderniserade biltvättarna vintertid och detta pga enkeltheten att tvätta en bil vintertid samt att vattnet tränger in i alla skarvar i bilen som senare av kylan utvidgas av sk tjälsprängning och leder till att salt/fukt mm kommer in i de tidigare skyddade skarverna och på sikt orsakar rostangrepp på bilen. Av den anledningen så åker jag skitbil på vintern och spara på min pärla som står rentvättad sedan september i mitt varmgarage ;) |
|
| Intressant teori...så att med andra ord är de då alltså bättre att vänta med att tvätta bilen tills de blir mildare väder ute? Känns så illa att åka runt med allt skit/salt på bilen dag efter dag nu.. | |
|
Du kan kanske tvätta av den i en tvätthall med lägre tryck och enbart på utsidan,dvs inte under bilen? Sedan torka den torr mellan alla skarvar så som dörrar,huv bagagelucka etc. Känns inte kul att åka i en skitbil samtidigt att man själv blir nerskitad av densamme.. |
|
|
Faktum är att det bästa ur rostsynpunkt är att faktiskt ha en smutsig bil utomhus, av den enkla anledning att värmen i varmgarage gör att rostprocessen går mycket fortare. |
|
|
I -10 brukar det inte vara några problem, på med kupévärmare efteråt och torka ordentligt. Just nu är det dock närmare -20 här uppe i Sundsvall och det känns lite väl! |
|
|
Som Kristoffer_L skriver; rostprocessen ligger i ide så länge det är konstant minusgrader, så håll er borta från varmgarage tills vädret blivit mildare. Här i Skåne så är det ganska sällan minusgrader en längre tid (precis som för västkusten) så rosten tar inte vinterferie utan jobbar dygnet runt - skönt att veta... Med andra ord; är det för kallt att tvätta bilen på uppfarten så skall den in regelbundet till en GDS hall för rejäl avspolning. ---- BMW CS #6212 |
|
| även underspolning? | |
| Blås rent med högtryck-luft i dörrskarvar, tanklock, handtag o lås efter tvätt och gnid in alla lister med stearinljus så skall det inte vara några problem att tvätta. Sen behöver man inte tvätta alls så länge det är tillräckligt kallt för då kan de inte salta. Mvh Johan | |
|
jag tvättar när jag vet att jag kommer bli tvungen att ställa bilen på varmgaraget som kostar 120kr/dygnet vid jobbet. fast det är ju bara 3 ggr om året under vintertid som jag tvättar bilen. så först tvätt, sen iväg till jobbet och parka i varmgarage. bilarna står annars på tomten alla(ytterst få) gratisparkeringar är alltid upptagna av alla som kommer tidigt till jobbet. jag har andra arbetstider. :( och på onsdagar är det olagligt att parkera på gratisparkeringarna pga röjning enligt vägmärke. så var tredje onsdag under vintertid tvättas bilen. :) |
|
|
Jag tvättar i GDS-hall i snitt 1 gång per vecka, även på vintern. Jag kör ca 3500 mil per år och mycket på saltade motorvägar så efter en vecka brukar bilen så fruktansvärd ut. I helgen var det 9 minusgrader och då får man vara noga med att torka helt torrt på dörrlister mm BMW CS #5139 |
|
|
-10 är ju ingen kyla, då tvättar man bilen i badbyxor och sandaler... hahahaaa :o) Nej men, det blir en gg i veckan i GDS-hall. Inget problem att högtrycka, tvätta och torka torrt på en halvtimme. Personligen hatar jag skitiga, fula bilar med smala däck, vill ha en hyfsat snygg bil på vintern också, kör M5-fälgar med 265 breda vinterdäck bak oxo. Haha :o) |
|
|
Att ha en skitig bil i sig är väl inte hela världen under vintern,utan det är mest det där att veta att det ligger salt som är så väldigt skonsamt mot bilen... Men i minusgrader så stannar alltså processen upp något? Tycker hur mycket man än torkar i dörrar/hantag så är det nåt som är helt fruset när man kommer ut på morgonen dagen efter. Jaja,måste göra ett försök under julhelgen iaf,börjar bli lite väl länge sen den va ren nu... |
|
|
Här är det så kallt att skiten trillar av i frosten... behöver inte tvätta :D Skämta bara, kör offer volvo under vintern... spar pengar när jag ställer av BMWn och ställer på offret.. hamnar offret i dike så köper man en ny offer, en BMW vill man inte lägga i diket precis. |
|
|
tvättar med hetvatten i högtrycken och sedan hetvatten med svamp. sen torkar jag listerna så gott de går och lämnar öppet tills de fryser. fungerar ganska bra även i -15 osv. den är ju ren ganska länge efter de då saltet är fruset större delen av året. krisar de ordentligt får jag låna garaget av mor. BMW ownz |
|
|
Tvättade Touringen idag, 25 min på GDS, högtryck, svamp, torka med gummiraka och sämskskinn. Kostar 57 kr och bilen blir ren och riktigt snygg. Kanske inte är så kallt, -8, men om det håller sig kallt några dagar håller den sig riktigt fin. |
|
|
Har en Audi 100 Avant som vinertbil och kommer därmed undan problemen med pressen att tvätta och förstörda ögonstenar. Lämnar in min Audi på handtvätt för 60 spänn när den blir för skitig några gånger om året. BMW´sarna står skinnande rena och blanka i kallgarage under täcke och väntar på våren. Inte så kul att köra framhjulsdriven klen Audi men det är en billig lösning med vinterbil och man slipper förstöra sin BMW. Bättre kan det inte bli med sånt här klimat. BMW 4 Life |
|
|
Tvättar i varmgarage.. Bilen står ju i varmgarage i vanliga fall också, så det går bra. Det viktiga är ju att få bilen ordentligt torr om man tvättar i GDS hall. Men är det under 15 minus så tvättar jag inte.. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.