|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej det är ju dax nu för mej att köpa vinter däck. så jag tänkte höra lite vad har ni för bredd och profil på vinter däcken. jag har en bmw 540 E39 så jag undrar kan jag ha 225/45/17 fram och 235/45/17 bak Eller ska jag ha samma bredd fram å bak. för jag vet ju att sommar däcken har ju inte samma bredd och så. så jag undrar om man kan hjälpa mig så jag blir lite klokare på det här med vinter däck:. tack på förhand Mvh John Länk | |
|
Samma bredd både fram och bak är att föredra på vinterdäck. 225/55-16 blir bra till vintern. Bra pris på original fälgar: Länk Nära och bra samt hyfsat pris: Länk |
|
|
Cris87 Jag har ett par 17 tumsfälgar som jag har som extra utöver mina 18tum så jag tänkte köra med 17 tum på vintern för det är ju dumt att köpa nya fälgar när jag har 17tums fälgar.. Så om man ska ha vinter däck till 17 vad ska man ha för bredd då?? Å sen så undrar jag en sak till varför ska man ha samma bredd på alla 4 däcken när man kör med vinter däck Mvh John Länk |
|
|
Hej, om du använder samma bredd fram och bak så kan du skifta varannat år. Man skall alltid ha de bästa däcken bak. På sommaren har inte detta lika stor betydelse som när det är vinter och halt. Original är 235/45. Själv tycker jag att det är lite väl brett att köra med på vintern. 215/50 motsvara dessa i rullomkrets. 225/45 skulle också fungera. Kontrollera så att du får rätt LI (loadindex) på däcken. Mvh Håkan |
|
|
Håkan Hasson Okej då förstår jag varför det är bättre att göra så. Då har man fått bra svar på det. det tackar man för.. Vad ska det vara för Loadindex?? eller vad kan jag hitta det så kan jag kolla det själv om du inte vet. Tack för infon Mvh John Mvh John Länk |
|
|
Hej igen, vet ej vad som gäller för 540, men det står i instruktionsboken. På däcken står det ex. 94V 205/65 15. 94=LI V=hastighetskod (240 km/h). /H |
|
| Hur breda är dina 17tumsfälgar? Kan ju vara avgörande när en däckbredd ska rekommenderas... | |
|
Håkan hsson Okej då ska jag kolla det tack så mycke Mvh John Länk |
|
|
Ge Dom är 8*17 Min fälgar Mvh John Länk |
|
|
215 bredd är gränsfall på dina fälgar. 8 x 2,54 = 20,32 cm. 225or är nog att fördedra. //H |
|
|
Håkan hsson Å blir det 225or så det blir stadigt å fint när man kör. För som det är nu så är det 235or på å det är inte stadigt å fint. Då får det bli 225or. Mvh john Mvh John Länk |
|
|
Haka inte upp dig på LI för mycket LI är givet vid en viss däckdimension, med undantag för XLdäck, dvs eXtra Last Om du har 235/45-17 standard load (vanliga däck) så ska du ha 225/45-17 XL för att få samma LI Likaså om du drar på 215/50-17 då krävs det också XL för att få samma LI På 8x17 ska du inte montera 215/50-17 Mitt tips är att du kollar i regbeviset vad som är original på din bil och kör på den dimensionen vintertid |
|
|
E36 Okej då får jag kolla det. Så får man se vad som står där i regbeviset Tackar mvh john Mvh John Länk |
|
| Köpte mig en uppsättning Blizzak 225/50R17 och har änsålänge bara kört dessa under plusgrader men greppet under acc är värdelöst (blött väglag=blink till 130). Det är bara att glömma att köra ut från ett stopp när man ser en bil inom en mil. Kanske blir samma på andra motorstarka. Väntar med spänning på snö och slask! | |
|
Sarli det låter ju inte som bra däck ju.. du får se vad som händer när det blir snö å det om det är samma då mä. Mvh John Länk |
|
|
Tack för alla svar å tips om vinterdäck.. Nu ska man bara åka å köpa några. Som sakt Tack för hjälpen MVH JOHN Mvh John Länk |
|
|
Jag är 225/50 17 med nokian hak dubbdäck. Just kommit från Åre,´Mora och 30 mil norröver var det isväg, inga som helst problem inga kast eller ngt. Kändes väldigt stabilt och säkert |
|
|
Pelle_530 det låter ju jätte bra ju.. Jag själv ska köpa Nokia hak Så man vet att man åker säkert under tiden det är snö å is ute. Mvh John Länk |
|
|
Jig. har du kommit fram till vilken dimension du ska ha då? Bara som en parentes så finns Nokian i Hakka 7, Hakka 5 och i vissa dimensioner i Hakka 4. 7an är det nyaste som officiellt kom ut i år, grymt bra, men betydligt dyrare än det riktigt bra H5. Vill du h adet bästa väljer du H7 eller H5, vill du ha nåt bra eller riktigt bra finns en del annat att välja på också |
|
|
E36 Jag har kommit fram till att det får bli Goodyear Ultra Grip Performance 225/45 R17 94H XL M+S ..Det får duga. Mvh John Länk |
|
|
225/45 17 funkar fint. Själv kör jag 235/40 18 fram och 265/35 18 bak dubbfria friktionsdäck på min E39 540 och jag tycker det funkar kanon. Alla sa att 265 är för brett, och jag var lite orolig att det skulle släppa. Men jag märker ingen skillnad, tycker det är samma grepp som med 235 (som jag hade tidigare). Dessutom ska väl en karl ha breda däck, och lite uppställ ska man väl klara av om man är intresserad av bilar?? ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.