|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
andreas_lofgren några tusen anställda inom SAAB och dess underleverantörer genererar naturligtvis stora skatteintäkter för kommun och stat :) |
|
|
De lärda tvistar om Saabs förlust/vinst.. Vissa hävdar att GM bokfört förlust hos Saab för att kunna sänka sin egen skatt? Who knows... ______ |
|
|
Visst fungerar det så inom en koncern att man kan flytta runt vinster och förluster inom de olika bolagen för att underlätta skattetryck. Det är en av fördelarna med att ha en koncern. Så SAABs siffror kan ha varit andra än de som redovisats, det är inget vi kommer få svar på. MEN hade SAAB varit ett företag med goda framtidsutsikter så hade givetvis andra stora biltillverkare varit intresserade av att köpa dem. Dessa uteblev dock med sitt intresse. Kan det vara så enkelt att anledningen är att SAAB ligger för långt bak tekniskt sett och har för få modeller under utveckling? Eller har GM konsekvent utestängt större bolag för att undvika en konkurrenssituation? Det lär vi heller aldrig få svar på, men att skylla på regeringen som vissa här gör är något jag har mycket svårt att förstå. Det är mycket lätt att som flera på denna sida skylla på regeringen, men att istället ge förslag på vad som skulle gjorts istället, DET är det väldigt få som kan göra... Göra som Mona vill och köpa upp bolag som går dåligt, är det rätt väg att gå? Har historien visat att det är ett vinnande koncept? |
|
|
saab tycker jag har vart bland de fulaste sedan många år tillbaka, men det känns ändå för jävligt att ett svenskt bil märke läggs ner och massa folk förlorar sina jobb. Volvo däremot känns ju att det går uppåt för i alla fall... det är nog på tiden o köpa tillbaka dom innan det är för sent, alla vet ju att amerikaner inte kan något om bilar |
|
|
Visst det är trist att SAAB läggs ner. Jag tror dock inte det är helt kört, vändningar i sista stund har hänt förr... Klart är ändå att GM inte var någon bra ägare. För övrigt håller jag med majoriteten här, som det såg ut nu så var det enda reella alternativet nedläggning. Att lassa in miljarder från statskassan till förlustföretag har man försökt förr men alltid med samma resultat. Kanske bra läge för volvo att få erfaren personal och lite nya ideer?! |
|
|
GE skrev. Men ärligt talat, har SAAB verkligen varit ett innovativt bilmärke? Kanske i början, men säg dom senaste 20-25 åren eller så. Har man åstadkommit nåt speciellt nytänkande i modellerna man sålt? ______________________________________________ Jodå, de har kommit med mycket nytt även under den perioden du nämner, men allt kanske inte sitter så väldigt synligt för den glade konsumenten. De tog t ex fram det hyllade Trionic styrsystemet vilket än idag anses ha stora fördelar jämfört med vad Bosch kan erbjuda. Det finne en rad exempel på andra saker med som SAAB tagit fram, vissa har kommit i produktion andra har stannat på teknikstadiet utan att ha hamnat i produktionsbilarna men samtidigt visat vägen eller inspirerat andra biltillverkare. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Att spekulera i om SAAB gått med verklig vinst eller förlust kan vi bara göra. Naturligtvis har koncernredovisning spelat roll. Likaså behöver det inte ha varit fel på köpare, utan snarare säljaren, GM. Vi vet alla hur marknaden såg ut får 1 år sedan. SAABs moder dog. Ni kan fråga er själva varför vi har en så ogynnsam kurs SEK/€ när ni köper er nästa bil. Fattar inte varför folk ibland t.o.m. lånar till en överprisad utländsk bil än köper en inhemsk. Klart att ni, utifrån ett nationalekonomiskt perspektiv gör ett suboptimalt val och undergräver svensk ekonomi. Skulle man vidare kunna säga att BMWs är överprisade eftersom ägaren går med vinst, och SAAB är underprisade? Teorin verkar stämma... |
|
|
