|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag går i bil bytar tankar och har kikat på en 07:an 335d med ca 5000 mil på mätaren. Mina funderingar är nu, förbrukningen på en sån här bil, BMW uppger 0,55 landsväg, stad 0,91 osv, hur överenstämmer det med verkligheten? Om man sätter programvara i en 335d, vad får man för effekt då? Och hur beter sig bränsleförbrukningen på en optimerad 335d? Idag åker jag ju en röd Golf GTi Edition 30, men en 335d verkar väldigt intressant. Tacksam för seriösa svar. Mvh Martin | |
|
jösses , behåll ED 30 ... :) hehe. tror det kan stämma ganska okey med verkligheten...på 335i uppger dom ca 13.4 eller någonting sånt , stadskörning. det stämmer väldigt bra på min bil iaf. 120-130km/h genomsnitt hade jag en förbrukning på ca 0.9liter/mil |
|
| Martin: om det är den svart i Nordmaling du tittat på, så ska du höra med StefanL här på forumet då han är tidigare ägare på den. Han vet dessutom en del om mappning tror jag. | |
Bayer_Aleks |
Min 320d ska dra 0,49 tror jag det står men den drar 0,56. Ska du få dem siffrorna enligt specifikationerna så är det under idela förhållanden. Alltså väder, vind, asfalt, däcktillverkare, däckmönster, däcktryck, att AC inte är på o massa andra egenskaper. Men ligger du nära siffrorna så är det kanon. Det kan aldrig stämma till 100%. Mappa en 335d så får du 330hk och hela 700Nm på www.ricaab.se |
|
semaga: Jag körde min på ca litern i stan och 0,7 på motor/landsväg. Ingen större skillnad i förbrukning mellan trim och original. Jag hade 340hk och 720nm i vrid, bilen gick mycket bra. Kan klart rekommendera 335d:-) Den största kostnaden är däcken, inte förbrukningen. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Har också gått i 335d alt. 330d tankar. Nackdelen med 335d är att den bara finns i automat... börjar bli trött på o köra degig raggar automat nu... möjligtvis DSG. En "chippad" 330d manuell borde väl gå lika bra som en "chippad" 335d då automaten alltid snor en del effekt. Sen borde man väl få ner förbrukningen minst 1 dl. |
|
|
Åkte med en kamrat som hade en chippad -07 330D manuell och den gick RIKTIGT fint. Hade DSC blink på ettan o tvåan med 19" sommardäck på varm asfalt.. :) Han pratade om 280-290 hk efter chippning, men jag hörde varken om leverantör eller test. Mannen i fråga är 50+ och kör mycket från Skåne till Tyskland och hade fåttt bilen gjord där under en affärsresa.. :) //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Stefan Vad hade du för tider 100-200, 100-150 med trimmet i? Har för mig att du gjorde några tester men RL och la ut. Mvh Richard |
|
|
Vtech har också bra programvara för x35D-motorn. Kör själv med två olika mappar för 535:an. En aggressiv och en lite fegare...... Är klart nöjd. /Janne |
|
|
@Mr Ozz , ska du köpa en disel så köp 325 , får likamkt antal hk i den som du får i en 330 efter optimering. om du köper manuell. titta på ESS Tuning får du se. |
|
|
Semaga, var det inte du som flög omkring med en röd GTI på m5board sist? Vad har hänt, har den börjat krokna :-) Skämt åsido, min bil drar i stort sett lika mycket oavsett original eller 359 ps/747 nm så länge det är farthållarkörning. Motorväg i 130 ligger den kring 0,7. Förbrukning i stan är mer imponerande, kring 0,85. Det som imponerar mest är dock förbrukning vid snabb körning nere i DE där den aldrig dragit mer än litern med snittfarter på ca 170 och toppar en bit över 250. Evolve i UK har en hyfsat vässad 335d. De har bl a kört mot E46 M3 CSL 0-200 och hade inga problem mot den. Emprirska studier visar att problemet sitter i värmeutvecklingen i DPF om du vill ta ut riktigt hög effekt (men Vtech har möjlighet att ta fram mjukvara även för borttag av DPF...) Länk |
