|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
För att återgå till Saab. Någon skrev att om inte GM lyckas med att Saab, vem ska då lyckas. Rätt många tror jag skulle göra ett bättre jobb än GM. Dom har ju inte direkt gjort ett lysande jobb med Opel heller. Men frågan är om det inte är för sent för Saab. Sen känns det nästan som att GM föredrar att lägga ned jämfört med att sälja. Dom har ju redan fått in en rejäl slant för dom gamla produktions-verktygen. Finns nog flera saker att sälja vi en nedläggelse. T.ex. en produktionsklar 9-5. Finns garanterat nån Kinesisk tillvärkare om skulle nappa på det. Tankarna går till alla Saab-anställda, som säkert har en darrig jul. Saab-favoriterna är Sonett III,99 Turbo och 900 Aero(85-92) |
|
|
Håller med M.A. - mina tankar går till alla Saab-anställda nu i jul. Även om man inte själv förlorar jobbet den här gången så kan ödmjukhet och empati med dom som dtrabbats vara på sin plats. Jobb är inget som kommer flygande i luften, och särskilt exportindustrin är viktig för landet. Tänk själv - om vi bara importerar kul saker utifrån, elektronik, hifi, bilar, möbler etc från Asien, men inte säljer något tillbaks över gränsen, då är det lätt att förstå att vi går back som land, eller hur? Alla kan inte jobba som konsulter, försäljare, sjuksköterskor eller programledare (serviceyrken) - utan en exportindustri stannar försörjningen av hela landet - därför är Saab viktigare än många andra tjänsteföretag (inget illa menat om dem). Jag säger INTE att staten ska gå in och äga eller subventionera företag (även om det finns en lång lista av andra bolag som subventioneras, SAS t ex som gick back nästan 6 miljarder, och Carnegie som hastigt förstatligades, listan kan göras lång). Men jag tycker det är själva *faen* att man inte skulla kunna få styr på en skuta som ändå är så lovande, och som står för uppemot 10 000 arbeten !!! Det är *jävligt* synd tycker jag. Poängen är inte att Saab har en massa tekniska finesser -- det är inte det som styr köpbeteenden. Det är ekonomi, trygghet och image, design - sådant som skapas av marknadföring och försäljning. Dra en parallell med Apple t ex, som aldrig talar om teknik, utan i stället skapar något åtråvärt, som folk vill ha. Jag hävdar att det inte är tekniken eller ingenjörerna som är problemet med Saab, det är designen och marknadsföring som varit under isen. Tror själv att Saab skulle vinna på att slippa "ägare" -- GM ger stordriftsbesparingar på pappret, men också en armada av byråkrati - tjänstemän på andra sidan Atlanten som styr och tar glöden och kreativiteten från dom som skulle behöva den, här i landet. |
|
|
Nu får du bestämma dig Lasse-SL500, i en tråd hävdar du att bilköpare inte bryr sig om design och det är därför E60 sålts och nu skriver du att det är bl.a SAAB´s design som gör att dom säljer dåligt. :p Citat "Men faktum är att jag tror den genomsnittliga bilköparen inte bryr sig så mycket om hur bilen ser ut. Det är enda förklaringen till att det öht sålts några e60 alls..." Länk |
|
|
Haha... men det är ju det jag säger -- BMW är förlorare sedan E38, E39 och Bond-filmerna. Nu är det bara asiater, jänkare och de närmast sörjande som står ut med den vulgära designen!! ;) Okej, jag skojade lite om E60... men vad kan man annat göra om något som är så erbarmligt fult?? Okej då - det är Jul och man ska vara snäll!! E60 är snygg bakifrån - men fronten ser fortfarande ut som en korsning av en rymdhund, sur angorakatt och en flygande, kladdig marshmallow!! :o) ;) |
|
|
Kom just på att ett sätt för GM att verkligen besegla Saabs öde - sista spiken i kistan så att säga - vore att flytta över olycksfågeln Chris Bangle från BMW till Saab för att skapa "åtråvärda" saker. Han har ju en karriär framför sig som Dr Död, åka runt och ge aktiv dödshjälp till biltillverkare man vill bli av med... ;) |
|
| Med tanke på att försäljningen ökade under Chris Bangles period, så kan han ju knappast kallas olycksfågel. Det kanske rent av skulle få fart på Saabs försäljning. | |
|
