|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
"Personalen får sänka sina löner och vara beredda att ta i". Ja det är nog dom höga personalkostnaderna som gör att SAAB inte kan sälja bilar. Das bmw |
|
| Tagge ner nu Lasse, du behöver inte ha en så aggressiv inställning hela tiden. Är väl inte konstigt att någon reagerar när du tar dennes ord och kopierar rakt av in till ett annat forum!? | |
|
Lasse: Jag ser en ganska tydlig skillnad mellan ett korrekt citat och hålla med jämfört med att använda orden som sina egna. Gör inte du det? Verkar inte vara någon som har nåt jätteproblem med detta utan bara ifrågasätter beteendet. Men du själv verkar uppenbart upprörd och går till attack. |
|
|
Okej, då får jag be om ursäkt och "tagga ner" lite.. :o) Inte meningen att va aggressiv, men jag tyckte att jag förklarat mig redan, både en och två gånger och att det kan räcka. Jag är inte upprörd, men jag har svårt för ältande. Jag respekterar att Mugge och Zed82 reagerade. Kan vi släppa det nu och och gå vidare?? Vill någon fortsätta älta så PM:a mig. Den här tråden handlar ju om SAAB. :) |
|
|
Jag tror tyvärr att det är svårt att bygga så små volymer av bilar som Saab har gjort, och samtidigt ha den lönekostnaden som blir i Sverige. Jag tror tom att Volvo flyttas från Sverige, så fort kineserna(om de nu köper Volvo) bara får möjlighet (de har garanterat en massa klausuler som säger att de måste ha produktion osv i Sverige, men så fort de löper ut - så flyttas hela bolaget) Det är tyvärr den bistra sanningen. En fabrik med 4000 anställda i Kina kostar väl lika mycket i drift som max 500 man i Sverige. Jag tror att det största bolagen i Sverige (HM,Volvo osv) har skattelättnader för att de ej skall flytta sin produktion från Sverige. Sen gillar jag inte att man ser i alla intervjuer att folk tycker att det är synd att Saab läggs ner - för att vi förlorar så mycket teknisk kompetens. Om Saab hade gjort så bra bilar, varit så långt fram i utvecklingen, haft så duktiga ingenjörer - så borde de varit mer framgångsrika än vad de har varit. Det finns ju en anledning till att folk inte köper deras bilar. /Andreas. |
|
|
Doktor-T. Det är ledsamt att se din okunskap i dessa ord om SAAB, företagsekonomi och samtidiga brist på empati för medmänniskor. Kör du din överprisade, supernya superbil. En dag kommer du tycka annorlunda... Tro mig, BMW kommer bygga bättre bilar om SAAB överlever. |
|
|
Oundvikligt, ett företag som inte är lönsamt under så lång tid måste ställa om. Antingen tillverka mer eftertraktade bilar eller tillverka något annat. Snacket om att staten ska gå in i ett företag som inte varit lönsamt på 30 år får mig att rysa. Jättesynd för dom anställda, jobbigt för Trollhättan under en tid, men bra på sikt. Och logiskt. |
|
|
Saab har gjort bra bilar under de förutsättningar som funnits. Är det någon av er som testat AeroX så vet ni vad jag talar om. Trots att det är en tämligen föråldrad grundplatta har ingenjörerna skruvat ihop en bra bil. Hur i helvete kan man köpa en GM produkt. Finns det något bra överhuvud taget som har lämnat bandet under de senaste 20 åren, förutom en och annan sportbil med tveksam kvalitet. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Stefan, vad menar du med förutsättningar? Har SAAB haft sämre förutsättningar än andra biltillverkare? | |
|
Saab har haft strypkoppel från GM och inte fått släppa bilar som redan har varit klara. Fyrhjulsdriften till 9-3 har fanns i flera år innan den släpptes som exempel. Men man kan inte skylla allt på GM. Utan GM hade Saab antagligen gått i konkurs i mitten av 90-talet. Eller fusionerats med Volvo som det var tal om. ------- //Lövet |
|
|
Exakt lövet, strypkoppel är vad Saab haft. GM är en dinosaurie som har haft resurser men inte nytänkande och det får man lida för nu. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Nåja, SAAB gjorde inga större framgångar innan GM kom in i bilden heller och frågan är om SAAB valt en annan och mer framgångsrik väg i annat fall. | |
|
Saab sålde 100.000 bilar innan GM om in i bilden. Efter 10års ägande har GM lyckats höja den produktionen med 0 bilar. Innan krisen sålde Saab exakt lika många bilar som för 10 år sedan. GM har försökt spara sig till framgång utan att lyckas. ------- //Lövet |
|
| Men är det något som säger att man hade sålt fler bilar, om inte GM hade varit ägare? Och det viktigaste av allt, hade man tjänat några pengar? Frågan är vad det är som tyder på att man skulle ha brutit den dåliga trenden innan GM blev ägare, om man fortsatt som innan? | |
|
Turbo4ever. Saab kan inte mäta sig med den liga BMW spelar i. BMW´s omedelbara konkurrenter är, Mercedes & Audi. Kommer ett svenskt bilmärke i närheten så är det Volvo som verkligen visat att man inte bara snackar utan verkligen levererar utveckling. Ta Drive-modellerna till exempel. XC 60 Drive som drar mellan 0,5-0,6 liter milen med dieselmaskin och har dessutom en riktigt vettig prestanda. Volvo kommer säkert överleva tack vare sin förmåga att utveckla och när nu Geely kommer in med en ny marknad och pengar så tror jag Volvo kommer komma starkt. BMW? Ja BMW är ju bland de bilmärken som sålt rätt igenom krisen och har gemensamt med Toyota de nöjdaste bilägarna. Visst, man kan sitta och lipa över att många tappar sina jobb men eftersom Saab varit en blödande svulst i flera årtionden så tycker jag det är underligt att någon kan bli chockad över vad som hänt. Hade jag jobba på Saab och haft självbevarelsedrift så hade jag sökt annat jobb åratal sedan. Tänk framåt, lämna Saab bakom dig (du verkar ju vara en Saabälskare) det finns så mkt bättre bilar, BMW till exempel :-) |
|
|
Doktor-T: liga? Det finns nog inte en enda Saab som inte torkar av din 520 i varje fall.... :o) God Jul! |
|
|
Lasse-SL500 Jag menar inte min bil från -96 utan BMW av senare årsmodell. :-) Man jämför ju nytt med nytt, inte sant? Effektmässig är ju min 520 ingen räser men det var inte heller därför jag köpte den. Hittar man en rostfri E34 med få mil för rätt pengar så vore det fel att inte slå till. Speciellt när man bara har en kväll på sig att hitta en bruksbil att åka til jobbet med. Jag har tidigare ägt en E38 740ia, E39 525i samt några E34:or 525i. Detta är min 3:e E34 och jag tycker det är bilar med mkt god kvalitet och framförallt lättmekade och igentligen rätt snygga. Jag tror nog det är ganska många här på forumet som håller med om att E34 är en bil som är en ganska god bekantskap. God Jul! |
|
|
Doktor-T: haha, visst, jag skojade lite, ta inte illa upp. :) Jag gillar att höja temperaturen ibland, men menar aldrig illa. GOD JUL på er, bildårar - nu ska jag ta en jul-whisky! :o) |
|
|
Lasse-SL500 No hard feelings :-) |
|
| Lite OT men jag är riktigt sugen på e34 520, en rostfri artic silber 95'a eller 96'a kan man tänka sig att betala allt för mycket för :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.