AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.982

Gul motorlampa börjat lysa, vad kan de vara för fel...?

Sida 2 av 2
Tjenare Denko!

Nu när du säger detta så när ja tänker efter så hör ja något visslande ljud vid acceleration ibland men de hörs väldigt lite, men de e visslande ljud iallafal, vart sitter den rörkröken då och va e de för nåt...
Kan man se de med blotta ögat eller e de nåt man får lämna in o så...?

/Rupesh

De
6
Denko
3.0S -75
330i -01
Hej, demontera INSUGNINGSLJUDDAEMPARE/FILTERINSATS samt Värmefilmsluftmassemätare Länk
så har du rörkrök och Veckad bälg åtkomligt, du borde kunna se om du har hål i gummit.
Det är ganska knepigt att komma åt slangklämmorna då skruvhuvudet låg nedåt i mitt fall, jag fick köpa ett slangklämmnyckel eller vad det kallas ifrån Biltema för att kunna komma åt.
Lycka till,
Okee, i see, ska titta på de, är ingen vidare på att pilla på grejer i motorn e rädd för att pajja nåt =P men ska snacka me en ja känner.
men va gjorde du, lämnade du in den för att byta rörkröken eller gjorde du de själv?

Är de "farligt" att köra runt på de sättet?

/Rupesh

wo
14
world in my eyes
bmw330xi touring -02
I mitt fall var det, som sagt tidigare i trådan, luftbälgen(stavning) som var problemet. Inga problem i övrigt med motor osv. trotts att motorlampan lös till och från. Hade ett lätt lätt "tjutande"/"visslande" vid gaspådrag också i min bil under denna period, detta försvann även det helt efter att jag fixade luftbälgen.
Blev, för övrigt, "kuggad" vid dåvarande besiktning, enbart pga. den lysande motorlampan...
De
6
Denko
3.0S -75
330i -01
Farligt vet jag inte om det är?
Det du får är helt enkelt fel värden på bränsle/luftblandningen och därav den gula motorlampan i displayen (tjyvluft).
Jag anser inte att man behöver vara en erfaren mekaniker för att byta denna gummibälg/krök men trångt är det, rätt verktyg underlättar.
Jag är inte mekaniker.
Det tog mig c:a 30 minuter att byta ut delen och kostade 180 riksdaler på BMW Solna.
Jag tror att du fixar det själv ganska enkelt, jag fick demontera Justerenhet "Nr: 7"
Länk
för att komma åt bättre (torx skruvar)
Demontera sedan slangklämmorna och var försiktig med slangen som går till luftbälgen så att inte du bryter av förgreningen i som sitter i luftbälgen (Veckad bälg enl. Real Oem) Länk
Nr: 3.
God jul,
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Min gula motorlampa tänds och släcks precis som Rupesh_87. Jag har märkt att det oftare tänds med varm ute temperatur. Så har den inte lyst en ända gång hela kalla vintern men när det var över 15 grader för någon vecka sen då var den tänd oavbruten. Jag vet inte om det stämmer men jag har en känsla att motor går lite bättre när det är kalt ute. Men annars märker man ingenting av motorlampan.

När lampan tänds är det nästan alltid när jag kör med låg varv i hög växel. Det tyder alltså på en för mager bränsle blandning som också felkoden mer eller mindre bekräftar.

Jag har redan bytt LMM och kamaxelgivare. Ska prova nu med luftbälgen och slanger som "world in my eyes" lyckades med.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.