AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.268

kallstart 25- grader. skär i hjärtat.

Sida 1 av 2
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hej.

startade bmw:n idag för första gången på 2 dagar och de har vare mot 25-30- på dagarna.

den tickade i mer än 30sec och gick fruktansvärt illa den första tiden. efter ca 2 min började den gå riktigt på alla cylindrar igen.

eftersom fel brukar visa sig när det är kallt så undrar man ju vad de kan vara eftersom den tickade så länge. lät som en ventil bara.

BMW ownz
Kanske är dags att installera motorvärmare.
En gissning är att oljan var såpass tjockflytande att det tog tid för tillräckligt mycket olja att pumpas upp till toppen.

Vilken viskositet har din olja?
Att de tickade på de sättet skulle jag kunna tro att de har med batteriet att göra, desto "dåligare" batteri desto svårare blir det o starta bilen vid kallt väder men sen så kan de ju vara de som du sa 25-30 minus grader o de e FLIPPAT, säkert alla bilar får problem vid den temperaturen...

Men kolla batteriet kanske hjälper ;)

/Rupesh

Roffa1
Batteriet..visste inte att det kan ticka;-)
Undrar om det inte beror på för lågt lufttryck i däcken;-)
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Att det tickar när det är kallt är inget ovanligt på motorer med
hydrauliska ventiltryckare. Alla ventiler som står öppna när du
stannar motorn försvinner oljan från dom tryckarna då, sen
när det är 25 grader kallt tar det ett bra tag att fylla upp
ventiltryckarna med olja igen.

mvh stefan
Det är där en blockvärmare gör nytta. Den värmer blocket som i sin tur avger värme till oljan. Oljan blir då lättare att pumpa runt i motorn.
Rupesh_87: Syftar du på att startreläet tickar? För det är vad som tickar när batteriet inte förmår att dra runt startmotorn. Bara för att startmotorn går långsammare innebär inte det tickande. Allting rör sig långsammare då, vevaxel och kamaxlar.
Byt till tunnare olja.

Körde min på 0w30 året runt,efter att ha stått en vecka eller längre så tickade det i 3-5 sekunder man aldrig annars.
Som kallast -33

Var i frankrike i +38 och det funkade det med,motorvägskörning i 160+ i 25mil och mer,7000mil senare hade jag fortfarande inga problem.

Henrik
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
kör med 10-40 nu. den kanske inte är så bra :S

batteriet ska bytas ut snart antar jag. men de är inte kasst iaf. de håller bra länge.

funderar på att sätta en kupevärmare som ska blåsa på blocket. är de en dålig ide tro? 99spänn är inte så mkt att bråka om om den skulle få plats tänkte jag. snabb och kanske bra lösning?

BMW ownz
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Inget fel på bilen enligt mig
Felet ligger i att det är för kallt för alla i -25 till-30 det är så kallt som glass skall vara inte ute

Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr hoppas att sommarn med riktiga däck och öppna takluckor
snart är här igen

God Hjul

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
10w-40 skall väl vara användbart vid 25-30 minus, men optimalt är det kanske inte. Hur gammal är oljan?

Skönt att ha ny olja i motorn i vilket fall, men här nere i Småland har det inte krypit under -15 än vad jag märkt.

En kupevärmare som blåser på blocket är nog bara att elda för kråkorna.

______

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du så kallt som -25 grader och ingen motorvärmare eller dylikt så tycker jag att du verkligen inte ska ha något annat än 0W40 (eller 0W30) motorolja!

Prova att hälla upp några decileter motorolja av din 10W40 i en plastförpackning och låt stå i frysen. Låt stå något dygn och ta sedan ut det och beundra - nu kommer du tycka ännu mer synd om motorn och oljepumpen när du ser hur trögflytande oljan är.

Men som thom525 säger så är det likväl mycket kallt ute och det kommer att ta en viss tid innan oljan når lyftare och dylikt. Men rimligtvis borde detta ske något snabbare med en 0Wxx olja.
Le
129
Leonid
135i Coupe
En liten parentes om det är ok med ot?

