AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
43.433

SAAB stackare..

Sida 1 av 6
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja fy fasen och jag har alltid älskat Saab.

16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Inte kul men tyvärr inte så oväntat. De har alldeles för låga volymer för att kunna sälja bilar i den prisklassen.

-------
//Lövet
Håller med trådstartaren, jag har haft 3 Saabar och de har varit bland de bästa bilar jag ägt.

Trist att ett så innovativt och spännande märke ska gå i graven. Otroligt mycket kunskap kommer att gå om intet, både vad gäller säkerhetstänkande och motorbyggande. Till slut blir vi väl bara kvar med Toyota och VW. :(
riktigt tråkigt :( förlorar sverige volvo dessutom känns det ju kört nästan.. har också alltid gillat saab men tyvärr har dem den senaste tiden bromsats av gm.. känns som om saab haft så många spännande modeller på gång och nu går allt i graven:(
Mycket tråkigt för de som jobbar på SAAB. Dock inte oväntat.

Att Spyker endast var ute efter PR verkade tidigt ganska uppenbart.
Även K-egg kanske var ute efter gratis reklam, även om hans engagemang verkade ärligare.
Finns nog inte mycket som kunde gjorts annorlunda från svenskt håll. SAAB har visat negativa resultat all för länge, och GM har konsekvent gett dem liten utvecklingsbudget sedan förvärvet 1990.
Resultatet är att de tyvärr står med en liten och uråldrig flotta bilar (nya 9-5 undantaget).

Jag är glad att regeringen inte gått in och stöttat med våra pengar.
Förstår inte de som tycker regeringen skall köpa. Skall regeringen gå in i alla företag som närmar sig ruinens brant? Det skulle ju aldrig fungera, skattebetalarnas kassa skulle bli tom väldigt snabbt.
Nej, kan ett företag inte klara sig själv så är de inte existensberättigade.

Staten skulle gå i borgen för K-egg, men då fick han kalla fötter och drog sig ur affären.
Kanske hade han insett att det skulle krävas otroligt stora investeringar under många år för att KANSKE få företaget vinstdrivande igen.
Kanske fanns andra anledningar.

Mycket tråkigt att GM inte kunnat göra något bra av SAAB under alla dessa år.
Vi får hoppas att något nytt uppstår ur allt detta.
Helt klart trist att ett stycke svensk bilhistoria ska gå i graven och självklart otroligt tråkigt för dom drabbade.

Men ärligt talat, har SAAB verkligen varit ett innovativt bilmärke? Kanske i början, men säg dom senaste 20-25 åren eller så. Har man åstadkommit nåt speciellt nytänkande i modellerna man sålt?
Visa användare
2.842
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Istället för att hjälpa Saab så valde regeringen att stjälpa det. Visst, det hade kostat oss skattebetalare x antal miljarder, men istället för att odla ett hopp så får vi nu bära samma kostnad till de som blir av med sina jobb. Summan av kardemumman som jag ser det är att utfallet ekonomiskt hade haft större möjligheter om samhället (du och jag) hade gått in med pengar.

Oavsett om man gillar märket SAAB eller ej så är det aldrig positivt att landet förlorar 8000 jobb. Ett steg i fel riktning kan man lugnt säga...
US
547
US
850 iA -92
Vad tror ni? Läge att sälja SAAB 9-5 Aero -06 NOT?
Tänkte igår att jag skulle lägga ut SAAB:en på annons?
Kanske läge att lugna sig lite?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Verkligen tråkigt för Sverige och i synnerhet Trollhättan.
Själva bilarna sörjer jag däremot inte, med dom bedrövliga missfoster som rullat ut från Trollhättefabriken de senaste 15 år är det snarare konstigt att nedläggningsbeslutet kom såpass sent som det ändå gjorde.
Jag håller också med GE, "inovationer och teknikmärke", var då? Visst var man tidiga med att serieproducera bilar med turbo för 30 år sen, men efter det har det minst sagt varit tunnt på tekniksidan.

Tråkigt nog kommer anklagelserna mot regeringen för att ha varit för passiva i frågan att hagla in, själv tycker jag man gjorde det enda rätta, det vore komplett vansinne att slänga in svenska pensionsmiljarder i ett bolag som ägs av giriga amerikaner och som bygger bilar som ingen vill ha

BMW CS #5139
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Tycker synd om alla som drabbas ekonomiskt och emotionellt...men, med såna skitbilar som dom gör/gjort är det ju faktiskt inte så konstigt.

Skylla på GM och regeringen kan ju folk göra i all oändlighet, men dom har helt enkelt inte en tillräckligt bra produkt och därför gick det som det gick.

