AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.161

Köra upp för en snöig backe

Sida 1 av 2
Var i stan (Stockholm) igår och hölla på att fastna med bilen i en uppförsbacke.
Gjorde misstaget att parkera i backen och när jag skulle i väg igen höll jag på att inte komma upp. Kom till slut upp i alla fall under konstant antisladdblinkande. Kör idag en 118d och det här fick mig att få en funderare. Skulle jag överhuvudtaget kommit nån vart med en starkare bil t.ex 330d eller 335i, eller skulle jag bara ha spunnit ännu mer. Är det kanske värt att lägga välja till fyrhjulsdrift med BMWs starkare motorer?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Med antispinn begränsas effekten oavsett motorstorlek. Visst kan det vara halt, men jag har då klarat mig med 2wd i alla år, med riktiga vinterdäck. Det är klart att man sätter sig inte i samma situationer som om man haft 4wd förstås. Nu när det varit kallt ett tag och det blivit polerat och glatt i städerna kan det vara fint med lite dubb som greppar, men det börjar kanske bli FÖR ovanligt i Sthlm.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har en 335 xi och min fru har en 116i - och det är ju en ganska stor skillnad i framkomlighet på de båda bilarna.

Jag upplever greppet i min 335a som extremt bra - kommer upp för min garageuppfart även fast den är oskottad, och då är det ganska kraftig lutning/längd på den. Upplever tom greppet som bättre än både den XC90 och den S6a jag har haft de senaste vintrarna.

Med frugans bil måste jag skotta samt salta för att komma upp.

1-serien som är förhållandevis lätt över rumpan i kombination med friktionsdäck som jag har på frugans bil - är ingen lyckad kombination. Man tar sig fram men med konstant antispinnlamps blinkande.

Jag tror att du upplever det som mycket lättare att ta sig fram bara genom att byta till en 3-serie, då du får mer tyngd över rumpan.

/Andreas.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man kan ju köra konstant med 100-150kg i skuffen med för framkomligheten. Men då får man ju lite mer svansföring på bakvagnen på minuskontot när det väl släpper oredentligt förstås.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Riktiga dubbdäck krävs också.

Har friktionsdäck på Z4an och antispinnlampan slocknar knappt förrän man stängt av bilen. Lyckligtvis tycker jag svansviftandet är ganska kul, men tråkigare än att man riskerar att bli stående så fort det lutar lite uppför.

Har alltid klarat mig bra med friktionsdäck förut men när jag tänker efter så kanske jag har blivit lite lurad då de förra satt på en Volvo AWD ;-)

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
bmw newbie, har du en starkare bil kan du alltid gasa mindre, så en 330d hade nog tagit sig upp om din 118d gjorde det. Det är mer backens lutning, bilens viktfördelning och däck som avgör utgången.

Men hur man än ser på saken i dessa diskussioner är fyrhjulsdrift oslagbart för framkomligheten.

Mvh Johan
mistafrizz : Prova backa upp 1-serien istället :)
Backa en 1-serie uppför en backe fungerar sämre än att köra rakt fram. Jag har testat det.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Många gånger kan en större och effektstinnare motor faktisk vara lättare att komma fram med i snön.

Orsaken är att om motorn är stor och stark så klarart den oftast att streta på lugnt och fint nästan oberört redan på tomgång bara man tassar lite fint på kopplingen. Motorvarvet kan sjunka lite men den drar lugnt och fint utan protester vilket gör att man kan tugga eller seeeega sig fram i snön på mycket låga varvtal vilket gör det lättare att behålla det lilla grepp som finns. Har man sen automatlåda så är det ännu bättre i många fall. Bara att lägga i driven så brukar bilen sakta börja sega sig iväg utan att man behöver röra eller trixa med varken gas eller koppling.

