AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.503

Besiktiga BMW 530i e34 (v8) med 540i (v8) motor?

Sida 3 av 3
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jo jag skrattade hela vägen så jag tappade bort flera gånger vart jag var och vad jag skrev. därav lite knepigt utformade inlägg.

BMW ownz
Frrla; Om du inte har någon som helst aning om regler utan endast skriver hur du tycker det ska vara. Varför svarar du? Det är ju helt onödigt.

Jag häpnar över dumheterna du vräker ur dig.

Stephan
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag häpnar över varför ingen kan svara på varför man MÅSTE byta ut dem och varför de skulle fungera sämre bara för man byter motor.

reglerna finns i tråden redan och jag skrev om de i första inlägget. läs allt innan ni spyr ut massa skit själva.

BMW ownz
Jag tycker det är uppenbart, ytterligare 68hk och 110Nm ökar behovet för kraftigare bromsar. Samtidigt har 540i en högre toppfart än 530i.
Av exakt samma anledningar har en 330 större och kraftigare bromsar än en 325.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
då är vi tillbaka där jag skrev mitt första inlägg som i princip förklarar detta. dock utan konkret fakta.

BMW ownz
Varför tror du att biltillverkare har olika stora bromsar på de olika modellerna?? Tänker inte fortsätta diskutera mer kring detta för jag tycker det är så uppenbart det bara kan bli...
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag tänker inte heller diskutera detta mer då folk inte läser de man skriver ordentligt. för jag har förklarat nog många gånger.

därför ska jag avsluta med att hänvisa till tidigare inlägg.

BMW ownz
Varför har M5 ännu större och kraftigare bromsar än 540i? Den väger ju nästan lika mycket och har samma toppfart. Ja det är för den körs tuffare och behöver det. (M5 bromsar fanns som Individualtillval till 540i, en av mina har det och det är STOR skillnad. Och då är det 94ans och inte 4-kolvs från 95års.

Har man originalbromsar är bästa fälgen man kan ha M System I från M5 3,6. Med dom fälgarna klarar sig bromsarna betydligt bättre. Ej provat på Nürburging dock.

Kompressormontering avråder jag bestämt på en 540i innan bromsuppgradering, bromsarna tål inte hårdkörning med original effekt. Läs bana, alternativt gatkörning som endast är tillåten i Tyskland.

I Nordamerika har 1995års 540i toppfarten begränsad till 210km/h (som alla andra BMW på den tiden, inklusive M3 E36). och då bortplockade bromsinsug i framstötfångaren, samt däck med 210km/h märkning. (Gäller ej M540i och 540i M Sport, dom har 250 spärr, precis som 540i till övriga världen.

Stephan
Frrla och Scheckheft: väx upp ***? sitter o tangentsbordskrigar om vem som knäcker vem, retorik hit o dit bara lägg ner.

Stephan735i:
ska jag vara riktigt ärlig så är jag nästan 100 på att det egentligen bara har att göra med hur "sportig" bilen anses vara. (JA, beroende på vad bilen väger och hur den ska tålas att köras med)

TILL EXEMPEL:
M3 klassas som mer eller mindre sportbil, den ska tålas att idiotköras med. toppar 250+ bromsar ska tåla mycket och under långa perioder, ett, två tre år osv.
= STORA skivor!

VW golf 1988
topphastighet under 200, man kör den i princip aldrig över 110km/h eftersom växlarna är så låga och motorstyrkan självklart klen.. mindre modell = SMÅ skivor.

BMW 525tds
ganska rejäl, relativt långsam. går över 200 sträcket, vardagsbil ska hålla för motorvägen i de lite högre hastigheterna.
skivor borde vara medelvärdet mellan förstnämda bilar.

så varför har 530 och 540 inte samma bromsar? därför att det är olika bilar kanske? vem har sagt att det måste vara efter min princip man bestämmer bromsar.. 540 är väl lite mer exklusiv och ska vara snäppet vassare samtidigt som den större motorn är mer gasvillig.. (vilket anses som mer sportig än den snåla V8:an) de HADE säkerligen kunnat ha samma bromsar, men BMW valde att ge den ännu bättre bromsar för att helt enkelt förlänga marginalerna?

sammanfattning: vikt, hastighet, "sportbil" och lagen spelar roll.

så lägg ner dehär nu, självklart funkar 530 med 540 motorn. en 5 åring hade kunnat klura ut dehär.
nykomling; Jag häpnar över det du skriver :P Så otroligt omoget, att du tror dig vara en expert. Något mer har jag inte att säga dig. Lycka till. Hej då.

Stephan
Stephan735: jag höll ju bara med dig och utvecklade för de som inte förstog? (syftar på du-vet-vilka)
säg att jag är omogen och du säger det till dig sj.

tack :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stephan735i, så omoget var väl inte det som skrevs i det inlägget.

Jag har funderat på varför BMW använder olika bromsar på 325 och 325d på E90-modellerna. Bensinalternativet har ju en starkare motor. Sen påverkar ju inte motorkraften i sig dimensionering av bromsarna. Det är ju hur bilen används som är det viktiga. Man kan ju anta att en bil med större motor körs hårdare och snabbare men samtidigt så har vissa äldre välbeställda herrar som kör 335i en avslappnad körstil som kanske inte den yngre herren med sin 320i har.

Hur kan BMW anta att 320i inte går lika hårt på Autobahn med många hård inbromsningar från hög fart?

M-modellerna tycker jag kan undantas från detta resonemang då de konstrueras med större hänsyn till bankörning och då ändras förutsättningarna radikalt.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.