AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.634

750iA -95 med M73 och 5HP30. Vibrationer från femte växeln.

Sida 2 av 3
Hej, jag kan sätta mina ädlaste kroppsdelar på att detta är problemet :
Se mitt inlägg :
Hej Gubbar, Jag hade precis samma problem med min 750 -99:a.
Jag renoverade kardan med ny hardyskiva, stödlager och bakre knut.
Samma jä... ljud i alla fall. Böt olja 2 gånger i lådan (sköljning).
Men ingen skillnad. När jag åkte i låg fart, ca. 30km/h i svagt uppförs lut, RYCKTE bilen märkligt. Ringde till en tysk kille i Helenelund. Han hade bilen i
2 veckor. Och när jag fick tillbaka den hade han bytt MOMENTOMVANDLAREN.
Allt annat i lådan var fint. Och vipps så var ljudet VÄCK! Jag hade även felkod
i lådan typ: "clutch curcit open" i BMW scanner 6.5.
Det finns ingen genväg....byt momentomvandlare. Nu växlar bilen som en dröm igen. Mitt problem började med precis kännbara ryckningar på motorväg i ca. 100 - 110 Km/h. Sedan kom missljudet. Vad säger man om ZF grejer. Min pappa kör Jagga med ZF....samma problem.

P.S

Ring mig gärna om du vill veta mer.

Mvh,

Pocke!

0768-872418

Pocke
Hej Pocke och tack för input.
Jag är nog också alltmer säker på att det handlade om momentomvandlaren. Och den är bytt nu. Mitt problem är bara att motorn inte startar efter den operationen.
Som jag skrev i mitt förra inlägg, står bilen hos mig igen, ganska tyst tyvärr. Eftersom jag mekar utomhus och vi haft snö(o)väder till max under helgen, ligger allt ganska bostavligt på is f n. Rapport kommer så småningom.

När jag lämnade in min bil på verkstaden, stod det en X5:a på lyften. Jag kommenterade det och fick till svar, att den har en vx-låda från GM "och de går sönder på löpande band". Så det verkar finnas det som är värre än ZF. Fast han hade från början tänkt ta en utbytes-converter från ZF till min bil, men ändrade sig och lät någon i Stockholm renovera den istället. Skälet till ändringen skulle vara att allt "var upp-och-ned" hos ZF, vilket jag då förstod som att ZF hade akuta resursbristproblem, men det uttalandet kan ju få vara öppet för tolkning så länge. När jag väl får fart på min bil, skall jag tillbaka för en korrekt oljeservice på lådan och då får jag väl fråga vidare.

/Lennart
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Jag har bytt min converter efter samma problem som du har.
Efter bytet så startade inte min heller, gick bara på några cylindrar och small och blurrade som en galning. Felet var att vi hade växlat på de två kablarna som går runt växellådan och sitter på undersidan i framkante av lådan. Vi hade dragit kablarna på fel sida. Kolla detta noga. Jag lyckades lista ut hur dom skulle sitta för man kunde se var de gamla klämmorna suttit. Jag lyckades även byta plats på dessa utan att plocka ner lådan igen. Fiskade en kabel över lådan och knöt ihop och drog kabeln över till rätt sida igen.
Sen startade den direkt.

/ Tony

-- Jag tar alltid den långa vägen hem --
Hej Tony!
DET DÄR verkar vara ett hett tips!
Fast jag skulle gärna vilja veta lite mer om vilka kablar du talar om. De till vevaxelgivarna? De sitter ungefär kl 17 och kl 19. Verkstadskillen pekade ut dem (för att visa att han kollat givarna) när jag var där, men så här ur minnet kan jag bara se dem i underkant och i höjd med där man kan tänka sig att svänghjulet sitter. Två identiska kontakter.

Eftersom han - tyvärr! - av tidsbrist lämnade ut demontering och återmontering till kolleger, är din förklaring precis den jag skulle kunna förvänta mig. Nu får jag väl gräva ner mig i snön ändå... :-)

Men bekräfta gärna min beskrivna placering av kontakterna/kablarna, är du snäll! Jag tycker att det nästan *måste* handla om dem. Tack på förhand!

/Lennart
Hej alla väntande!
Snö och kyla enbart hade nog inte hindrat mig från att krypa under bilen för att kolla Tony's tips, men nu har dessutom en förkylning stött till, så jag tror att jag kommer att avhålla mig ett tag till. Även om spänningen är oliiiidlig! Har knappt sovit i natt... :-)

Håll ut! Rapport kommer!

