AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.501

Besiktiga BMW 530i e34 (v8) med 540i (v8) motor?

Sida 1 av 3
Har fått tips här på forumet om att bilarna är identiska förutom motorn som också är mycket lik utséendemässigt, men jag vill ju inte mygla mig igenom besiktningen och köra olagligt.

Så är det möjligt att regga om bilen utan att göra förändringar på bromsar, drivlina och andra säkerhetsåtgärder som man annars måste göra när det är "amatörbyggt fordon" osv?

bara försök förklara för mig ni som vet..
Försök gå igenom besitkningen som det är, blir du tagen - spela dum, säg att det var faktiskt så från början när du köpte bilen, hade inte en aning själv om motorbytet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Eh, att spela dum har väl aldrig gjort något mer lagligt? :D
BEsgubben: "Jahaaaa, du viste inte? Men dåså, kör vidare bara!"
Lus: Gäller bara ifall bes gubben märker att motorn är bytt. Många besiktigar ju E30 320 med 325 motor.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tror chansen är mycket liten att dom skulle märka det,dom är så pass lika att det krävs mer än dom typ 10 sekunder som dom kollar under huven.
Vet/hört många som åkt igenom med andra motorer utan någon anmärkning.

För att få ett sk lagligt motorbyte måste man få ett intyg ifrån bmw, och det ger dom princip aldrig ut i såna här fall,så skulle nog vilja säga att den vägen att gå är rent av körd.
Bara för att man har klarat besiktningen med "fel" motor gör ju inte att det blir lagligt att köra omkring så.
Is
468
Ismo
735iA -87
Dom märker knappt om det är bytt motor.

Hade lånat motor från en trimmad Volvo 740GLE med mekaniskt insprut i min Volvo 360GLT med el-sprut.

Blocken ser identiska ut förutom B230 istället för B200 och insprutet såg väldigt olik ut.. men tur att dom inte dyno testar bilen :D 190HK är för mycket för en 360.. kan hända att 190 är fantasi siffror men bilen gick inte som original för fem öre.
Stämmer GE, Likaså får man max köra 120km/h i Sverige ;)
Det är ju inte tillåtet att öka effekt på befintlig motor mer än någon enstaka procent. Då är alla trimmade bilar lika olagliga.

Att göra motorbytet lagligt är nog att glömma och vill du vara laglig är det bara att stoppa i "rätt" motor. Annars är det bara att besiktiga bilen och se vad som sägs.
Går ju köra med ombyggt fordon oxå.
Det jag syftar på är att många fordon som rullar på våra vägar är "olagliga" på ett eller annat sätt.
ok så det är bara att glömma.. :S
det jag dock retar mig på så in i helvete är dessa sjukt oigenomtänkta regler, som till exempel i detta fall är ju hela bilen samma som 540, förutom smådetaljer på motorn? bromsar och hela köret samma (vad jag hört) så varför då behöva byta drivlina, bromsar o allt? och vad händer när jag sätter 540 motorn i 530n, jo det blir ju förfan en 540 rätt av..
istället borde det vara en kostnad på att få fordonet omskrivet på nytt hos VV eller liknande, inte bara skriva om patetiska regler som är till för att göra det svårare för follk som har intresse för bilar.

idioti kallas detta o det är skrattretande..

förresten passar motorerna rätt i? alltså samma motorfästen i lilla V8 som stora? plug & play? :D
mvh
Scheckheft
du blir tvungen att byta bromsar, kofångaren fram pga luftkylningen för bromsarna + att du inte kan åka omkring med plåtfälgar. Av samma anledning. Och överhettade bromsar vill du nog inte ha. Det lönar sig inte, anser jag, det finns många billiga 540 i syfte att burna upp.

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Scheckheft:
okej, så du säger att det alltså inte är samma bromssytem på bilarna, och vad menar du med överhettade bromsar?

det finns inga billiga manuell v. 540 sedan, de som är någolunda billiga är 540iA touring o det är knappast av intresse.
Jag tycker det är bra att man inte får byta saker kors och tvärs i bilar. Även om det sitter en liknande motor i två olika modeller innebär inte det att allt annat är likadant. Samtidigt är det tänkt att de regler vi har ska främja säkerheten genom att folk inte ska få modifiera bilar alltför mycket. Biltillverkare anpassar alla bilens säkerhetskomponenter till den drivlina som bilen tillverkas med.
I fallet mellan 530i och 540i, båda E34:or, så skiljer bromsarna där 540i har kraftigare bromsar både fram och bak.

Vill du ha en 540i E34 får du lägga lite tid på att leta tills du hittar något som passar dig.
Scheckheft
du har två extra luftintag i fronten som saknas på 530 och som hjälper till att kyla bromsarna. saknar du dessa + kör på plåtfälgar så kommer överhettningen som ett brev på posten. BMW godkänner inte plåtisar på 540.
bromsarnas storlek
530:
302x22, 300x10
540:
302x28, 300x20

Mvh
Scheckheft

En snabb fråga bara , varför godkänner inte bmw plåtfälgar på en 540 e34 ? Det var det konstigaste jag hört..

Billy aka Fantômas
Scheckheft
vi tar det än en gång: bromskylning. Du äger en 540 - tittat i instruktionsboken? Du hittar uppgifterna där

Mvh
Scheckheft

Jag må väl vara dum i huvudet då , har tittat i min instruktionsbok (som tyvärr är på tyska) har inte hittat ngt som säger att man inte får ha plåtfälgar på en 540. Men som sagt jag kan bara vissa tyska ord.
Jag fick nämligen med 4 st plåtfälgar med vinterdäck till min bil. Dom änvänds ändå inte nu då den är avställd men jag blev nyfiken i vilket fall.

Billy aka Fantômas
I vilket fall så har altså plåtfälgarna otroligt dålig kylning ?!

Billy aka Fantômas
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag har då åkt med helt igenkappslade plåtfälgar utan kylning från spoiler på en sketen citroen varma sommardagar och kört och bromsat som en idiot på 2 ben i någon timme. vist blev skivorna och fälgarna varma. men inte så man tappade broms.
i bmw:n min blev de rött efter 2 hårda bromsningar från 230. men inte tog de sämre för de. och då snackar vi idiotkörning som dummskallar håller på med.

så bara man tänker efter lite och inte kör som en sopprot tvivlar jag på att man får heta bromsar som tappar sin förmåga bara för man har en lite värre motor än std.
sen kan man köpa ventilerade skivor för en billig peng. hoppsan? de blev några grader kallare än förut.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.