andreas_lofgren Vilka skatteintäkter är det Saab har gett? Bolaget har ju gått med förlust sedan 1990 minst. Borde inte du bli ekonomichef eller något? Kanske vår nästa finansminister? Alla behöver ju inte ha koll, men det blir lite väl blåsta inlägg ibland... Av alla löner som SAAB betalat ut, låt säga att snittlönen är 35 000 / månad för sina kring 4000 anställda + 6000 ytterligare underleverantörer så betalar arbetsgivaren ca 42% arbetsgivaravgifter, sociala avgifter etc. Dvs, SAAB betalar 35 * 1.42 = 49.700. På lön betalas ca 38% statlig och kommunal skatt, 35 000 * 0.38 = 13.300. Så av lönekostnaden återstår ca 21.500, resten 28.500 betalas in till staten (skatteintäkter). 28.500 * 12 månader = 342 000 i förlorad skatteintäkt per anställd och år. 342 000 * 10 000 anställda = 3.4 miljarder per år. |
|
| Dr Tinnitus : Trionicsystemet, du menar det systemet som gör att många SAAB-åkare har en extra tändkassett med sig i bilen? ;-) | |
|
Jag tror inte det är någon här som tycker att staten ska äga SAAB, inte jag i varje fall. Vi har sett för många misslyckade såna saker historiskt, då den debatten kan vi väl lägga ner redan nu? Men det är väl själva fan att man inte ska kunna sälja företaget inom rimlig tid, och sanera det värsta dököttet ur bolaget? Personalen får sänka sina löner och vara beredda att ta i, men då har man ju åtminstone kvar jobbet och ett framtidshopp? Nu har man ju fan inte ett skit, bara ett stort jävla mörker... Det går inte att säga något om hur bolaget gått rent företagsekonomiskt eftersom det är en sluten balansräkning som bara GM känner till. Dock köper jag inte att SAAB skulle ha gjort en årlig förlust på 3-4 miljarder varje år REELLT. Detta eftersom man har en lönekost på ca 1.6 miljarder årligen och säljer ca 100.000 bilar per år. Dom skulle i så fall inte haft några intäkter ALLS från bilförsäljningen, utan i stället ha betalat ca 30 000 kr per såld bil för att hamna så illa -- det tror jag inte på. |
|
|
Jag förstår inte hur man som svensk med gott samvete kan smäda Saab och kalla det för "skitbilar osv". Har vi ingen stolthet i att ett litet märke under många år varit banbrytande inom bilvärlden och kommit med nya innovationer som slagit bilvärlden med häpnad, inte minst vad gäller säkerhetstänkande. Att ett litet märke som Saab kunnat producera världens säkraste bilar är ett mirakel i sig. Jag tycker inte att det är något fel på Saabs bilar, det är komfortabla och säkra kvalitetsbilar. Att påstå att Saab är skit och sen i samma mening hylla BMW och Mercedes är väldigt märkligt. BMW har inte precis varit något under av kvalitet med rost, spjäll som sugs in i motorn och orsakar motorhaveri, kassa kylsystem, vibrerande hjulupphängningar osv osv. Mercedes ska vi inte ens prata om... Saab har haft oturen att ha: för få modeller, en ägare som inte tillåter egen utveckling i någon högre bemärkelse, föråldrade modeller med avsaknad av diesel, 4x4 osv. Förutsättningarna för att lyckas har liksom aldrig funnits där. |
|
|
Lasse: Du förutsätter att alla från Saab skulle gå arbetslösa framöver. Det kommer givetvis inte hända. Sedan undrar jag hur du räknar? Den statliga skatten är som högst 25%, detta på inkomster över 44.000kr i månaden. Dessutom tjänar inte bilbyggarna några 35.000kr, snarare 20-25.000kr vilket innebär att de ändå enbart betalar kommunalskatt vilket är runt 32% beroende på kommun. Arbetsgivaravgifterna är 31,42% inte 42%: Länk Sedan undrar jag om Dr Tinnitus kan förklara vad det är som är så bra med Trionic? Saabarna drar definitivt inte mindre bensin än motsvarande konkurrenter men har en osviklig förmåga att bränna tändkassetter. ------- //Lövet |
|
|
GE skrev Dr Tinnitus : Trionicsystemet, du menar det systemet som gör att många SAAB-åkare har en extra tändkassett med sig i bilen? ;-) ______________________________________ Yes. Visst har många råkat ut för haveri på detta system, eller rättare sagt en del av systemet och då tändkassetten. Systemet består ju även av en rad sensorer och själva huvudstyrdonet för motorn. Besynnerligt nog, så har ju den absolut största majoriteten av SAAB-ägarna med bilar som har detta system ,aldrig haft några problem att tala om med det. Men som sagt, ett antal har dock haft problem med det ja. Själv har jag en klase tändkassetter hemma på hyllan men ännu aldrig upplevt att en enda har krånglat av de som suttit