/Lennart
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Jo du, nog är det dom jag menar, kablarna alltså. Kan inte vara några andra vad jag förstår.
Om det nu är detta felet så har du en jäkla tur att jag såg detta igår. Har inte varit här på forumet på minst ett halvår......
Vi får väl se vad som händer när du blir "oförkyld" igen ;-)

/ Tony

Hej igen, Tony.
Jo, jag är fortfarande exalterad över min tur, såtillvida som att din möjliga diagnos egentligen verkar passa precis med felets historik och symptom. Och att jag hade turen att få detta tips av en som varit med själv och sett min nöd. :-)

När du sen säger att du inte varit här på lång tid, kan jag väl bara konstatera att man måste ha väldigt mycket tur ibland också. Jag hade nog inte listat ut felet själv, även om - i brist på uppenbart klämda kablar mm - det möjligen är en ganska naturlig variant, om man bara känner till risken. Och det gör man ju inte så väl, om man inte själv varit med och plockat ner lådan. Jag skall titta efter de där klammermärkena, kan du tro!

Nå, jag skall inte ta ut nåt i förskott. Men idag har jag i a f skottat upp ett arbetsutrymme runt bilen. Om jag inte känner mig alltför vissen imorgon, kan jag nog inte hålla mig borta från meket. :-)

Möjligen blir det uppenbart, när jag väl ser hur det ser ut, men jag skulle gärna vilja förbereda mig lite: kommer båda kablarna ner tillsammans och på samma sida om lådan? Vilken, förresten? Och då når de kontakterna på givarna bara på "fel" sätt? Så jag skall försöka att dra över bägge till andra sidan av lådan och då når de sina resp. kontakter bara på "rätt" sätt? Rätt förstått?

/Lennart
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej igen
Jag tror du fattat helt rätt, tyvärr minns jag inte vilken sida som är den rätta.
Känner inte för att krypa i snön och kylan och se efter, har inget garage.
Men kanske någon annan kan se efter som råkar ha sin upphissad?

Är även lite osäker på att du verkligen lyckas utan att ha den upphissad på en lyft, det hade jag. Det var väldigt trångt vill jag minnas att få över kablarna. Men försök gärna, skam den som ger sig.
Jag brukar resonera så här: Ett dött ting ska inte besegra mig!

/ Tony

Jaha, gott folk. Vilken femetta "Ynottony" fick in!

Vevaxelgivarnas kabelstam kom ner från växellådans översida någonstans. Den kom ner på höger sida om lådan och längden på respektive kabel till givarna var sådan, att man bara kunde ansluta på ett sätt.

Två små tecken på att det möjligen kunde vara fel sida var a) en färsk repa i Al-godset, där en kabelklämma tryckts fast. Jag tyckte inte att en sådan repa hade behövt uppstå, om klämman suttit där tidigare. Det andra tecknet b) var att en kabelklämma inte var fastgjord ö h t, synbarligen för att det inte stämde med godsets möjligheter där. Så den hade man hoppat över, bara.

Men oavsett tecken, jag hade ändå inte så mycket att förlora, jag bara måste kolla tipset.
Så jag lossade kontakterna från sina givare. Det gick någorlunda lätt att få över den rundade änden på en lätt böjd pianotråd från växellådans högra sida till den vänstra. (Först försökte jag från vänster till höger men lyckades inte hitta rätt.) Sen fäste jag en koppartråd i änden och drog jag tillbaka pianotråden och medföljande koppartråd. Denna knöt jag sedan säkert fast i den kontakt som hade längst kabel. Sen drog jag och fick nästan hjärtsnörp när paketet fastnade på vägen. Givetvis borde jag ha varit försiktig och fäst en returtråd också, så att jag hade kunnat backa om det behövdes. Jag visste ju ingenting om hur det såg ut på ovansidan!

Nå, det var inte lika illa som jag först trodde. Jag kunde faktiskt se hur de båda kontakterna hade det lite trångt när de skulle ner på vänstersidan och jag kom åt att peta på dem med en pinne så att de lossade lite. Sedan nådde jag med handen och kunde lirka ner kablarna.