Nja, försäljningssiffrorna har varit rätt konstanta i Sverige, troligtvis beroende på att BMW givit stora rabatter till större organisationer - till skillnad från t ex Saab. Åter igen, bra marknadsföring kan rädda dålig design. I asien däremot, och i USA tycks Bangle vara populär. Silkessnöret fick Bangle efter katastrofen med E90. Den är ju så ful så änglarna gråter i himlen, och BMW:s ledning fick till slut nog av Bangle - gav honom nya arbetsuppgifter: sortera pappersgem i storleksordning. BMW:s image har gått ifrån att vara Bond-bil till att bli "konsult-bil", gärna med diesel och backradar för den närsynte konsulten. Tro iofs att det skulle göra Saab gott, att bli konsulternas favoritval. Så kanske har du rätt? ;) |
|
|
Klart jag överdriver... :) Saabarna är så enormt fula att inte ens Bangle skulle kunna göra saken värre. Han skulle vara ett ruggigt lyft för Saabs design åtminstone gamla 9-5 är ju ett riktigt magplask, inget snack om saken! Allvarligt talat: hur tänkte dom på Saab när dom försökte haka på trenden med utsmyckning av främre strålkastarna med parkeringsljuset? 9-5 ser ju ut som en bister uggla? Dom har lagt dom där LED-strecken så himla klumpigt - inte tillstymmelse till känsla för form... men det är roande!! :o) Jämför med Audi, hur dom gjorde -- en viss skillnad skulle jag säga... Nu ska jag ta hand om en busig vovve här, trevlig kväll. |
|
|
Nu tycker jag iofs att 9-5:an var helt ok från början, när den kom ungefär samtidigt som E39. En riktig ägare hade ju ersatt 9-5 för 3-5 år sedan. Istälet för att face-liftat den 48 gånger. Det som har hänt med BMW, är något som började med E39 och fortsatt med E60. Dom har blivit mer attraktiva för medel-Svensson. Man har fått ett mer användbart baksäte t.ex. Samtidigt som man har lyckats med att bevara den sportiga imagen. Dom är ju fortfarande förarens val i klassen. Och det är ju så, Lasse. Det är fler konsulter än BMW-entusiaster som köper nya bilar:-) Islutendan handlar det ju ändå om att sälja flest möjliga bilar, Det är det som säkrar jobben,och skapar nya arbetstillfällen. Det har ju sagts att Saab har tillvärkad bilar som attraherar ingenjörerna på Saab, medan Volvo har tillverkad bilar som attraherar kunderna. |
|
|
Design har betydelse för försäljningen och är det något BMW ska ha cred för är det just att snappa upp nya trender i god tid. Det är precis vad SAAB misslyckats med riktigt kapitalt. Tänk, BMW insåg redan under den absoluta högkonjukturen att det var dags att utveckla riktigt snåla motorer och börja satsa på det. Mitt i den absoluta högkonjukturen 2007 introducerade man efficiency dynamics programmet. Vem brydde sig om förbrukning då? Året senare slog katastrofen till och BMWs snåla modeller sålde som smör. SAAB och många andra tillverkare blev helt tagna på sängen och hade ingen aning hur de skulle göra för att klara sig ur situationen. SAABs svar på detta blev att strypa effekten på sina flexifuel modeller medan de kördes på bensin. Skit bra tänkt! Ha en högprestanda modell vars effekt bara kan utnyttjas med hjälp av ett bränsle som enbart är tillgängligt för en obetydlig del av befolkningen, nämligen oss i Skandinavien. Misstag nummer två är just design och förnyelse: Titta på BMW modellhistoria, när man byter generation, byter man designspråk helt och hållet. Det är genialt! Chris Bangle gjorde samma underverk för BMW som 02-modellen gjorde under sin levnadsperiod. Den grabben har förtjänat varje krona han tjänat. Ska man en diskussion om detta bör allt sättas i sitt rätta perspektiv. Det betyder att man inte kan ta hänsyn till att det samlas ett gäng (ur BMWs perspektiv) snorungar på ett forum där majoriteten av dem aldrig har köpt en ny bil i sitt liv och klankar ner på deras utveckling. BMWs målgrupp är de kunder som köper nya bilar var eller vartannat år, det är de man anpassar sig efter. Det finns bara ett fåtal sådana individer här. Ur BMWs perspektiv kan entusiasterna fortsätta köra omkring i sina E34or och vara nöjda med det. De har inte råd att stanna utveckling för entusiasternas skull. Det viktigaste Bangle gjorde var att ge ut E65. Modellen var, oavsett vad någon här tycker, en fullständig succé. Ingen annan 7-serie har någonsin sålt