|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Några allmänna frågor man fyrhjuldrift Någon som vet hur fyrhjulsdriften påverkar väghållningen? Påverkas bromssträckan av fyrhjulsdriften? Hur mycket mer kan man gennerelt säga att fyrhjuldriften drar? Blir alltid 0-100 tiderna sämre med fyrhujsdrift? (uppenbarligen inte då två hjul inte räcker för att få ner kraften i backen men annars?) Tack på förhand! //MVH Lundin | |
| Funderar du på en X5'a...? :) | |
| Nej inte direkt hehe eller jo hade jag haft cashen så visst! Nä tänkte på 525ix eller eventuellt Audi 100 2,8 Quattro (syndiga tankar) ; ) | |
Paap Reeder |
Hej! Har ingen annan erfarenhet av 4wd än vad jag sett "utifrån". Själv skulle jag inte köpa ngn. Att i sakta mak köra hem ungar och konsumkassar i 5 cm snö - då är den perfekt. Börjar det sedan rulla undan på motorvägen med fläckvis halka tor jag som så /utan att ha provat/ att Du kommer endast att uppleva en sladd ty den reder Du inte upp. Med min g:la M 535 så glider det ständigt litet där bak och det är inte konstigare än att ha vindrutertorkarna på. När det gäller prestanda så är 525:an redan litet trött utan 4wd och med den så blir hon rentav sölig - utom just då om det är oplogat framför rödljusen. Dito gäller enligt min uppfattning om 325iX. Har sett audi o volvo AWD forceras på bana och det är ingen rolig syn. Släpper det så gör det rejält och okontrollerat. En liten grupp skickliga förare kan säkert utnyttja 4WD fördelar men för en vanlig dödlig är det som att jonglera med cykeln på bakhjulet. De senare mera "tänkande" differentialerna (typ 330iX)kanske är bättre och säkrare. Vet ej. Köp ingen 525iX eller audilåda är mitt råd om du inte bara skall köra hem konsumkassar med den. MVH /// Paap Reeder |
|
Såg igår på tysk TV en X5 LeMans. Han som körde hette Stuck, och det var på en tävlingsbana. Den låg som ett strykjärn på banan och det satt en 12 cylindrig motor i den. Mycket trevlig bil. RT BMWCS #4149 |
|
T_J |
Fördelarna med 4WD är fölljande, vinteregenskaperna är helt otroliga och att det skulle vara så svårt att kontrollera som Paap Reeder säger är inte sant, visst är det en speciell teknik men det är bara att träna så lär man sig. Jag har enbart kört quattro, och med det systemet känns bilen som en bakhjulsdriven bil fast den drar sig genom kurvan, helt otrolig kännsla på vintern. Det viktigaste är att _aldrig_ släppa gasen! Efter en vinter med lite buskörning så är du ganska haj på 4wd. Fyrhjulsdriften påverkar väghållningen, oftast till det bättre (kolla stcc, Audi får straffvikter p.g.a sin quattro, nästa år förbjuds det..) Främst så blir bilen stabilare på vägen, märks mest i höga farter men även vid kraftig blåst tycker jag. Men framaför allt så blir bilen betydligt roligare att köra, inte det där hackandet i ratten som vid grävlings-drift. Bromsträckan påverkas inte av fyrhjulsdriften förutom på vintern, då upptäckte jag i några panik ögonblick när det höll på att gå åt skogen att det funkar bra med att slänga in en lite lägre växel om bilen bara glider, då motorbromsar den på alla fyrahjul och som att det blev mer tyngd på hjulen så att det gick att stanna tidigare, måste upplevas går inte att beskriva. Men rent generellt så påverkas inte bromsträckan av 4WD. 4WD tar ca 1dl mer soppa per mil (gäller quattro med torsen diffar) 0-100 km/h tider blir nästan alltid bättre med 4WD om det rör sig om lite hårigare bilar, det straffar sig dock i 100-200km/h intervallet, då ligger det 4wd till last, dock inte lika mkt som de flesta här tror. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har 525ix konstant drivning typ AUDI ?? En MB fouromatic har automatisk inkoppling av fyrhjulsdriften vid behov, drar därför icke mera bränsle vid normalt användande.Bilen kan ha rullat 20.000 men fördelningsväxellådan och resten av det som används bara en bråkdel.En jämförelse. MVH Hasso |
|
Hasso, är det inte även den ökade vikten som leder till ökad bränsleförbrukning? Inte bara transmissionsförlusterna väl? (Är jag ute och cyklar)? /Simon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Simon: Inte bara vikten, utan det mesta är nog i transmissionen. MB-300TE-89, går att köra på en liter vid normal körning, men där är ju inte fyrhjulsdriften inkopplad mer än vid behov.Ser rätt kul ut, ett fjädervarv är dubbelt så högt för att drivaxeln går rakt igenom på framhjulen. Hade en subaru pickis där man kopplade in fyrhjulsdriften manuellt där märktes en klar skillnad på tröghet och bränsleåtgång. MVH Hasso |
|