Men den mindre klenare motor så orkar den ofta inte dra lasset på bara tomgång utan man måste öka varvet för att få nog med kraft, sen dosera koppling så det drar men inte för mycket får då släpper det, och släpper det så spinner ju hjulen mycket fortare p g a av det högre varvtalet på motorn, vilket gör det mycket svårare att få tillbaka greppet igen.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag fick backa redan första morgonen med mina dubbfria autobahnsdäck. Att det skulle komma så mycket snö i år!? Har klarat mig bra trots ändå men nog blir det mycket svansviftande vilket gör att bilkörningen fått en ny dimension vintertid :)
Dr T, du har samma åsikt (insikt :-) som mig. Ju större och lenare maskin på låga varv desto lättare är det att komma fram eller rättare sagt igång. Hade en gång en bakhjulsdriven bil (av annat fabrikat) med stor 6a och 60/40 vikfördelning. Klarade vintrarna galant trots sommardäck! Trixet var som sagt låga varv och start på tvåan och t.o.m 3an om det var riktigt halt. Bilar som är klena och råa runt tomgång är svåra då det ojämna momentet rycker loss hjulen, spinner man är fastkörningen ett faktum.

mvh/ Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Något som förbättrar framkomligheten också är automatlåda. Mycket lättare att undvika plötsliga kraftpåslag som spinnar loss hjulen.

-------
//Lövet
Jag var också dum nog att parkera i en uppförsbacke och när jag skulle åka därifrån blev det problem, bla pga av de jävla plogbilarna som plogar upp en meter hög snö på de parkerade bilarna samt en isig backe... men jag kom upp endå.. med konstant spinnande bakdäck i några minuter. Detta med en 318 touring...

lite ot men..
Värre var det när jag skulle stanna inför ett ej övervakat övergångställe.. två stycken äldre personer började gå och ja började bromsa cirka 15 meter innan övergångstället men absolut ingenting hände förutom att hjulen låste sig och jag bara gled! Jag körde i lite över 30... Jag kunde inte stanna och jag viftade som en galen i bilen och jag såg att kärringen fick panik och rusade tillbaka upp på trottoaren precis innan jag kom farande.. fick stopp på bilen mitt på övergångstället. Hjärtat i halsgropen och skämdes litedann.. kunde gått illa.
Så ett tips är att ta det vääldigt lugnt i stan (speciellt om man kör odubbat som jag:)).
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
sebbes: låter inge bra du. kom i en nedförsbacke och skulle stanna för en bil. abs skrek för sitt liv och jag drog handbromsen för att ställa ut och kanske få stopp fortare. stod i fel körriktning men den andra bilen kunde köra som vanligt. kom också i bara 20 max 30. och hade minst 50 meter kvar när jag började bromsa :S

så pass upp för korsningar och backar! :o

annars tycker jag en bra lösning är att tynga ner bakänden med något. själv har man en baslåda som väger 25kg och lite annat krams som kanske väger 20 till utöver reservhjulet. de gör mycket mer än man tror!

BMW ownz
Jag håller med om det där med motorstarka bilar. Men är det ingen som provat att stänga av DSC:n? Funkar mycket bättre på oplogad grusväg, iaf för mig.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag skulle säga att manuell fungerar bättre än automat där greppet är dåligt, om automaten spinner till så sitter du där, med en manuell låda kan du "gunga" dig fram i skålen som bildades när hjulet spann till och ta dig loss. Detta går inte med automat.
Pröva att inte lägga på så breda vinterdäck nästa gång,brett är fett men värdelöst på vintern,montera en dim eller två smalare nästa gång ska ni se att fästet är mycket bättre.
En Norrlänning som kört många år i snö å halka
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
En annan bra tips är hög växel å låga varv då har bilen inte ork att spinna.

Men det kan bli värdelöst det med om det är rent is på vägen.

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
vad kör ni med för bredd på era däck då?

själv blev det 195:or sist. förut hade man 205.

kan inte säga så mycket om fästet blev bättre då de andra var mycket gamla. men som T.Obeg säger. smalare däck ska vara bättre på vinterväglag i allmänhet.

BMW ownz
Mina 255:or bak är ingen höjdare i snö kan jag säga. Ser bara så löjligt ut med 225 som jag egentligen borde ha.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Tacka vet jag forden med 155or, den tar sig fram överallt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.