så bra under BMWs historia. Att öka försäljningen i detta segment är lika svårt som viktigt. Lika så har det varit med varje modell som passerat hans ritbord, Z4, E60, E90, X5/X6 etc. Bangle förstår en sak, det som är nytt är redan föråldrat, tänk nyare! Den som har pengar och möjlighet att köpa det han vill ha, vill aldrig ha det som redan finns eller det grannen har. Man ha något nyskapande, något annorlunda och i BMWs fall något provocerande. Bangle är grymt duktig på att tänka i nya banor, det har han tydligt demonstrerat för oss. Nu nya F-serierna kommer, fortsätter trenden enligt samma recept, tänk nytt och tänk annorlunda. Det här är också en vital punkt som SAAB misslyckats med. Samtliga generationer av 9-5 ser lika dana ut. Modellen är rejält föråldrad, klart som fan att de inte säljer. Väldigt få betalar 200 000 kr extra för att köpa om en modell de redan har. Man måste få något nytt för pengarna. Utvecklingen går framåt, och den gör det med ett sådant tempo att det är både skrämmande och imponerande. När E39 introducerades var de moderna M52 maskinerna ett under av snålhet, en 170 hästarsmotor som drar strax under litern i 5-serie kaross kändes overkligt. Idag skulle det aldrig vara aktuellt med den förbrukningen. Vad man istället har man en E60 diesel kapabel att hålla en marschfart på strax över 200 km/h utan att komma upp i 0,7 liter/mil. Utvecklingen går framåt och man måste göra sitt bästa för att hänga med och inte fastna i det gamla, för utvecklingen går aldrig baklänges (Lasse500). Vill man vara lite elak kan man med sanningen på sin sida säga att E46 inte ens i sina våtaste drömmar kan komma att konkurrera med E90-serien. E90 är överlägsen på samtliga punkter, precis som att F30 kommer att vara överlägsen E90. Samma sak är det med E60 och E39. Att Idag prata om E34 som en bra bil är inte riktigt relevant, då det är en modell som med all rätt pensionerades för bra länge sedan. Visst E34 var en grym modell när den kom men idag är den likt E39 inget annat än en pensionär, de har gjort sitt och dragit sitt strå till stacken och har nu med all rätt lämnat över stafettpinnen till nyare generationer. Att prata om E34 som en modern skapelse är inget annat än komiskt, lite som att prata om mormor som om hon fortfarande var en 23 åring. Jag gillar verkligen E34 modellen och hade gärna haft en när de var aktuella, dessvärre föddes jag vid fel decennium för att kunna uppleva det. Istället får jag köra de som entusiast vagnar. När det kommer till ett extensivt bruksfordon som ska garantera 5000 mil/år utan minsta problem, håller det aldrig. Den är för törstig, omodern, osäker, ohållbar för att klara uppgiften. Det är nämligen det de så kallade "konsultbilarna" byggs för idag. __ Min bil: Länk |
|
|
Kul att ni är med i matchen grabbar! Vi tycks vara överens om att Saab:s största problem har varit design och formgivning. Bilar säljer inte för att dom "ligger i frontlinjen tekniskt", annat än till ett mycket litet segment tekniskt intresserade killar. Skilj också på design och formgivning. Design går djupare än formgivning - om man tar analogin med iPhone så handlar design inte bara om hur den ser ut, utan om vad den fyllts med - "upplevelsen". Bara en sån "liten" sak som "App store", har enskilt varit värt miljarder för Apple. Microsoft med sin ingenjörs-mentatlitet har aldrig tänkt så långt. Formgivning kan man egentligen inte diskutera, eftersom alla tycker olika (och det är också charmen). Jag håller inte alls med om det du säger om Bangle, och det gör inte dom flesta europeer - för här har ju hans bilar inte sålt bättre än föregångarna. Ta bara "båtpanelen", den där konstiga instrumentbrädan - hur kul är den? En BMW ska ha instrumentpanelen välvd mot föraren tycker jag Jag håller inte alls med om det du säger om att köpa nya bilar, det märks att du inte har någon vidare koll på den delen (no offence). Jag hör själv till kategorin som tagit ut några nya bilar, och det krävs inte mer än att du kan låna pengar på banken eller av ett leasingbolag, något som nästan alla som närmat sig 30-årsålden och har ett fast jobb kan göra. Jag