Sen var det en barnlek att dra dem till sina resp. givare. Jag lade f ö märke till först då, att givarnas anslutningar var riktade lite åt vänster, som om det var därifrån kablarna skulle komma. En fästklammer kunde jag få på plats. Den andra hade jag antagligen också kunnat trycka fast, men det började bli lite kallt och bilen skall ju tillbaka för oljeservice, så då kanske de kan fixa det då. Annars gör jag det sen.

Dags för provstart! Samma gamla lättstartade 12:a drog igång som om den aldrig hade varit med om något annat!! Dessbättre. För innan verkstaden gav upp, hade det konsulterats både till höger och till vänster, med utlåtanden alltifrån "motorn slut" till "byt tändstift" (som jag själv nyss bytt, eftersom jag tolkade de ursprungliga ryckningarna som tändproblem).
Och det har säkerligen malts några mil med startmotorn, också. allteftersom desperationen stigit...

Nu skall jag bara försäkra mig om att det finns tillräckligt med olja i lådan, så blir det förhoppningsvis en ryck-fri provkörning också...

Om jag inte tröttar ut forumet, skall jag be att få återkomma med slutrapport så småningom. Ett stort tack till Tony och till de högre makter som fick honom att titta in på forumet med denna perfekta timing! :-)))

/Lennart
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Härligt att höra att Du löste problemet. Man får alltid "hjärtat i halsgropen" då det dyker upp något nytt konstigt fel på våra dussinbilar, skönt att det var en sådan "bagatell" . Jag noterar tipset så jag vet om det den gången Jag måste byta converter.

/Stefan
Inte tröttar du ut forumet lenwib. Dessutom är det alltid kul att få läsa om ett problem som slutar lyckligt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller med, kul att det gick bra!
Tack för gratulationerna! :-)

Det ursprungliga problemet, de antagligen converter-förorsakade ryckningarna, har dock ännu inte fått sin slutliga lösning, eftersom det ännu inte varit läge att provköra bilen. Det blir kanske idag. En i viss mån återhållande faktor är den att oljenivån i lådan är lite osäker. Verkstaden tvångsfyllde på fyra liter, motsvarande tänkt converter-förlust, just för att jag skulle kunna provköra. Nu skulle det enligt verkstaden snarast kunna finnas för mycket olja. Men eftersom jag tidigare läst om hur noga det är med oljenivå och -temperatur vid fyllning, känns det ju inte klockrent att sätta sig och köra för nöjes skull. Jag skall ju så småningom köra tre nödvändiga mil till verkstaden för "sista smörjelsen" och då får jag ju besked, om ryckningarna upphört.

Har någon några kloka ord på vägen om riskerna med fel oljemängd? Jag sökte lite igår i forumet, men lyckades nog inte formulera mig rätt. Antingen inget eller för mycket. Informationen finns där säkert.

Till slut (den här gången :-) ) talade jag om för verkstaden igår vad felet varit. Han ville inte riktigt tro det! Han hade sagt till sina kolleger att kolla just omvänd placering av kontakterna och detta skulle de ha bekräftat att de gjort! Jag invände, att det är inget som man bara provar, men måste dra om hela paketet från ena sidan till den andra, inte bara ändra litet grand. Och att jag betvivlade att de verkligen gjort det. Det motsägs ju dessutom av att de inte fick igång bilen.
Där stannade diskussionen tillsvidare. Jag räknar inte med att det skall bli någon större punkt. Fakta, och denna tråd i forumet, är belägg nog för att det handlar om en verkstadsmiss.

Återkommer. Senast efter "finalen". :-)

/Lennart
Sista kapitlet?

Hej igen. Läget är lugnt nu. I lördags lyckades jag äntligen komma (förbi hustruns bil och) ut på vägen för en provkörning. Oljenivån var ju bara inställd "på känn", så att jag åtminstone skulle kunna köra tillbaka bilen till verkstan, när jag väl fått igång den. Därför det blev bara en kort sväng. På 15 km, inte långt i den bilen... :-).
Men mitt inre lyckliga leende försvann snabbt, när de bekanta ryckningarna kom tillbaka så snart jag fick utrymme att köra på lite i lördagstrafiken! Visserligen var bilen inte färdigbehandlad, men ändå!

När jag sedan beställde tid för "sista smörjelsen", som verkligen kanske kunde bli just det, nämnde jag resultatet. Men Peter, som Peter heter, har varit med förr och sa "vi byter olja och filter och fyller rätt, och provkör, så får vi se".