När jag hade min Cheva Van 6.5 liters diesel så gjorde det ont i mig när man startade den i -25 grader. I början så hade jag problem med batterierna. Hade två stycken, ett under huven och ett under förarsätet. Tänk då att först glödga 8 stycken glödstift. Sen vrida på starten där startmotorn storknade. Och så hade man trögflytande mineralolja i motorn. Delsyntet/helsyntet är förbjudet i gamla amerikanska dieslar ;) och det var lönlöst att starta. Motorn gick väl runt ett halvt varv. Sen var batterierna slut.
Tokförbannad så köpte jag två stycken Tudor Maxxima som klarar 900 amp i startögonblicket. En total kortslutning i 30 sekunder innan batteriet tappade effekt.
Kan säga att det gjorde skillnad. Glödningen tog 2 sekunder sen var det bara att vrida om nyckeln. Det fullkommligt kassade runt motorn. Startade direkt med ett sjujävla knackande och kolsvart rök.
Då frågade jag en speciallist på området och han skrattade och sa att det låter sådär förjävligt att man blir rätt. Men motorena klarar det gallant. Inget att vara rädd för. Men jag satte i en motorvärmare och starterna blev genast mjukare. Men det är heller inte alltid man har tillgång till ström.

Men visst, det skär i en när man startar en så pass skitkall bil :)
Sorry om jag gick ot!
// Leonid!

BMW-320I E36, M50 B20
Är temperaturen under -20 bör du kanske använda 5w40 istället för 10w40. Som tidigare sägs är 10w40 väldigt trögflytande i temperaturer under -20.

Hittade denna Länk som illustrerar temperaturområden för olika viskositeter. Hittat många sidor som anger i stort sett samma temperaturskalor.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Helst 0W-40, men 5W-40 går också.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
0W40 känns ju rätt lockande att använda året runt.
Har inte hittat så många 0W40 dock. T.ex. Mobil1 New Life 0W40 LL01.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Leonid mfl: funderar på att byta till mineralolja i bmw:n nu när oljor kommer på tal. lastbilar går ju 5-7tusen mil mellan bytena av oljan. och alla går på mineralolja. då borde det väll vara skonsammare med en sådan olja och byta vid 1000mil som jag brukar.
den egentliga funderingen ang detta är att mineraloljan renar och tar bort beläggningar från den gamla oljan. har exempel på några arbetskamrater som bytt från syntet till mineral och fått finare olja längre tid i motorn. dock är detta på gamla volvomotorer eller andra "billiga" bilar. så man är lite rädd att något ska hända.

hur som helst så är de snart dags för ett byte igen. har ca 800mil med min 10w40.

vet att de finns en uppsjö av trådar om ämnet så ska söka runt lite också.

ska göra ett försök angående kupevärmaren och täcka fronten med en värmepresenning i kalla tider när jag känner att jag får tid att pilla lite.

nu är de mycket mildare här. bara 10- idag.

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Lastbilar går på mineralolja? Gamla kanske!
De går numera på deluxe-mega-jättefin-super-duper-olja precis som bilar...
ma
7.450
marin849
Är det inte så att mineraloljan är kass på att ta med sig diverse föroreninger ut i oljan vilket resulterar i att de sitter kvar i motorn istället? Men oljan ser fin ut!
Fast det borde snarare bero på vilka tillsatser som finns i oljan.

Överhuvudtaget har jag svår att se varför det skulle vara bättre med mineralolja i en motor. Men jag är ingen expert.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
eh..... så du menar alltså att alla på mitt jobb snackar skit och försöker luras? skulle inte tro de.. har servat ca 10 lastbilar sen jag började och de äldsta är 2-4år gamla.
alla går på samma olja. även de nya.

jag ska snacka med dem imorgon igen och se om jag missat nått.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jo glömde en sak.

när de bytte oljan så körde de ca 50-60 mil. svart olja. bytte igen. 200 mil. lika svart. bytte igen. 1000mil skymtar brunt i oljan. alltså inte helt svart.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.