Efterssom jag är den enda i den här tråden som har en 525IX..... Vintertid är bilen en dröm. att den skulle vara livsfarlig om man får en sladd är inte sant, tvärtom! Bilen känns som en bakhjulsdriven ända tills du får sladd. då ställer du dig på gasen och framhjulen drar bilen ur sladden ganska elegant. nästan omöjligt att snurra med bilen. Den är ganska tung så nån raket är det inte men "vanliga" familjebilar är inget problem att hänga av vid ett rödljus om man gasar lite. bromssträckan förlängs inte, kanske nån meter för att den är tyngre. På vanlig asfalt så går bilen som ett strykjärn, stadig som ingen annan bil jag kört. Soppa går nog nån deciliter extra men det är det värt. Om man ska hitta någon nackdel med bilen så är det reservdelar. Kostar lite extra men det är inte så farligt. Vem vet, min bil kanske blir till salu? Har haft den ovanligt länge nu..... fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Tackar för alla bra svar, det var väl ungefär som jag trott. Nog för att detta är ett forum för BMW. Så denna fråga kanske blir onödig att ställa men Ska man välja antigen en BMW 525i -91 eller en Audi 2,8 quattro -91? Jag har fått för mig att det är Audi som har det bästa systemet för fyrhjulsdrift av dessa två (fråga mig inte varför) Vad det gäller priserna så är Audin lite billigare. T_J : Vad är det för quattro du kört? |
|
|
Vad får du ge för resp bil? Utrustning? Mil? fyrhjulsdrift är roligast! |
|
| T_J: Jo man audin har oftat problem på de lite snabbare banorna. Att 4wd alltid skulle vara till fördel är ju inte riktigt sant. Men vid regn/snö är det ju underbart. | |
T_J |
Avey, jo på rakorna i dom högre farterna ligger det en 4WD i fatet med fyrhjulsdrift (ca 15% transmissions fölust med en fräsh quattro drivlina), trivs bäst på kurviga banor och vid sämre fäste, typ snö och regn. Quattro systemet väger ca 70-100kg mer jämfört med en FWD, så både vikt och transmission tar sin del av bränslet. Lundin, Audi/Porsche RS2, otroligt brutal bil, snacka turbo-kick, quattron gör en hel del nytta på den.. En fråga; vad är det för ungefärlig transmissions förlust på en M modell med fräsh drivlina? |
|
Jag har haft en fyrhjulsdriven bil (och 32 bakhjulsdrivna och ett framhjulsäckel) och mina erfarenheter var positiva till framkomligheten på oplogade vägar. Det var en Sierra och de har mer drivkraft bak så det passade mig bra för det gick att gasa ut bakänden. Skillnaden var att man kunde fortsätta med pedalen mot durken och räta ut bilen när det blev för brett. Tyvärr tyckte jag att den extra drivningen stal för mycket effekt och bensin så jag gjorde mig av med den. Mer ofjädrad vikt leder alltid till sämre väghållning till viss grad. |
|
|
Min bror hadde en 2,8 quattro -92. Den var sänkt och fullt utrustad. Mycket trevlig att köra. Men den var svindyr att äga. Jag kom aldrig ner under 1,6 l/mil med den i stadstrafik. Sen att kattarna verkar gå åt som smör i solsken är ju inte kul, 6300:-/styck. Men det finns pirat för 3000:-. Han ångrade sitt bilval bittert, men det var han det. Finns säkert ett hav av människor som är nöjda med en sån. Personligen så tycker jag att det finns två stora nackdelar med fyrhjulsdrift: 1: man märker inte hur halt det är förän man bromsar. 2: man måste köra så himla fort för att ha kul. |
|
|
Får väl oxo skriva ett par rader. Som sagt 4WD är suveränt på vinter och på 525iX så är fyrhjulsdriften nästan omärkbar på torr asfalt om man jmf med vilken 2WD som helst utom en nyare BMW med sportchassi. + 1dl för transmissionsförluster. Men det är ändå en kompromiss: på Pickupen jag hade kopplade jag 4WD helt sommarn och även vid långkörning på vinterväg. En bakhjulsdriven går alltid lite mjukare och har bättre respons. I de flesta situationer är antispin på bakhjul bra nog. För oss som har störst behov av bilen när det är vinterväg är 4WD bekväm men inte nödvändig. Skulle tänka mig att byta 4WD mot en V8 om det bara fanns vettiga motorvärmare (läs blockvärmare) till 8:orna. /göran, vintermannen/ |
|
|
"kopplade UR 4WD" skulle det ha stått angående pickisen ovan |
|
|
Göran, kanske en Alpina B10 3,3 e39 skulle passa dig då, 280 0-100 på 6,2 i princip samma prestanda som en 540, men förbrukning endast marginellt mer än 528...dock är inte vridet lika maffigt förståss. Borde kunna gå att ansluta blockvärme, då det är som jag förstått det en förstorad 528 motor i grunden......kolla Länk för mer info om Alpina....kostar en del att köpa tyvärr. /Simon |
|
|
Jag går också i tankarna att byta bort 525:an, det blir nog en Audi S2 :-) -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
simon_en, det är väl vridet och V8-känslan man är ute efter och så tänkte jag ibland att finåka kan vara bra för gubbar som jag. så en sen 740/E38 skulle sitta fint. Effekten kan man fixa på befintlig iX med en kompressor. esstuning.com lovar 285hk för $4200 /göran, vintermannen/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.