Mvh
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
tycker också de är synd att ett svenskt bolag ska behöva packa ihop och jobb försvinner. dock håller jag med många att det inte är särskilt bra bilar och att de inte var speciellt oväntat med nerläggninen.

funderar mest hur alla saabägare ska göra nu. de kommer väll inte finnas så mycket reservdelar i framtiden och garantier mm gäller inte mer antar jag..

BMW ownz
Tråkigt för Trollhättan och alla arbetstillfällen som går förlorade. Saab har gjort många bra och snygga bilar genom tiderna, felet har varit GM som ägare.

BMW CS #1812

visst har inte saab producerat dem bästa bilarna på senare tid men dem har haft en hel del spännande concept och modeller på gång som aldrig blev av.. sen tycker jag faktist att nuvarande 93:an är väldigt bra bil och dessutom snygg
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Man kan ju tycka vad man vill om att Saab nu går i graven som det verkar..

Faktum kvarstår att dom inte lyckats sälja den mängd bilar som krävdes för att gå med iaf lite vinst...

Säljer man för lite(inte tillräckligt iaf) så kan det bli så här..
Synd för alla som gillade Saab.. och slutet på denna historien har vi nog inte sett, t.ex hur många som i slutändan blir arbetslösa osv osv..

Trist...
Men jag har t.ex aldrig köpt någon ny Saab eller öht gynnat Saab tidigare så jag är ju en av kuggarna som sänkt dom..kan man krasst säga.

Mvh Janne.
Undrar vad som händer med de exemplar av nya 9-5 som tillverkats. Blir nog stort samlarvärde på de iallafall.
Självklart är det riktigt trist det som hänt, men det räcker ju att ta en tur i nuvarande 9-5 så inser man att tiden har sprungit ifrån SAAB för längesen...
Helt obegripligt att GM lägger ner märket när nya 9-5 är klar och redo för lansering.
GM har ju misshandlat SAAB i många år så det kanske var lika bra att göra slut på lidandet.
SAAB 96 är väl den modellen jag har gillat bäst.

Nåväl, läge för BMW att ta ännu fler marknadsandelar här i Sverige!
Det kostar dig och mig som skattebetalare ungefär en tusenlapp per näsa årligen att lägga ner SAAB. Pengar som åtminstone jag själv hellre hade använt för att göra något kul eller köpa något kul för.

Staten tappar helt skatteintäkterna från Saab och drabbas av minskade intäkter från de före detta anställda. Lägg därtill en årlig statlig kostnad på 2.3 miljarder kronor för arbetslöshetsersättning, tillsammans med övriga kostnader blir det ca 4.4 miljarder årlligen så länge de inte får nya jobb.

Pengar som skattebetalarna får stå för, men utan att få något tillbaks.

Utöver detta förloras industrikompetensen. Vi behöver en fungerande industri, alla kan inte jobba med serviceyrken eller med försäljning. Utan industri och export går landet back, då har vi inte längre råd att importera kul saker utifrån.

Och SAAB har ju satt Sverige på kartan utanför Sverige. Bortsett från SAAB, Volvo, Ericsson, Electrolux och några till känner övriga världen inte till något om sverige. Inget av de andra små skitbolagen som säljer skit och annonser över telefon i Sthlm, Gbg eller Malmö existerar öht i medvetandet på en europe från Frankrike, England eller Tyskland, eller för all del USA.

Väldigt tråkigt tycker jag....
Med varvsindustrin var det väl i slutet så att insatsvarorna kostade mer än man fick ut från ett färdigtillverkat fartyg. Vem kan tro att ett statsägt Saab skulle överlevt på sikt. Man hade bara förlängt en förlustmaskin som ändå hade fått lägga ner. Det är möjligt att Saab hade kunnat överleva i en större koncern men nu fanns ju ingen intresserad sådan. Alla Saab-anställda kommer ju dessutom inte sannolikt att vara arbetslösa resten av livet. Några kommer att hitta till nya branchen och några kommer säkert jobba kvar inom fordonsindustrin och vissa delar av Saab kommer säkert också finnas kvar en tid. Visst hade det varit bättre om beskedet kommit i en högkonjunktur men det är ju ofta i lågkonjunktur som problemen blir som mest synliga. Dessutom återstår att se hur mycket hjälp Kineserna behöver med utvecklingen/tillverkning/uppstart av det de köpt.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Att motivera statsbidrag till olönsamma företag med att man får tillbaka pengarna via skatteintäkter kan bara planekonomiska kommunister utan utbildning tro på. Det vore ju kul om det var så enkelt. Tråkigt att Saab försvinner men tyvärr logiskt och rätt. Bättre att de duktiga arbetarna hittar på nåt lönsamt att göra. Dvs tillverka eller göra nåt som folk vill betala för.
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vilka skatteintäkter är det Saab har gett? Bolaget har ju gått med förlust sedan 1990 minst.

Moms på bilförsäljningen är precis lika hög på utlandstillverkade bilar så där har inte Saab någon betydelse.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.