på de bilar jag har dessa i, en SAAB 900 -82 och en Ford Sierra 2,9i -89. Hur som helst så är Trionic ett makalöst smart och innovativt styrsystem än idag. Jag har t ex en polare som jobbar med proffesionell motoranpassning (fristående firma) som jobbar i princip enbart mot biltillverkarna. Han upplyste om att det med Trionic-systemet tar bara någon månad att anpassa motorn för drift med E85, medan det med Bosch modernaste system kan ta ett par år. Jodå, jag så din smiley med.... :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Rikitgt trist...Saab är en för bra bil för att läggas ner. Finna andra märken som borde försvinna innan dom.. Är många som tänker: " är ju en bra bil,men ingening jag skulle kunna köpa" Stod i tidningen idag att det som hållit saab vid liv är tjänstebilarna. Sant! Men kolla på volvo då,hur tufft skulle inte dom få det om alla sluta använda dom som tjänstebilar? Måste ju också påpeka att man lider med dom som blivit utan jobb nu. Blir bara tuffare och tuffare för sverige...kommer vi någonsin få en hyfsat låg arbetslöshet? ser mörkt ut... Industristäderna kommer med stor sannolikhet att dö ut inom en snar framtid. |
|
|
GM ville inte sälja teknologi till ryska intressen. Fy fan för trångsynta jänkare! Kalla kriget upphörde 1990 för h-e! |
|
|
Ur ett entusiastperspektiv har är nedläggningen av saab ingen större förlust, men ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är det en smärre katastrof. __ Min bil: Länk |
|
| Lasse SL; Vore högst intressent med lite källanvisningar till alla din ekonomiska uträkningar/påståenden. Just nu känns det som dina siffror (däribland arbg.avgiften) är tagna ur luften eller kanske t.o.m saxat ur peter erikssons blogg..? | |
|
tvesovla: tagna ur luften? Det är väl du som är tagen ur luften eller var du ledig dom dagarna i skolan när man hade samhällskunskap och ekonomi? ;) Det är så mycket blåsta inlägg här så man blir rätt trött... Men visst: den totala lönekosten för en anställd kallas av en arbetsgivare "bruttolön". Den inkluderar lönen efter skatt, statlig skatt, kommunal skatt samt arbetsgivaravgifter och sociala avgifter. "Nettolönen" är det belopp du kommit överens om att du ska ha i lön, t ex 32 000. Arbetsgivaravgiften är precis som lövet säger 32.15 % 2009 (grattis, ett rätt) av nettolönen, men utöver denna tillkommer sociala avgifter som varierar beroende på om det är en arbetare eller en tjänsteman, itp, trygghetsförsäkringar, m.m. Läs mer här brainysar lofgren och tvesovla, det är ju trots allt era egna pengar det handlar om: Länk Länk Mina källor för kalkylen är Ekot, Sveriges radio: Länk ...samt från Otto Rehbinder på IUC, men personligen tror jag den är i underkant, det kommer bli betydligt dyrare än 4.4 miljarder årligen. Det märkliga är att inga kostnadsberäkningar tycks finnas officiella av näringsdepartementet. De MÅSTE ju ha räknat på detta - varför sån tystnad? Länk Stefan Fölster, chefsekonom på Svenskt näringsliv: Länk Mugge sammanfattar det bra här ovan: "Ur ett entusiastperspektiv har är nedläggningen av saab ingen större förlust, men ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är det en smärre katastrof." Var gärna med och bygg ett starkt Sverige i stället för att sitta och jubla när det går åt helvete för Sverige - det är som att skita i sitt eget vardagsrum! Och ni som inte förstår siffrorna, det är inget att skämmas för -- det här forumet är till för alla! Men var inte dryga och styva i korken om ni inte har torrt på fötterna! :o) Lev väl |
|
|
Redigeringsfunktion saknas tyvärr på detta forum, arbetsgivaraviften är 31.42% - jag skrev fel. Länk Jag räknade med 42% eftersom sociala avgifter tillkommer utöver arbetsgivaravgiften och 42 är ett lågt räknat genomsnitt mellan arbetare (39%) och tjänstemän (47%). |
|
Verdi |
Man kan ju givetvis inte driva verksamhet som går med förlust och motivera det med att skatteintäkterna försvinner annars. Det måste ju finnas något annat som går att bygga i fabriken istället som det finns större efterfrågan på. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.