|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är mineral vs syntet olja är ett ganska känsligt ämne så jag försöker ha en saklig diskussion och se hur det går. Tittar man på tex Shells utbud av dieselmotoroljor och specifikationer från tillverkare såsom Caterpillar, Cummins, Mack, Renault etc ser man ett stort antal mineraloljor som uppfyller en viss mängd av dessa tillverkares specifikationer. Nu är jag lite ute på hal is, men jag GISSAR på att detta kan bero motorns konstruktion och framför allt motorns körschema är helt annorlunda än för en personbil för Svensson familjen. Dock så tycker jag mig se en tendens att det även här bland de tyngre fordonen går mot syntetoljor för iallafall de nyare specifikationerna (fler syntetoljor som listas än mineraloljor). Vad jag läst mig till (och även vad Johan B bidragit med) är att - generellt sett - är att mineraloljor har lite sämre förutsättningar för att få ett brett viskositetsområde vilket gör att en större mängd VI-förbättringsadditiver måste tillsättas. Dessa kommer för eller senare att brytas ned och oljans egenskaper försämras och de nedbrutna additiven gör inte längre någon nytta. Därför är det väldigt sällan man ser 0W40 eller 5W40 mineralolja. Missförstå mig inte, det finns bra mineralolja därute. Därför rekommenderar jag att titta mer på specifkiationerna (framförallt API, ACEA här i Europa - om den är märkt BMW LongLife är det ju ett extra roligt såklart) och är det prisvärt så köp det. Vill man gardera sig så kan man ju byta lite oftare om man har mineralolja och/eller ogynnsamma körförhållanden - speciellt såhär vintertider! Själv så använder jag olja från Ullared jag köpte för 40 kr/liter (API SM, ACEA A3 samt BMW LL-98 klassad). Frrla : Har du tittat på någon speciell mineralolja? |
|
Att en lastbil går på mineralolja är alldeles korrekt. På de bilar vi servar använder vi förvisso till 95% en syntetisk olja pga. färre sorter att välja på=billigare lagervärde, MEN för intervall på 5000 mil och Euro 3 går det med mineralolja. För lastbilar (i vårt fall) med förlängda serviceintervall krävs en syntetisk olja. Vid de tillfällena är bytesintervallet 10.000 mil med mellanservice vid 5.000 utan oljebyten. De nya med Euro 5 motorer kräver en syntetisk olja ACEA E4/E6 low SAPS och standard intervall är upp till 9.000 mil och förlängt intervall inkl cyklonrenare 12-15.000 mil. On-topic: Jag skulle i ditt fall valt en Castrol SLX 0W-30 Länk ///M. Pedersen |
|
|
På jobbet får jag olika specar på kylsystem till lastbilar där bl.a. motoroljan är en komponent. Hittils har jag nästan bara räknat på helsyntetoljor till Euro4-motorer och framåt. Daimler 228.5, Scania LDF-2, Volvo VDS-3 är några märkesstandarder som alla uppfylls av diverse syntetoljor för förlängda bytesintervall. 10W40 är vanligt, men även 5W30 nu till kommande Euro6 med partikelfilter. Denna har jag sett flera gånger: Länk och Länk Men vad är det för lastbilar och vilken olja är det som används? Vore kul att veta! |
|
| Aha, så övergången mot longlife skedde vid Euro 4 och därmed även syntetoljor? | |
|
Av en händelse.. Länk Han har en video där han häller 0-40W olja som är nerkyld till -20. Den är som sirap ungefär. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här är snabblänken till klippet Länk |
|
Här är en film med Castrol 10w-40 Magnatec Nog ser det ut som det bildats kristaller i oljan? Länk |
|
|
Kul att killen har förberett med en kniv. Kanske tänkt skära av en bit olja :) 10W skulle jag nog inte köra i en BMW-maskin på vintern. Möjligen i en annan bildå det sällan är extremt kallt. |
|
|
jo de kör med mineral i alla lastbilar där jag jobbar. dock så han jag inte se fler inlägg så jag tog inte reda på vad den heter :S får kolla på måndag. ser ruskigt ut i senaste filmen... kan tänka mig hur illa min bimmer mådde den första tiden... funderar på slangvärmare ist nu när jag kollat runt lite mer. får se vad man får idag. kanske man kostar på bilen lite castrol 0w30 men filter på en gång ;) go jul på er alla! BMW ownz |
|
|
Slangvärmar åt folket! DEFA 411723 är på väg till mig. Installeras som en Webasto mellan motor och kupeelement. Man måste tvångsstarta bilens cirkulationspump också för att få ut värmen. |
|
|
marin849: om man monterar den på slangen mellan kylaren och motorn som ligger längst ner så borde väll motorn bli varm iaf? eller låser termostaten där kanske? :O fasen va svårt de blev helt plötsligt. varför en extra pump? startar kanske en ny tråd om detta snart. BMW ownz |
|
|
Tycker 0w-40 oljan är riktigt lättflytande med tanke på att den är nedkyld till -20. Speciellt om man jämför med 10w-40 oljan vid -18. ______ |
|
|
