|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
heey! körde till jobbet idag och plöttsligt började min gula motorlampa lysa, slog upp i boken va den bettyde och de stog felaktiga avgasvärde, kontakta verkstad... men jag fortsatte köra, stängde va bilen och efter nån timma körde igen, märkte inget konstigt me motorn... Har då läst lite på tidigare inlägg stog att de kan va möjligt att tändspole pajjar lätt när det är kallt ute... vart -10 idag... och att folk har haft en hellvette för att hitta felet, Men jag bytte förra veckan alla tändstift och luftfilter (bmw original) de kan väll inte bero pga de...? MYCKET tacksam för all hjälp /Rupesh | |
| Har haft samma problem. Kommer och försvinner. Även i somras efter en längre resa på motorväg i hög värme....jag tar också tacksamt emot idéer! | |
|
Hej Om du t ex tar kontakt med Joakim på GBGs bilservice kan han säkert hjäkoa dig med en felkodsavläsning för att veta exakt vad som är felet. Mvh Asken |
|
|
asså okeej, e de en bra verkstad... Har tänkt o ringa en som ja känner på wölkes imon ska se vad han säger så kan ja återkomma med svar, Hoppas de kan lösa de... Hade oxå läst på tidigare inlägg att några fått problem med att deras bil inte går på alla cylindrar... hur kan man veta de och isåfall kan man testa de på nåt sätt...? |
|
|
Hej! Samma sak hände på min M3:a och då var det en kamaxelgivare som spökade. Ett byte till en ny och nollade felkoder gjorde susen. Märkte heller ingen skillnad när jag körde och den gick inte ner i nåt "limp mode". Vänligen Fabio |
|
|
okee, verkar som detta kan bero på nästan vad som helst... men kollade du upp detta först hos nån bmw verkstad och gjorde nån slags diagnos på bilen? |
|
Bayer_Aleks |
Många faktorer på bilens motor är kopplade till den lampsymbolen så det kan vara i stort sett vad som helst. Det bästa är att felkods avläsa den. |
|
Bytte du oljan också? Är oljelocket ditskruvat ordentligt? Jag har för mig att Jocke inte har någon diagnosutrustning, i alla fall var det så för några år sedan. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tjaa ErikW oljand hade ja bytit men de va nån månad sen nu så de va inte samtidigt vid bytet av stiften o filtret... inte rört olje locket eller nåt därefter så den borde väll sitta på sin platts... hoppas jag |
|
|
Heeyy Ringde till Verkstaden Wölkes idag fick inte tid förän Måndag klockan 10 men då sa han att man måste ta en diagnos på bilen för att ta reda på exakt vad som är felet de kan va Lmm, Tändspole, osv... men så länge bilen inte går hackigt så kunde man köra den sa han... Så återkommer när ja fått reda på felet ;) Peace out ;) |
|
| Hej min motorlampa tändes i veckan, men motorn gick även ojämt. jag bogserade den till verkstad för om man kör med en trasig tändspole tänder motorn fel och då stor risk att katalysatorn bränns sönder om man fortsätter köra pga varma brinnande avgaser kommer ut i avgassystemet. så rekomenderar att du åker in på verkstad och kollar. en tändspole kostar 300+ moms + jobb. | |
| Får hoppas att din felsökning ger något svar annars har får du betala närmare 1000kr, om inte mer, för ingenting. | |
|
Heey llpela okeej ja förstår men som ja märkte än så länge så har inte motorn gått ryckigt eller nåt annorlunda men man borde väll märka av de ganska lätt isåfall eller? Men vad var de för fel på din bil då när du hade tagit den till verkstad...? |
|
| När en tändspole gick på min bil så var det mer än uppenbart. Motorn kändes som en trött gammal Volvo-fyra. | |
|
Tjena Grabbar! Idag skulle ja åka till jobbet, startade bilen på morgonen och SE DÄR Motorlampan lyser INTE längre =D måste säga de va konstigt men som sagt bilen funkade ju bra även när den lyste och nu va den borta och den funkar fortfarande bra, lampan lyste inte heller när jag skulle hem igen sen... Härligt! men hoppas de håller sig så, eller tycker ni att man ska åka upp till bmw och behöva göra nån slags diagnos eller ska man skita i de nu när den ändå inte lyser? /Rupesh |
|
| Tycker du det är värt pengarna en diagnos kostar kör på det, annars hade jag skippat det. | |
|
FÖR I %##%&@ så kom lampan på igen idag, körde vidare stängde av starta osv. så va den borta igen, fan va irreterande, e de nåt fel på bilen eller inte, kan den inte bestämma sig??? Ja ska helt säkert åka in till bmw imon och kolla upp detta men va om lampan inte lyser vid de tillfället kan dom då inte hitta fel då eller? Känner att behöver få de fixat snarast för ska köra till Norge till nyåret och de e lite knas om den börjar lysa på vägen dit och nåt händer... /Rupesh |
|
|
Har tidigare haft samma problem med min motorlamapa. Problemet kom och gick lite ur som hellst, kunde lysa i 3 dagar för att sedan vara borta i 2v. Dock blev det värre och värre och tillslut lös lampan konstant. Inga märkbara fel på bilen i övrigt i sammband med detta, motor osv. gick som det skulle. I mitt fall var det något som heter luftbälgen som var trasigt, någa slangar som behövdes bytas som jag förstod det. Kostade i mitt fall typ 1800kr att fixa på BMW. |
|
|
hej Lampan lyser också när oljetrycket är lågt. Fyll på en liter olja vetja?!! Håkan |
|
|
va? olja lampan lyser gult när de behövs fylla på olja vet jag... Va nyss hos en verkstad här i området han sa att om lampan kommer o går så är de inget allvarligt utan bara så att avgas värden försämrats, säkert lambdasond, lmm, eller liknande som behövs bytas, men så länge motorn går bra så kan man köra... |
|
|
Kontrollera om det möjligtvis är hål i "rörkrök" som det benämns i realoem, det var hål i min och det förklarade det visslande ljudet som jag hörde ibland vid acceleration. Symptomen som du beskriver är detsamma som jag upplevde det, motorlampan tänds för att sedan släckas ned och för att återigen tändas med jämna mellanrum. Länk Nr:6 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.