|
|
Tigerdejan: Jo jag tittar på 325D också. Men dessa finns inte så många av begagnade. Priset på dem brukar också vara högre än för 330D. Har även kikat på 745D i tyskland. Dom är sjukt billiga där. Man borde få mycket bil för pengarna när dom har sjunkt 70-80% av nypriset på 2-3 år. 380 hk, 820 nm vore kul o vara ägare till! |
|
|
Denna var billig : Länk Räknas som 06:a i Sverige :) |
|
|
Halloj! :) Jo jag var med på M5-Board eventet och bilen har inte kroknat, den går som den ska fortfarande. Men jag är sugen på en 335d, dels för att jag tycker det är mkt fina bilar och dessutom så vill jag komma ner i förbrukning pga att jag åker så pass mkt som jag gör per år. Och en diesel med 286 hkr och 580Nm orginal som med enkla ingrepp kan bli ännu vassare tilltalar enormt mkt. På måndag blir det eventuellt affär. :) Allroad: Det låter helt suveränt med den förbrukningen, det svaret gjorde mig ännu säkrare på att detta är bilen för mig, tack så väldigt mkt för infon. |
|
|
Slippy: Vädigt fin färg o rätt inredning! Men kan verkligen miltalet stämma med tanke på priset!?!? Om så är fallet så är ju värdetappet på en av världens lyxigaste bilar sjukligt. Verkligen köpläge.. Undrar hur mycket det kostar o montera dragkrok på en sån pråm? Semaga: Om du ska lägga så pass mkt pengar på en bil så har ju bränsleförbrukningen knappast någon stor betydelse... värdeminskningen är ju mycket mer än några dl/milen hit o dit. |
|
|
Mätningen gjordes med dubbfria Continental 245 30 19 +4° Resultat: 0-100 5,6 0-120 7,4 0-140 10,0 0-160 12,9 0-180 16,3 0-200 19,6 80-100 1,8 80-120 3,3 (100-150 3,6) 80-140 6,1 80-160 8,9 Tyvärr hittar jag ingen mätning 100-200. (OT: Ska bli spännande att mäta 335i både som original och med trim. Men det kommer bli till till våren). //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Mr Ozz: Hur mkt tror du en 335d med en prislapp på ca 350.000:- och 5000 mil på mätaren tappar på 3 år? GTIn köpte jag ny 2008 och då kostade den mig 306.000:-, nu om jag byter in den får jag ca 200.000:- för den, och då har jag ägt bilen i 2 år i januari. Alla bilar tappar ju vissa mer andra mindre, för mig är det det prio på att få ner bensinräkningarna som ligger på ca 6000:-/ månad nu och då är det endast privata mil. Jag tror jag kan halvera den kostnaden med en diesel, men jag kan ha fel. |
|
|
Martin ---> Jag hoppas du skrämmer upp den lika hårt som du gjorde med Golfen! Skulle vara riktigt kul med en riktigt påställd 335d på nästa M5board-event! :) Blir det en e92:a? // Thomas |
|
| Ett tips är att hitta någon som har den som tjänstebil och köpa ut den efter 3 år. En x35d går väl mest som chefsbil = rullar oftast inte så många bil. Lösen efter 3 år är normalt 50% och då kanske den gått 6000 mil. 5 lappar under bordet till brukaren borde kunna göra så man får ta den... | |
|
Big Tom RS4: Hallå! Den bil jag är intresserad av är en coupé, och det är klart att det kommer vara svårt att låta bli att optimera om det blir en affär. Frågan är vilken firma man bör vända sig till när det gäller diesel brännarna? Mvh |
|
Bayer_Aleks |
Jag hade föreslagit dem större firmorna som varit med en delsom tex ESS Tuning (ligger i Norge), RICA eller om du vill gå på riktigt aggresiv firma Vtech |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.