|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
i en korsning där båda bilarna kommer från 2 olikahåll fast motsatta håll. båda bilarna pekar mot varandra. båda bilarna ska svänga vänster, de krockar Bil A blir smäll på sidan höger fram. Bil B får småskador på fronten i mitten. vem är vållande? | |
| Rent spontant och med för lite fakta på hand - Bil B! | |
|
Om båda skulle svänga vänster så borde båda bli vållande. Om en av bilarna skulle rakt fram hade det varit en annan sak. Men nu är det ju inte säkert att jag tänker som de som bestämmer över denna olycka. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Bil A får skador som liknar att Bil A träffats mer på högersida än front. Bil B får skador på sina 2 stora extraljus som satt centrerade på fronten. dvs Bil B har träffat med mitten utav fronten på Bil B's front/högersida |
|
| Johan E: båda bilarna blinkar för vänstersväng och berättar även för försäkringsbolaget att de båda ska svänga vänster | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Eftersom försäkringsbolagen inte har samma tolkning som tex polisen när det gäller trafikregler så blir det med all säkerhet delat vållande för bägge parter. Dagens exempel i lokalblaskan. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Var i korsningen inträffade kollisionen? I vilket körfält? | |
|
backard: väldigt långt till vänster för Bil A som ska svänga vänster. väldigt långt till höger för bil B som ska svänga vänster. båda bilarna står snett som förberedelse för vänstersväng, bara det att Bil B inget har svängt hjulen ordentligt. |
|
|
Jag antar att du ser bilarna ur bil A:s perspektiv? Eller var bil B placerad långt till höger i sitt eget körfält? Du säget att bilarna står snett som förberedelse för vänstersväng, hade dom stannat? Var någon bil helt inom sitt eget körfält vid kollisionen? Det tror jag kommer ha betydelse. |
|
|
Den här situationen kan bli knepig. - Bil A tänkte svänga vänster "framför" bil B - Bil B tänkte svänga vänster "bakom" bil A. Enklast är nog att försöka komma överens och dela på självrisken, men klart, på vems försäkr.bolag? I dessa lägen är det fint med en polaroidkamera i bilen och plåta en massa innan bilarna flyttas.... |
|
|
backard: fanns bara ett lite bredare körfält. båda bilarna stod still. olyckan inträffade vid låg hastighet. rusningstrafik på en fredag Janih: jag antar att motparten tänker som mig. -jag vill inte ta det på min försäkring enbart bara för att spara pengar. -jag vill inte bjuda motparten genom att ta det på min försäkring oavsett om han/hon betalar hela eller halva självrisken. DÄREMOT jag betalar gärna hela självrisken om motpart tar på sig vållandet. |
|
|
Det blev alltså en lucka i bägge körfälten så båda bilarna kunde påbörja sin vänstersväng? Eller finns det en möjlighet att någon har chansat lite för mycket? Det är många parametrar att väga in och får man inte information från bägge parter så är det omöjligt att sia om utgången. |
|
|
Backard: nja, i detta fall så har Bil B inte tagit ut svängen som han borde ha gjort. därför trffar han bil A med mitten på sin front på Bil A's högra sida(front och högre sidoskärm samt grava repor på höger strålkastare vid kanten). Bil B fick följade skador: extraljus som satt centrerat framför grillen har gått sönder och är intryckta . fronten fick lackskador. han hade en frontbåge i stål. jag försöker bara lista ur hur jag ska få försökringsbolaget att förstå att Bil B inte tagit ut sin sväng och kört in i Bil A på höger sida och högersidan utav fronten.. av att bedömma skadepunkter så bör man förstå detta. men han ville inte skriva skadepapper och polisen hade förhinder. ord mot ord. men skadornas träffpunkter säger väl någonting ?! vi har båda lika rätt då vi båda svänger vänster i korsningen och möter varandra, dock väldigt långt till vänster för bil A och väldigt långt till höger för Bil B. vad säger träffpunkterna er!? var ärliga nu, givetvis har ni redan förstått att Bil A är jag. |
|
|
Om Bil A stod still i kollisionsögonblicket så har ju Bil B kört på Bil A. Man jag antar att bägge bilarna var i rörelse och om då Bil B befann sig långt till höger på sin sida så måst ju Bil A ha svängt in framför Bil B. Det är var träffpunkterna säger mig. |
|
|
se länken på bild. Bil A är långt till vänster för att underlätta för bakomvarande bilar att kunna komma förbi. Bil B har också kört fram lite för att underlätta för bakomvarande bilar. känns så surt :( Länk |
|
|
Backrd: fast bil A måste svänga till vänster för att komma till vänster, precis som Bil B måste svänga vänster för att komma till sin vänster. jag ser det som att Bil B inte fattat att han inte vridit ratten helt. för även om Bil A inte hade vart där så hade Bil B inte kunnat göra sin sväng om han inte vrider ännu mer på ratten. Bil B hade hamnat i lyktstolpen eller liknande |
|
|
Bilden påvisar en "Stockholmssväng" som gått fel - om det skulle vara som på bilden, så skulle jag hålla B som vållande. /Andreas. |
|
|
mistafrizz: jag tror att f-bolaget dömmer 50/50 om de inte tar hänsyn till träffskade-punkterna. bara hoppas på det bästa. |
|
|
Ditt resonemang att Bil B ändå inte kunnat genomföra sin sväng håller inte. Även om allt detta stämmer och Bil B inte vet var han har bilen eller hur hjulen är vridna. Hur ska du kunna påvisa det? En kvalificerad gissning är att Bil A åker på minst 50%. |
|
|
Skulle tro 50-50 där båda får betala självrisk till sitt försäkringsbolag Även om det inte är så mycket pengar så är det ju alltid 2500-5000kr mer för försäkringsbolagen Kom igen och berätta om det sen så vi får svart på vit Ha de T |
|
|
självklart återkommer jag. ringde bmw och försäkringsbolaget igår, fick komma in till bmw och även lämna bilen idag. BMW hoppas på att den är klar till jul, men han trodde att det blir efter jul. jag hoppas iaf innan nyår. nu har jag iaf päronens S80N till förfogande tills de är tillbaka från semestern strax före nyår. hade sett fram emot lite drifting ikväll jue :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.