Prova att starta en gammal deutz-diesel på en arbetslok vid minus 25 grader - OMG - det är ingen motor, det är en stenkross som samtidigt producerar en rökplym som kan mörklägga en mindre samhälle... det låter så illa att man tror att man står inför livs levande pågående motorras, och om man vågade titta efter, inte skulle bli förvånad om man såg lilländarna på stakarna sticker ut och in genom ett hål i sidan på blocket och slå sönder allt i sin väg som en hammarkvarn.. men, men när motortempen närmar sig nolla och över detta så tystnar allt det där och avgaserna blir närmast osynliga igen (tills man drar på vill säga... vadå partikelfilter sa du?) efter detta så har man en lite mer nykter syn på det hela om bilmotorn låter lite konstigt och slamrigt när man startar vid -25 grader... |
|
|
Jo,du har rätt i det men man kan förebygga lite av det skrammel du beskriver i en bil genom att tippa i en tunnare olja och det slitage det medför på en bensinare. Välj en olja som funkar i det temperaturintervall du oftast kör så förlänger du livslängden på den motor du har och minimerar oljeförbrukningen. Jag körde min på Castrol slx 0w30 och behövde aldrig fylla mellan servicarna oavsett vinter eller sommar,inget skrammel eller tickande vid uppstart och ett körsätt när jag var själv där jag oftast växlade efter 5000 på de tre lägre växlarna så den funkar i en fräsch motor utan problem även hårdkörning sommartid. Så,igen,tippa i en 0wxx olja av valfritt fabrikat och ta det lugnt sen,min motor höll iaf,25´mil utan problem som oljeförbrukning eller tickande och startade lätt oavsett temp. Henrik |
|
|
har vid ett par tillfällen nu lyckats få motorn att gå enormt illa. brukar den göra de om man bara kör kortare sträckor på 2-3km? har nästan alltid kört den ordentligt varm annars. när man ska starta igen går den på 4-5cyl ryker och vibbrerar mycket i 30-40 sec. kondens i cylinderloppet? dränkt i soppa? symtom på dåliga spolar? har bytt 2st i somras. xxargs: jo man har hört några äldre härk vevas igång när de vare riktigt kallt ute. (far lokförare) så jag vet att de brukar låta enormt illa. lite samma med gamla dieseltrakrorer. BMW ownz |
|
|
xxargs: tack för den vackra beskrivningen:) mycket målande Frrla: vanligtvis sätter man slangvärmare på en av kylarslangarna ja. men jag har svårt att se hur man skall få jämn cirkulation då det är stopp i andra änden och så värmer man ju kylaren lite. den värmaren jag ska ha är på 1500 watt! standard är 550w. det är därför jag ska starta cirkulationspumpen dels så att det inte kokar lokalt och dels för att fördela ut värmen. det blir ju precis som bilens egen restvärmefunktion fast jag matar in värme istället. (restvärmefunktionen ger värme i kupén med avstängd motor cirkulationspumpen och kupéfläkten startar) det trevliga är att med exakt samma förbrukad elenergi kommer jag få en mycket varmare motor på kortare tid jämfört med standard kontaktvärmare tack vare att man får in mer effekt i förhållande till förlusten till kråkorna |
|
|
marin849: låter hur bra som helst ju! :O vart beställer du detta, vad kostar de och hur mycket/avancerat jobb är det? vill inte kasta ut mer än 1000spänn och en dag i garaget. är ganska van att skruva och böka på. men brukar alltid låta de ta en stund extra bara slutresultatet blir perfekt. vill också veta så mycket jag bara kan få reda på innan jag ger mig in på det. gillar inte att åka på överraskningar eller liknande då de stjäl massa tid i onödan. BMW ownz |
|
|
Mekonomen, autoexperten mfl. Finns hos de som säljer DEFA. 1000 kr blir svårt. Har för mig värmaren låg på 1100 hos meknomen, och sen behöver du förstås några kablar. Jag vet inte hur slangarna är dragna på din bil, kolla hur slangarna till värmepaketet (som värmer inne i bilen) går. Värmaren monteras mellan motor och värmepaket. Rätt så enkelt, du kanske behöver ta bort insugsburken och något insugsrör för att komma åt. Om du har elektrisk tillsattsvattenpump (slå på tändningen, men starta inte, sätt på max värme och lite fläkt, då skall pumpen starta om du har någon) kan du tjuvkoppla så att den drivs av en liten transformator eller relä som kopplar inbilens 12V när värmaren är inkopplad. Har du ingen pump kan du skaffa en på skroten från en Webasto bensin/dieseldriven värmare. Har inte installerat min än, blir förmodligen inte förrän januari, men då skall det dokumenteras och mätas temperaturer. :) |
|
| Det första talet (före W) i viskositetsklassningen berättar hur oljans viskositet är vid låga temperaturer. Siffran efter berättar hur viskositeten är vid 100 grader. Så en olja som börjar på 0W är så lättflytande som det bara går. Hos vissa återförsäljare säljer man enbart 0W40-olja då den täcker det temperaturspectrat som man anser är nödvändigt i vårat Nordiska klimat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.