AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.235

Fiat Punto som fryser

Sida 2 av 2
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kan säga att en Audi A4 2.0TDI -07 inte heller blir varm på 10km körning. Lånade min fars bil under en period för att köra till mitt gamla jobb. (Bromma->Kista). Min dåvarande S40N T5 AWD gav fullgod kupévärme efter ungefär 3km.

Detta är alltså inget isolerat FIAT problem utan generellt för nyare dieslar utan tillsatsvärmare.

-------
//Lövet
Intressant det här med tillsatsvärmare.
Tar miljöklassningen hänsyn till kallt klimat? Ingår körning med tillsatsvärmare och räknas dess extraförbrukning?

mvh/ Anders
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Efter ett nytt verkstadsbesök i fredags med testkörning så är det beslutat att en plåt bil ska skärma av kylaren. Känns inte direkt som någon optimal lösning om man har en fungerande termostat. Service killen på Fiat höll med om att det kanske var lite väl kallt i bilen efter testrundan.

Om jag förstår det rätt så ligger en tillsatsvärmaren modell Webasto och släpper ut orenade avgaser, hur pass miljövänligt är det. Dessa utsläpp + förbrukningen kan ju knappast vara redovisade i databladen, eller?

delorian, har du en direkt länk till Fiat sidan?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Dieselmotorer har aldrig varit varma när det går på tomgång eller är lätt belastade, moderna dieselmotorer går ännu svalare.

En tomgående diesel går ofta inte varmare än 40 - 50 grader oavsett körtid och med en kupevärmare som tappar av varmvattnet med ganska hög effekt (flera kW om det är nollgrader och kallare) kan få motortempen att närma sig 30 grader.

Det finns bara ett sätt att få upp tempen på en sådan motor och det är att belasta med så höga växlar och låga motorvarv som möjligt, dvs. låta det gå tungt med nära motorns maxmoment hela tiden - så fort man släpper gasen så slutar värmeproduktionen bokstavligen...

Det skulle aldrig falla mig in att köpa en dieselbil utan dieselvärmare som värmer motorns kylvatten (har frusit nog med sådana då dieselbilar var kalla även på 70 och 80-talet), för det behöver man så fort temperaturen är under 0 grader då även normalare tätortskörning med med dominerande 50 - 70 och ibland 90 körning helt enkelt inte producerar tillräckligt med värme utan först i motorvägsfart. Att dieselvärmaren går samtidigt som man kör bilen är närmare en regel än undantag när man kör lite lugnare och det är minusgrader.

Det här med dålig kupé-värme kommer man se i alla miljömässigt energisnåla bilar, och sanningen är att kupé värmen kan dra lika många kW vintertid som det går åt till att driva fram bilen mellan punkt A till B.

Den sk. spillvärmen i bensinmotorer är egentligen ingen 'spillvärme' utan i högsta grad en viktig resurs såhär vintertid.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.