bor själv i en obelånad villa i Stockholm och har en rätt stark ekonomi, men när jag ser ut genom fönstret på mina grannars bilar så är det nästan bara "nya" bilar, mest Volvo och Saab, några enstaka Range Rover och några koreanska, vad heter dom "hyawoo" eller något? Och alla har dom på leasing. Just nu finns ingen nyare BMW som jag personligen skulle kunna tänka mig att ha även om jag har råd att köpa tre stycken kontant, dom övertygar helt enkelt inte mig. Då finns andra märken som lockar mer. Just E46 som du nämner uppfattar jag som kronan på verket, den bästa BMW som gjorts innan Bangle kom och förgubbade hela modellserien. Utan att raljera kan man konstatera att det troligen var ett medvetet drag, att rikta sig till äldre - inte så sportiga - köpare. Kör man diesel så är man i min värld också "äldre" (även om man bara är 23 på papperet). Den modell som fortfarande är ungdomlig, sportig är Z (som står för Zukunft - framtid). Jag skulle personligen aldrig se ner på någon som har en E34 eller en E39. Den ägs kanske av någon som vet vad bilar är, som klarar av mer än att bara debattera deras "bränsletörst" på ett internet-forum som detta, utan även klarar att skruva själv med sin bil?? Något som jag personligen respekterar. Detta är väl f.ö. ett forum för bilintresserade? Dom som inte kan skruva själva och har små motorer och diesel kan ju alltid logga in på Ica-kurirens sajt i stället? ;) ;) |
|
|
Håller med M.A. - jag tycker också att 9-5:an var helt ok när den kom, men att den förlorat med faceliftarna. Och jag instämmer i liknelsen att Saab byggt bilar som attraherat ingenjörer medan Volvo byggt bilar som attraherat ett bredare skikt, ännu fler människor. I vanliga fall brukar jag inte vara så samhällsintresserad, men nu med Saab måste jag säga att jag tycker det är *f-jä-ligt* om det går så långt att 6-8-10 000 arbeten läggs ner, bara för att man ingen tycks ha hårda nypor nog att styra upp verksamheten... Vänligen förstå hur tråkig nyhet det är som medborgare i Sverige, skatten kommer t ex att höjas utan att man får något alls tillbaks. Det allra bästa kanske vore att få Saab sålt till en kinesisk tillverkare. Kineserna ÄR världens starkaste ekonomi och dom är oerhört duktiga. Allt görs redan där, elektronik, vitvaror, bilar, telefoner, kameror, kläder, m.m. pga att dom är så duktiga och så billiga. Dom har också över en miljard invånare - vilken fantastisk marknad det blir för Volvo, och vore för Saab. Oavsett vilket tror jag man måste förnya designen, ett djupgående tänk hur nya Saab kan göras attraktiva och åtråvärda för så många som möjligt. Jag håller tummarna för Saab, både för dom som arbetar där och för min egen skull rent egoistiskt som svensk. |
|
|
Lasse, Jag ser att du helt missat det jag ville ha fram med mitt inlägg. - BMW ökade sin försäljning även i Europa under Bangles tid. I alla fall om man får tro det BMW själva sa under IAA2007. - Jag har inte skrivit något om att ha råd att köpa ny bil, jag har bara skrivit om de som gör det. Köper du inga nya bilar är du inte intressant för en biltillverkare oavsett hur mkt pengar du har. Kör du tillräckligt mycket är det dessutom billigare med en ny bil. - Jag har aldrig sagt att jag ser ner på någon pga deras bilval. Hade du vetat vad jag själv kör så hade du förstått varför. Det jag sa var att utvecklingen vänder sig till de som har en viss körprofil, nämligen de som har kör mycket under kort tid. Det är nämligen den körprofilen de flesta av BMWs nybilskunder har. Äldre modeller håller helt enkelt inte måttet där. - Nu är det du som dömer ut folk på förhand. Att kunna meka med egen bil och att vilja meka med egen bil är två vitt skilda saker. Förr i tiden gjorde jag gärna det och skrev om det i mina bilbloggar här på AP, idag betalar jag mer än gärna någon annan så att jag kan slippa det. Det betyder inte att jag inte vet vad bilar är, det handlar om att jag inte har tiden till det. Jag är inte ensam om att resonera så. - Att tro att en bil är helt underbar eller värdelös för att panelen är välv åt något håll är ju bara roligt. __ Min bil: Länk |
|
|