Faktiskt, redan när jag körde de tre milen till verkstan - med ev. fel oljenivå - var bilen ok. Jag vet inte varifrån lördagens ryckningar kommit - de var definitivt inte ett resultat av något utsvävande fredagsfirande :-) - men nu var de i a f borta. För tillfället, åtminstone.

Besöket hos Peter blev i alla avseenden lyckat. Vänlig, lugn och saklig tog han sig tid och gjorde oljeservice på vx-lådan alltmedan han beskrev och berättade. Och bilen blev bra!

Återigen bekräftades det, att en bra hanterad reklamation skapar bättre relationer än en aldrig så bra affär. Tack, Peter - jag antar att du läser även detta sista inlägg - jag kommer tillbaka, om så bara för att störa dig och hälsa på för att visa upp min friska låda! :-)

/Lennart

PS Det var ett ett antal olyckliga omständigheter och missförstånd som gjorde dels att den tidigare kabelförväxlingen kom till stånd dels att den sedan undgick diagnostisering. Lika mycket otur som Petar hade, lika mycket tur hade jag! (Tack igen, "ynottony"!)

Nu skall jag bara försöka få igång - antagligen byta ut - ett vrenskande CS-interface. Alltid är det nåt. DS

PPS Uppmuntrad av vändningen i tekniskt flyt åkte jag idag till SBP. Blankt protokoll! Det går ner o upp! Och antagligen sen ner igen, förstås... ;-) DS
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
- Lennart, lämnade du din bil hos Automatix i Kungsbacka ? Vad fick du betala för bytet. Jag har samma problem som du och jag har försökt få ordning på detta i snart 6 år. Hade varit kul om man äntligen kunde få sista pusselbiten att falla på plats....Snart dags att ta ut den från vinterdvalan... Kanske skulle börja med byte av convertern...

Mvh /
Hej Krut-Ove.

Jo, det var Automatix, som jag, trots - eller tack vare - denna historia, gärna rekommenderar. Peter vet vad han håller på med.

Offerten löd på "ca 10k" för convertern inkl oljejustering/påfyllning. Sen beställde jag, när jag ändå höll på, nytt filter och komplett oljebyte, som jag inte kommer ihåg om vi diskuterade priset på, men kanske 2k, är dock inte alls säker på detta.

Det jag betalade efter allt elände blev naturligtvis ett något lägre belopp.

/Lennart
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Hej Lennart,

Jag var i kontakt med automatkille i Halmstad om bytet...Han menade dock att man inte bara byter convertern. Har man plockat ner hela automaten skall man enligt honom titta över allt annat också. Han nämde ngn tryckventil etc. Han pratade om en summa mellan 25-30000 kr....

Fundersam!

Mvh Pierre

Mvh /
25-30k, och då får det väl inte finnas några direkta fel på grejerna heller? Testa den idén på Automatix. Han är ganska avspänd och överförsäljer inte.
Jag tror dessutom, att hans obligatoriska provkörning kommer att ge ett mer precist åtgärds- resp. prisförslag.

/Lennart
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Lenwib Rob,

Går din fortfarande bra i automaten ?? Jag var i kontakt med Automatix idag
och funderar på och boka in ett converterbyte...

Mvh /
Hej!
Efter ett år och ca 1000 mil är allt fortfarande bra. MEN: det jag inte skrev om tidigare (tror jag) var det där om typ av olja. Automatix använde vid den första, kompletta, fyllningen sin egen standardolja (en röd, som jag inte minns namnet på. En Castrol någonting). När jag körde hem, var det inte bra på 70-sträckor men blev bättre i 90 km/h. Men när jag hade kört totalt 50-100 mil, började växellådan få "spel". I mina anteckningar från den tiden läser jag: "allt blev jättedåligt, med huggande växlar, vibrationer och en allmän känsla av dålig funktion".
Jag anmärkte genast på det och insisterade på att få den olja, som "alla" säger att det måste vara, Esso LT 71141. Just ingen diskussion om saken. Jag stod för oljan, Peter för arbetet. Det fick bli två byten, eftersom det inte enkelt går att få till ett hundraprocentigt utbyte av befintlig mängd.

Men, som sagt, nu är lådan helt OK. Fast det betyder ju inte att bilen har slutat att kosta mer än bara bensinen... ;-)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.