Känns tyvärr mer och mer som att GM ser det som en bättre affär att läga ned Saab. Länk |
|
|
Trist för regionen och alla anställda. __ Min bil: Länk |
|
|
Det är bara att konstatera fakta. 1. saab har gått med förlust längre än vad något företag rimligen borde tillåtits, det är synd och skam att man inte gjort något radikalt för att förändra denna utveckling. Men nu har vi utan tvekan passerat point of no return. 2. Jag förstår de som vill att staten ska gå in och hjälpa saab men, att vi ska agera respirator till ett döende bolag känns sisådär, kockums dyker direkt upp i huvudet och hur bra gick det? Där förlorade vi först alla pengar staten gick in med för att slutligen ändå betala stöd till alla arbetslösa - något som jag är tämligen säker på skulle bli fallet med Saab också om vi "räddar" dom nu. Har för mig att jag läst om företag i staterna som lät sina samtliga anställda köpa upp alla andelar i sitt döende bolag och faktiskt lyckades vända på skutan men jag ör väl medveten om att det är orealistiskt. Men vem vet kanske hade det varit genomförbart med lite voodoo dans och annat :) Jag tycker det är jättetråkigt att det blivit som det nu är men realistiskt sett så kunde detta lika gärna hänt för 20 år sedan. Se på BMW, BMW var i samma sits för 30-40 år sedan och var på ruinens kant, vad gjorde man då? Jo man gjorde en helt för den tiden radikal förändring av design och teknik med den då nya 02:an - något som räddade BMW och hur BMW ser ut idag vet vi alla. Lider med dom drabbade från saab men som tur är är ju människan flecxibel. Det GÅR att söka andra jobb, det GÅR att vidareutbilda sig / omskola sig. Allt är MÖJLIGT!! |
|
|
Håller med Mugge i mycket av det han säger. Vill dock också lägga till begreppet varumärke. BMW har under lång tid lyckats bygga in värde i sitt varumärke, nu är man måttstocken på många områden. BMW står för sportighet och elegans bla (även kvalite men kom ihåg att sånt kan ändras). Vad står SAAB för numera? Vad gäller design så har SAAB fastnat i en återvändsgränd där alla bilar skulle vara saabish. Och det ledde till, som Mugge påpekade, att designen var allt annat än nyskapande. O ingen vill köpa en sån bil! Tycker det är märkligt att ingen vill köpa SAAB. Måste finnas tillverkare som är intresserade att bygga vidare (och bygga upp) varumärke och kunnande. Man undrar om det inte är GM som sätter sig på tvären. Jag tror dock att vi inte sett sista kapitlet i den här historien. Jag har förövrigt alltid hävdat att GM aldrig var rätt ägare till vårt svenska märke. Maken till misskötsel har man sällan sett! |
|
Conan999 |
Faktum är att både Saab och Vovo misslyckats totalt med en viktig sak. Att ta fram en smidig liten stadsbil som drar 0,5-0,6l/mil och som kostar max 140,000 kr. Detta hade fått många att tänka om istället för att köpa en Japansk bil så hade nog en hel del valt den svenska alternativet. Om detta hade gjorts för redan några år sedan så skulla det gått väldigt mycket bättre för både Saab och Volvo. För mej är det helt obegripligt att man enbart tar fram stora och medelstora bilar. OK C30:in är hyfsat liten men tokdyr så den platsar inte i resonemanget. Conan999 |
|
Du tjänar inga pengar på att bygga småbilar eftersom produktions och utvecklingskostnaden för dessa är nästan identisk för dessa som större bilar. Når Saab då inte lönsamhet genom att sälja bilarna för 300k så skulle konkursen kommit direkt om man försökt sälja för hälften. Tittar man på Sveriges mest sålda bilar så är dessa Ford Focus Peugeot 307 Saab 9-3 Saab 9-5 Skoda Octavia Toyota Corolla Volvo V50 Volvo V70 Volkswagen Golf Volkswagen Passat dvs bilar som ligger lite högre upp i både storleksklass och pris från de absoluta småbilarna. Saab borde då kanske försökt bygga om Opel Astra till att bli lite mera Saabish och försökt sälja den för 200k någonstans. Det hade kanske funkat och konceptet 9-1 fanns ju redan. Men det blev aldrig verklighet (som vanligt) ------- //Lövet |
|
| Tror du har rätt men listan över sveriges mest sålda bilar är nog inte det intressanta. SAAB ser sig nog lite mer globalt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.